|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. mája 2019
MHD v Košiciach ochromil na dve hodiny štrajk vodičov DPMK
Odborári Dopravného podniku mesta Košice vstúpili 9. mája 2019 od 7,00 hod. do 9,00 hod. do ostrého štrajku. Na snímke odstavené električky pred železničnou a autobusovou stanicou v Košiciach 9. mája 2019.
Zdieľať
Odborári Dopravného podniku mesta Košice vstúpili 9. mája 2019 od 7,00 hod. do 9,00 hod. do ostrého štrajku. Na snímke odstavené električky pred železničnou a autobusovou stanicou v Košiciach 9. mája 2019. Foto: TASR – František Iván
Košice 9. mája (TASR) – Viac ako 180 vodičov Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sa podľa odborárov zapojilo do štvrtkového dvojhodinového ostrého štrajku. Od 7.00 do 9.00 h nepremávalo vyše 97 percent mestskej hromadnej dopravy (MHD). Pre TASR to uviedla predsedníčka Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu (IOZ) pri DPMK Andrea Vindišová.„Prišli nás podporiť pracovníci z OZ KOVO aj pracovníci z Dopravného podniku mesta Prešov. Podporu nám vyjadrili tiež Letisko Košice, Dopravný podnik mesta Bratislava aj vodiči dopravnej spoločnosti eurobus. Mám pocit, že aj podpora verejnosti je dosť veľká,“ povedala.
Ako spresnil predseda základnej odborovej organizácie vodičov mestskej hromadnej dopravy pri DPMK Ivan Horváth, do štrajku sa zapojilo viac vodičov električiek než autobusov. „Zastupujeme zamestnancov, ktorí majú svoje oprávnené požiadavky. Ide nám hlavne o to, aby sa konečne nastavila dotácia fungovania dopravného podniku tak, aby ho bolo možné prevádzkovať a aby v tom boli zapracované aj náležité požiadavky zamestnancov,“ uviedol.
Horvát verí, že sa situácia vyrieši. V súvislosti so zabezpečením košickej MHD počas hokejového šampionátu povedal, že postup nespokojných vodičov budú koordinovať zvolené štrajkové výbory. Podľa neho budú kroky odborárov závisieť od postoja akcionára, respektíve zamestnávateľa.
DPMK aj mesto Košice ako jeho 100-percentný akcionár sa v stredu (8. 5.) vyjadrili, že štrajk je nezákonný. Podľa nich odborové organizácie vo viacerých ustanoveniach porušili zákon o kolektívnom vyjednávaní. Prvým malo byť nedodržanie ustanovenia, podľa ktorého musia odborári informovať zamestnávateľa o štrajku tri pracovné dni pred jeho uskutočnením. Zároveň argumentovali, že zákon neumožňuje štrajkovať v prípade, ak niektorý z účastníkov kolektívneho vyjednávania, v tomto prípade DPMK, požiadal o určenie sprostredkovateľa na riešenie kolektívneho sporu.
Odborári Dopravného podniku mesta Košice vstúpili 9. mája 2019 od 7,00 hod. do 9,00 hod. do ostrého štrajku. Na snímke odstavené električky pred železničnou a autobusovou stanicou v Košiciach 9. mája 2019. Foto: TASR – František Iván
„So sprostredkovaním sme vyjadrili nesúhlas. Postupujeme podľa najvyššieho zákona v tomto štáte a tým je ústava, nie podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní, ako tvrdí zamestnávateľ. V tom je náš rozpor, pretože alfou a omegou všetkého nie sú len mzdy, ale dlhoročné podfinancovanie dopravného podniku, ktoré tento problém tlačí pred sebou približne 20 rokov,“ uzavrel Horváth.
Odborári žiadajú pre zamestnancov DPMK desaťpercentné zvýšenie platov v tomto roku a ďalších osem percent v budúcom roku.
Odborári Dopravného podniku mesta Košice vstúpili 9. mája 2019 od 7,00 hod. do 9,00 hod. do ostrého štrajku. Na snímke odborári pri odstavených električkách pred železničnou a autobusovou stanicou v Košiciach 9. mája 2019. Foto: TASR – František Iván
Vedenie mesta Košice sa predtým vyjadrilo, že od začiatku rokovaní s odborármi sa snaží o obojstranne prospešnú dohodu. Vyhlásenie dvojhodinového ostrého štrajku považovalo za neférové, podľa neho to na pondelkovom (6. 5. ) spoločnom rokovaní neodznelo. DPMK tvrdí, že kritická ekonomická situácia v dopravnom podniku v tomto okamihu neumožňuje plošné zvýšenie platov o desať percent. Súčasné vedenie DPMK hovorí o jeho kritickom stave a budovaní ozdravného plánu približne pol roka.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR