|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. júla 2006
MF nekomentuje riešenie výpadku zo zníženia dane na palivá
Ministerstvo financií (MF) nechce komentovať materiál ministerstva hospodárstva, podľa ktorého by sa výpadok zo zníženia spotrebnej dane na pohonné hmoty mohol kompenzovať zvýšením sadzby dane z ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. júla (WEBNOVINY) - Ministerstvo financií (MF) nechce komentovať materiál ministerstva hospodárstva, podľa ktorého by sa výpadok zo zníženia spotrebnej dane na pohonné hmoty mohol kompenzovať zvýšením sadzby dane z príjmov právnických osôb. Podľa hovorcu ministerstva hospodárstva Branislava Zvaru by sa takáto zvýšená daň týkala len spoločnosti Slovnaft. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca rezortu financií Miroslav Šmál, ide výlučne o zámery rezortu hospodárstva. "My robíme len prepočty jednotlivých opatrení", uviedol Šmál.
Výsledný efekt zníženia spotrebnej dane z minerálneho oleja na konečné ceny pohonných látok by podľa ekonómov závisel od konkurencie na trhu. Ako povedal analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian, zníženie cien pre spotrebiteľov by bolo pravdepodobné len v oblastiach s vyššou konkurenciou, ako napríklad vo väčších mestách. Aj v takom prípade by pritom podľa neho cena klesla "rádovo o korunu." Na vidieku by naopak podľa Kotiana pokles cien pohonných látok po znížení spotrebnej dane nebol garantovaný. Negatíva takéhoto návrhu tak podľa analytika ING Bank Jána Tótha prevažujú pozitíva. Mohol by totiž znamenať niekoľkomiliardový výpadok príjmov štátneho rozpočtu v závislosti od rozsahu zníženia spotrebnej dane. Uvažované nahradenie týchto príjmov zvýšením dane z príjmu právnických osôb by podľa neho nebolo prospešné, pretože ako povedal, výhodnejšie je, ak v daňovom systéme neexistujú výnimky.
Podľa Tótha by zníženie spotrebnej dane na palivá z krátkodobého hľadiska mohlo viesť k zníženiu konečných cien pre spotrebiteľov, avšak zo stredno a dlhodobejšieho pohľadu by želaný efekt nemuselo priniesť. Konkurenčný tlak na slovenskom trhu, kde operuje jeden dominantný hráč, by totiž zrejme nebol dostatočne silný. Problémom návrhu na zníženie spotrebných daní z minerálneho oleja je podľa analytika ING tiež to, že pomôže viac bohatším, ktorí viac míňajú na benzín. "Nie je to teda v súlade s orientáciou ekonomickej politiky doľava," konštatoval Tóth. Za pozitívum sa podľa neho dá považovať, že by sa dotovala mobilita obyvateľstva. Mohlo by to podľa neho pomôcť najmä chudobnejším regiónom, odkiaľ ľudia dochádzajú za prácou.
Podľa materiálu rezortu hospodárstva, ktorým sa navrhuje riešiť zvyšujúce sa ceny PHM a energií, by sa mal štát prostredníctvom svojej exekutívy pokúsiť o to, aby Slovnaft nemal dominantné postavenie. Toto opatrenie je však “ťažko realizovateľné a nie je isté, či by aj pri strate dominantného postavenia trh priniesol pokles cien,“ uvádza sa v materiáli, o ktorom v stredu vláda prerušila rokovanie. Rezort chce aj zabezpečiť, aby sám Slovnaft “nezneužíval svoje postavenie“. Aj toto opatrenie je však “prakticky realizovateľné len vtedy, ak by súd potvrdil rozhodnutie MF SR,“ uvádza sa v materiáli. Samoreguláciu Slovnaftu by mal štát dosiahnuť reguláciou jeho cien, respektíve zisku.
SITA