|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. januára 2010
MHD v Košiciach je proti chaotickému mýtu
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa v pondelok symbolicky pridal k protestu, ktorý organizovala Únia autodopravcov Slovenska proti nesystémovému zavádzaniu mýta. "Väčšina autobusov košického ...
Zdieľať
KOŠICE 4. januára (WEBNOVINY) - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa v pondelok symbolicky pridal k protestu, ktorý organizovala Únia autodopravcov Slovenska proti nesystémovému zavádzaniu mýta. "Väčšina autobusov košického dopravného podniku na protest proti chaotickému a nesystémovému zavedeniu mýta jazdí s oranžovou stužkou. Od začiatku zavedenia mýta nie je jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Ako uviedla marketingová konzultantka DPMK Monika Murová, až v poslednej vyhláške ministerstva dopravy z decembra 2009 je uvedené, že nie je povinnosťou označiť všetky spoplatnené úseky. A to napriek tomu, že zoznam úsekov v tejto vyhláške je nejasný. Napríklad viacero úsekov je vymedzených z bodu "MK" (miestne komunikácie), alebo z bodov označených ako "Košice - Barca 1", pričom vôbec nie je uvedené, o ktorú miestnu komunikáciu ide, resp. čo je to "Barca 1", keďže vo vyhláške úplne chýbajú názvy ulíc. Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky.
"Množstvo legislatívnych nejasností zhoršuje Dopravnému podniku mesta Košice možnosť kontrolovať, koľko vlastne prejazdíme kilometrov po spoplatnených úsekoch. Máme platiť za službu, ktorú si nemôžeme skontrolovať," dodáva Tkáč. Doplnil, že nesúhlasí s tým, aby košická cestujúca verejnosť nepriamo cez mýtny systém financovala štátnu pokladnicu. "Prečo má práve košická cestujúca verejnosť platiť mýto, ale v iných mestách, ktoré sú na rozdiel od Košíc poprepájané diaľnicami, sa to mestských dopravcov prakticky nedotkne?" pýta sa Tkáč.
Pre porovnanie uviedol, že Dopravný podnik mesta Bratislavy musel vybaviť palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495, čo je päť percent. Po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave šesť liniek z 87, čiže sedem percent. "V Košiciach sme museli vybaviť mýtnym systémom všetkých vyše 200 autobusov a po spoplatnených úsekoch nám jazdí približne 50 % liniek. To sú neporovnateľne vyššie náklady na mýto, ktoré prakticky nepriamo zaplatia štátu všetci Košičania," dodáva Tkáč. Celkové náklady na zavedenie a prevádzku mýta odhaduje Dopravný podnik mesta Košice na približne 165,5 tis. eur.
V budúcnosti môže mýtny systém spôsobiť verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už dotkne aj priamo cestujúcich. Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky, vodič vozidla je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém. Takže pre poruchu palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, môže nastať situácia, keď bude musieť vodič vysadiť cestujúcich uprostred trasy, zatiaľ čo vozidlo bude schopné ich doviezť až do cieľa cesty.
Za najlepšie riešenie v tejto situácii vedenie DPMK považuje, aby Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vyňalo zo spoplatnenia sporné úseky, po ktorých jazdí košická mestská hromadná doprava (MHD). "Stačí v tejto súvislosti malá a rýchla novela vyhlášky ministerstva,“ uviedol predseda predstavenstva Dopravného podniku mesta Košice Igor Jutka. Dodal, že hoci sú náklady na zavedenie mýta nemalé, určite nebudú zvyšovať cestovné. Ako ďalší problém uviedol, že jazdia po cestách označených dodatkovou tabuľou "bez úhrady", avšak úhradu mýta sú aj na nich povinní vykonávať.
SITA
Ako uviedla marketingová konzultantka DPMK Monika Murová, až v poslednej vyhláške ministerstva dopravy z decembra 2009 je uvedené, že nie je povinnosťou označiť všetky spoplatnené úseky. A to napriek tomu, že zoznam úsekov v tejto vyhláške je nejasný. Napríklad viacero úsekov je vymedzených z bodu "MK" (miestne komunikácie), alebo z bodov označených ako "Košice - Barca 1", pričom vôbec nie je uvedené, o ktorú miestnu komunikáciu ide, resp. čo je to "Barca 1", keďže vo vyhláške úplne chýbajú názvy ulíc. Rovnako je absolútne nejasné, kde sa začínajú a kde končia spoplatnené úseky.
"Množstvo legislatívnych nejasností zhoršuje Dopravnému podniku mesta Košice možnosť kontrolovať, koľko vlastne prejazdíme kilometrov po spoplatnených úsekoch. Máme platiť za službu, ktorú si nemôžeme skontrolovať," dodáva Tkáč. Doplnil, že nesúhlasí s tým, aby košická cestujúca verejnosť nepriamo cez mýtny systém financovala štátnu pokladnicu. "Prečo má práve košická cestujúca verejnosť platiť mýto, ale v iných mestách, ktoré sú na rozdiel od Košíc poprepájané diaľnicami, sa to mestských dopravcov prakticky nedotkne?" pýta sa Tkáč.
Pre porovnanie uviedol, že Dopravný podnik mesta Bratislavy musel vybaviť palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495, čo je päť percent. Po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave šesť liniek z 87, čiže sedem percent. "V Košiciach sme museli vybaviť mýtnym systémom všetkých vyše 200 autobusov a po spoplatnených úsekoch nám jazdí približne 50 % liniek. To sú neporovnateľne vyššie náklady na mýto, ktoré prakticky nepriamo zaplatia štátu všetci Košičania," dodáva Tkáč. Celkové náklady na zavedenie a prevádzku mýta odhaduje Dopravný podnik mesta Košice na približne 165,5 tis. eur.
V budúcnosti môže mýtny systém spôsobiť verejnej doprave aj ďalší problém, ktorý sa už dotkne aj priamo cestujúcich. Podľa informácií zo stránky prevádzkovateľa systému ak totiž počas jazdy po vymedzených úsekoch ciest dôjde k poruche palubnej jednotky, vodič vozidla je povinný vozidlo odstaviť a riešiť problém. Takže pre poruchu palubnej jednotky, čo DPMK nemôže ovplyvniť, môže nastať situácia, keď bude musieť vodič vysadiť cestujúcich uprostred trasy, zatiaľ čo vozidlo bude schopné ich doviezť až do cieľa cesty.
Za najlepšie riešenie v tejto situácii vedenie DPMK považuje, aby Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vyňalo zo spoplatnenia sporné úseky, po ktorých jazdí košická mestská hromadná doprava (MHD). "Stačí v tejto súvislosti malá a rýchla novela vyhlášky ministerstva,“ uviedol predseda predstavenstva Dopravného podniku mesta Košice Igor Jutka. Dodal, že hoci sú náklady na zavedenie mýta nemalé, určite nebudú zvyšovať cestovné. Ako ďalší problém uviedol, že jazdia po cestách označených dodatkovou tabuľou "bez úhrady", avšak úhradu mýta sú aj na nich povinní vykonávať.
SITA