|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. júna 2016
MFSR: Rozpočtové pravidlá sú v súčasnosti pre krajiny dostatočné
Dohľad nad štátnym rozpočtom dostatočne upravujú európske rozpočtové pravidlá z balíčkov opatrení známych ako six-pack a two-pack, ktoré sa v EÚ prijali v reakcii na ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 7. júna (TASR) - Dohľad nad štátnym rozpočtom dostatočne upravujú európske rozpočtové pravidlá z balíčkov opatrení známych ako six-pack a two-pack, ktoré sa v EÚ prijali v reakcii na finančnú krízu. Presvedčené je o tom Ministerstvo financií (MF) SR, ktoré reagovalo na štúdiu člena Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ľudovíta Ódora. Navrhuje v nej zaviesť záväzné výdavkové limity.Podľa Ódora totiž verejné financie na Slovensku za posledné roky nesmerujú k dlhodobej udržateľnosti. Chýbajúci operatívny nástroj spôsobuje, že vlády konsolidujú len v prípade, že hrozí pokuta z Bruselu, alebo ak sú blízko ostrejšie sankčné pásma dlhovej brzdy. Podľa neho by to napravili záväzné výdavkové limity.
"Fiškálna politika SR musí rešpektovať pravidlá vyplývajúce zo six-packu tak, ako každá iná členská krajina EÚ. Tieto pravidlá spolu s pravidlami o dohľade nad rozpočtom ukotvenými v two-packu v súčasnosti považujeme za dostatočné mantinely pre jednotlivé krajiny," skonštatoval tlačový odbor rezortu financií. Balíček šiestich legislatívnych aktov, takzvaný six-pack, nariaďuje krajinám udržiavať deficit pod 3 % hrubého domáceho produktu (HDP), ich dlh by nemal prekročiť 60 % HDP.
Člen rozpočtovej rady kritizoval aj to, že výrazný nárast daňových príjmov, nižšie úrokové náklady, či vyššie príspevky do priebežného piliera dôchodkového systému neboli pretavené do lepších celkových výsledkov, ale skôr do financovania dodatočných výdavkov. "To, čo v slovenskom fiškálnom rámci najviac chýba určite nie je zmiernenie dlhovej brzdy, ale nástroj, ktorý by nedovolil prejesť lepšie príjmy v dobrých časoch a ktorý by neobmedzoval výdavky v časoch zlých. Inak povedané, zabránil by rozpočtovým škrtom v recesii a míňaniu v expanzii," priblížil Ódor. Tiež upozornil, že rozpočet je možné meniť aj bez súhlasu parlamentu, čím sa stráca význam schválenej podoby rozpočtu.
S týmto tvrdením ale nesúhlasí rezort financií. "Kritika Ľudovíta Ódora smeruje k navyšovaniu rozpočtu jednotlivých kapitol oproti schválenému rozpočtu. Z pohľadu výdavkov celého štátneho rozpočtu však dochádza nie k zvýšeniu výdavkov, ale k presunom výdavkov medzi jednotlivými kapitolami," zdôraznil tlačový odbor MF SR s tým, že tieto presuny sa realizujú najmä z prostriedkov, ktoré sú v schválenom rozpočte alokované v rezervách.
"Tieto rezervy sú pomenované a legitímne schválené parlamentom v rámci zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok. Zmeny limitov rozpočtových kapitol sú rovnako zverejňované. MF SR teda nepovažuje rozpočet za nedôveryhodný, nakoľko rezervy jasne pomenovalo a zároveň zmeny rozpočtu kapitol sú verejne dostupné," dodal rezort financií.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR