|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. augusta 2012
Michael Schumacher odjazdí v obývačke tristú veľkú cenu F1
Súboj o titul majstra sveta vo formule 1 sa počas blížiaceho víkendu presunie po päťtýždňovej pauze na okruh v belgickom Spa-Francorchamps. Obľúbená trať pilotov neďaleko ...
Zdieľať
SPA-FRANCORCHAMPS 31. augusta (WEBNOVINY) - Súboj o titul majstra sveta vo formule 1 sa počas blížiaceho víkendu presunie po päťtýždňovej pauze na okruh v belgickom Spa-Francorchamps.
Obľúbená trať pilotov neďaleko kúpeľného mesta Spa v ardenskom pohorí je s dĺžkou 7 km najdlhšou v seriáli.
Je veľmi rýchla, s úsekmi, na ktorých musia jazdci precízne prechádzať zákrutami a sú nútení preukázať celé svoje umenie.
Na pomerne členitom okruhu sa ľahko predbieha, preteky tu bývajú veľmi zaujímavé. Navyše v Ardenách často prší, čo ešte viac dramatizuje belgickú Grand Prix.
Okruh sa zmenil
V Spa sú viaceré slávne zákruty a úseky - prudká vlásenka La Source, esíčkovité Eau Rouge/Radilion či šikana Bus Stop pred vjazdom do boxov.
V minulosti sa chodili do belgického kúpeľného mesta diváci predovšetkým pozerať na Michaela Schumachera, ktorý "vo svojej obývačke" vyhral šesťkrát, v posledných siedmych rokoch sa však štyrikrát tešil Fín Kimi Räikkönen.
Oproti minulej sezóne urobili organizátori na okruhu v Spa viacero zmien. Prerobili sériu odtokov a spojovacích štítov na pravej strane trate medzi deviatou a desiatou zákrutou, aby tak jazdcom umožnili plynulejší prejazd. V ďalšej pasáži položili dvojmetrový pás umelej trávy. Vo výjazdovej časti trate pri deviatej zákrute preriedili počet zvodidiel a na pravej strane vstupu do boxov namontovali oplotenie.
Video: Okruh v belgickom Spa-Francorchamps
Lídrom je zatiaľ Alonso
Vrátane Veľkej ceny Belgicka zostáva jazdcom do konca sezóny absolvovať ešte deväť pretekov.
Španiel Fernando Alonso z tímu Ferrari má v priebežnom hodnotení jazdcov štyridsaťbodový náskok (164 bodov) pred Austrálčanom Markom Webberom z Red Bullu (124). V tesnom "závese" nasleduje Webberov tímový kolega Nemec Sebastian Vettel so 122 bodmi.
Predstavitelia tímu Ferrari sú zatiaľ spokojní len s výkonmi svojej "jednotky" Alonsa, ale počas letnej prestávky začali o novej zmluve rokovať s jazdcom číslo 2 Felipe Massom, čím mu prejavili dôveru.
Brazílčan totiž v piatich z jedenástich pretekov prebiehajúcej sezóny nebodoval a s 25 bodmi mu patrí 14. priečka v poradí jazdcov. Poháru konštruktérov zatiaľ kraľuje Red Bull s 246 bodmi. McLaren na lídra stráca 53 a Lotus 54 bodov. Tím Williams počas leta avizoval, že na VC Belgicka nasadí nové motory.
Schumacher oslávi jubileum
Nemec Michael Schumacher odjazdí v Spa svoju tristú veľkú cenu.
"V Spa sa cítim ako doma v obývačke. Je to pre mňa okruh číslo 1. Je zvláštne, že som tam vždy zažíval významné chvíle - môj debut, prvé víťazstvo aj zisk titulu majstra sveta a mnoho skvelých pretekov," povedal Michael Schumacher. "Som hrdý, že som len druhým jazdcom v histórii, ktorému sa podarí dosiahnuť takýto míľnik," dodal sedemnásobný majster sveta.
"V Spa budeme pripravení na 200 percent," sľubuje líder seriálu Fernando Alonso. "Scuderia" cez víkend očakáva výrazné zlepšenie najmä od Felipeho Massu, lenže Spa je obľúbeným okruhom aj pre minuloročného víťaza Sebastiana Vettela. "Bolo skvelé, že som minulý rok vyhral. Spa ponúka všetky druhy prejazdov, rýchle, stredne rýchle aj pomalé šikany kombinované s rýchlymi rovinami," opísal belgický okruh pre TotalF1.com majster sveta z rokov 2010 a 2011.
"Pre nás jazdcov ide o skutočnú výzvu. Rozdiel v nadmorskej výške spôsobuje nevypočítateľné počasie," dodal Vettel.
"Po prestávke je Spa na rozbeh najlepšou možnou voľbou," myslí si Vettelov tímový kolega Mark Webber. "Trať sa dlhodobo príliš nemení a má svoj charakter. Myslím si, že sa všetci tešíme, ako si to v nedeľu rozdáme o víťazstvo," prezradil austrálsky jazdec z tímu Red Bull.
Hamilton chce bojovať o titul
Do boja o najvyššie priečky chce po prestávke výrazne zasiahnuť aj Brit Lewis Hamilton z McLarenu.
"Moje víťazstvo v Maďarsku bolo ideálnym riešením a pomôže mi po prestávke v ďalších bojoch. Navyše, všetci sme odišli na dovolenky so skvelými pocitmi," prezradil Hamilton, ktorý so svojím súčasným zamestnávateľom rokuje o novej zmluve.
"Stále mám nádej a zároveň istotu, že sa po prestávke vrátime do boja o obidva tituly," dodal Hamilton pre TotalF1.com.
Okruh Spa-Francorchamps je známy nevypočítateľným počasím. Podľa posledných správ by mali byť na okruhu prehánky počas nedeľňajších pretekov a piatkových tréningov. V sobotu sa počas kvalifikácie očakáva sucho. Veľká cena Belgicka odštartuje tradične v nedeľu o 14.00 h.
Veľká cena Belgicka
Dejisko: okruh Spa-Francorchamps
Dĺžka jedného kola: 7,004 km
Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,108 (2004 - priemer 239,8904 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
Najviac víťazstiev - tím: 16 - Ferrari
História:
Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa. Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu. V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink - 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami - v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.
Kuriozity:
Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.
Najtragickejšími boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey.
V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadali život Gilesa Villeneueva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneueva.
V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich so stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý po tom, ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.
Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické počasie. V ardénskych lesoch často prší a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý.
Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá - pravá - ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Ruge jazdci cez obzor nevidia.
Prehľad posledných víťazov VC Belgicka:
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren - Mercedes
1999 David Coulthard (V. Brit.) McLaren - Mercedes
1998 Damon Hill (V. Brit.) Jordan
1997 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1993 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1992 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS (po 11 z 20 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 164 bodov, 2. Mark Webber (Aus.) Red Bull 124, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 122, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 117, 5. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 116, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 77, 7. Jenson Button (V. Brit.) McLaren-Mercedes a Romain Grosjean (Fr.) Lotus po 76, 9. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 47, 10. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 33.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull 246 bodov, 2. McLaren 193, 3. Lotus 192, 4. Ferrari 189, 5. Mercedes 106, 6. Sauber 80, 7. Williams 53, 8. Force India 46, 9. Toro Rosso 6
Obľúbená trať pilotov neďaleko kúpeľného mesta Spa v ardenskom pohorí je s dĺžkou 7 km najdlhšou v seriáli.
Je veľmi rýchla, s úsekmi, na ktorých musia jazdci precízne prechádzať zákrutami a sú nútení preukázať celé svoje umenie.
Na pomerne členitom okruhu sa ľahko predbieha, preteky tu bývajú veľmi zaujímavé. Navyše v Ardenách často prší, čo ešte viac dramatizuje belgickú Grand Prix.
Okruh sa zmenil
V Spa sú viaceré slávne zákruty a úseky - prudká vlásenka La Source, esíčkovité Eau Rouge/Radilion či šikana Bus Stop pred vjazdom do boxov.
V minulosti sa chodili do belgického kúpeľného mesta diváci predovšetkým pozerať na Michaela Schumachera, ktorý "vo svojej obývačke" vyhral šesťkrát, v posledných siedmych rokoch sa však štyrikrát tešil Fín Kimi Räikkönen.
Oproti minulej sezóne urobili organizátori na okruhu v Spa viacero zmien. Prerobili sériu odtokov a spojovacích štítov na pravej strane trate medzi deviatou a desiatou zákrutou, aby tak jazdcom umožnili plynulejší prejazd. V ďalšej pasáži položili dvojmetrový pás umelej trávy. Vo výjazdovej časti trate pri deviatej zákrute preriedili počet zvodidiel a na pravej strane vstupu do boxov namontovali oplotenie.
Video: Okruh v belgickom Spa-Francorchamps
Lídrom je zatiaľ Alonso
Vrátane Veľkej ceny Belgicka zostáva jazdcom do konca sezóny absolvovať ešte deväť pretekov.
Španiel Fernando Alonso z tímu Ferrari má v priebežnom hodnotení jazdcov štyridsaťbodový náskok (164 bodov) pred Austrálčanom Markom Webberom z Red Bullu (124). V tesnom "závese" nasleduje Webberov tímový kolega Nemec Sebastian Vettel so 122 bodmi.
Predstavitelia tímu Ferrari sú zatiaľ spokojní len s výkonmi svojej "jednotky" Alonsa, ale počas letnej prestávky začali o novej zmluve rokovať s jazdcom číslo 2 Felipe Massom, čím mu prejavili dôveru.
Brazílčan totiž v piatich z jedenástich pretekov prebiehajúcej sezóny nebodoval a s 25 bodmi mu patrí 14. priečka v poradí jazdcov. Poháru konštruktérov zatiaľ kraľuje Red Bull s 246 bodmi. McLaren na lídra stráca 53 a Lotus 54 bodov. Tím Williams počas leta avizoval, že na VC Belgicka nasadí nové motory.
Schumacher oslávi jubileum
Nemec Michael Schumacher odjazdí v Spa svoju tristú veľkú cenu.
"V Spa sa cítim ako doma v obývačke. Je to pre mňa okruh číslo 1. Je zvláštne, že som tam vždy zažíval významné chvíle - môj debut, prvé víťazstvo aj zisk titulu majstra sveta a mnoho skvelých pretekov," povedal Michael Schumacher. "Som hrdý, že som len druhým jazdcom v histórii, ktorému sa podarí dosiahnuť takýto míľnik," dodal sedemnásobný majster sveta.
"V Spa budeme pripravení na 200 percent," sľubuje líder seriálu Fernando Alonso. "Scuderia" cez víkend očakáva výrazné zlepšenie najmä od Felipeho Massu, lenže Spa je obľúbeným okruhom aj pre minuloročného víťaza Sebastiana Vettela. "Bolo skvelé, že som minulý rok vyhral. Spa ponúka všetky druhy prejazdov, rýchle, stredne rýchle aj pomalé šikany kombinované s rýchlymi rovinami," opísal belgický okruh pre TotalF1.com majster sveta z rokov 2010 a 2011.
"Pre nás jazdcov ide o skutočnú výzvu. Rozdiel v nadmorskej výške spôsobuje nevypočítateľné počasie," dodal Vettel.
"Po prestávke je Spa na rozbeh najlepšou možnou voľbou," myslí si Vettelov tímový kolega Mark Webber. "Trať sa dlhodobo príliš nemení a má svoj charakter. Myslím si, že sa všetci tešíme, ako si to v nedeľu rozdáme o víťazstvo," prezradil austrálsky jazdec z tímu Red Bull.
Hamilton chce bojovať o titul
Do boja o najvyššie priečky chce po prestávke výrazne zasiahnuť aj Brit Lewis Hamilton z McLarenu.
"Moje víťazstvo v Maďarsku bolo ideálnym riešením a pomôže mi po prestávke v ďalších bojoch. Navyše, všetci sme odišli na dovolenky so skvelými pocitmi," prezradil Hamilton, ktorý so svojím súčasným zamestnávateľom rokuje o novej zmluve.
"Stále mám nádej a zároveň istotu, že sa po prestávke vrátime do boja o obidva tituly," dodal Hamilton pre TotalF1.com.
Okruh Spa-Francorchamps je známy nevypočítateľným počasím. Podľa posledných správ by mali byť na okruhu prehánky počas nedeľňajších pretekov a piatkových tréningov. V sobotu sa počas kvalifikácie očakáva sucho. Veľká cena Belgicka odštartuje tradične v nedeľu o 14.00 h.
Veľká cena Belgicka
Dejisko: okruh Spa-Francorchamps
Dĺžka jedného kola: 7,004 km
Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,108 (2004 - priemer 239,8904 km/h)
Najviac víťazstiev - jazdec: 6 - Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
Najviac víťazstiev - tím: 16 - Ferrari
História:
Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa. Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu. V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink - 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami - v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.
Kuriozity:
Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.
Najtragickejšími boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey.
V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadali život Gilesa Villeneueva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneueva.
V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich so stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý po tom, ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť.
Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické počasie. V ardénskych lesoch často prší a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý.
Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá - pravá - ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Ruge jazdci cez obzor nevidia.
Prehľad posledných víťazov VC Belgicka:
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren Mercedes
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren - Mercedes
1999 David Coulthard (V. Brit.) McLaren - Mercedes
1998 Damon Hill (V. Brit.) Jordan
1997 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1993 Damon Hill (V. Brit.) Williams
1992 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS (po 11 z 20 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 164 bodov, 2. Mark Webber (Aus.) Red Bull 124, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 122, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 117, 5. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 116, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 77, 7. Jenson Button (V. Brit.) McLaren-Mercedes a Romain Grosjean (Fr.) Lotus po 76, 9. Sergio Pérez (Mex.) Sauber 47, 10. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 33.
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull 246 bodov, 2. McLaren 193, 3. Lotus 192, 4. Ferrari 189, 5. Mercedes 106, 6. Sauber 80, 7. Williams 53, 8. Force India 46, 9. Toro Rosso 6