![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Sobota 22.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Etela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
16. decembra 2010
MF: Motívom samozamestnávania sú aj ekonomické výhody
Podiel živnostníkov na celkovom počte pracujúcich sa na Slovensku od roku 1998 zdvojnásobil a v minulom roku predstavoval viac ako 15 % zo všetkých pracujúcich, čo je tesne nad priemerom ...
Zdieľať

Podiel živnostníkov bez zamestnancov tvoril vlani 77 % zo všetkých samozamestnaných, kým v krajinách EÚ bol ich podiel na úrovni 57 %. "Rastúci podiel SZČO na celkovej zamestnanosti navyše vedie k nižším daňovým a odvodovým príjmom. Z hľadiska fiškálnej politiky môže byť preto vhodné zvážiť existenciu deformácií finančne zvýhodňujúcich zakladanie SZČO pre nepodnikateľské motívy," uvádza Inštitút finančnej politiky v zverejnenom komentári. Počet samozamestnaných na Slovensku pritom na rozdiel od zamestnancov rástol i počas krízy.
Podľa ministerstva financií existuje viacero faktorov, ktoré zvyšujú atraktivitu samozamestnávania. SZČO majú napríklad v porovnaní so závislou činnosťou relatívne nižšiu daňovú a odvodovú záťaž, pričom samozamestnaní si môžu v rámci paušálnych výdavkov znížiť daňový základ o 40 % a aj ich odvodové zaťaženie je nižšie. "Navyše v súčasnosti pri založení živnosti platí ročné oslobodenie od platenia sociálnych odvodov," uvádza IFP. Ďalším z faktorov je aj skutočnosť, že legislatíva ochrany zamestnanosti závislej činnosti je oveľa striktnejšia ako legislatívna regulácia vzniku a využívania pracovníka na živnosti.
Atraktivita samozamestnávania je pritom podporená aj dotáciami, ktorú osoby získajú ak si založia podnikateľskú živnosť, v ktorej budú podnikať minimálne dva roky a boli predtým evidovaní na úrade práce ako uchádzači o zamestnanie aspoň tri mesiace. "Podiel dotácií na založenie podnikania na celkových výdavkoch na aktívnych politikách trh práce bol trikrát vyšší než je priemer EÚ," dodáva inštitút.
IFP sa v rámci správy o vývoji na trhu práce za rok 2009 zameral aj na vývoj zamestnanosti a nezamestnanosti. Podľa jeho záverov bol pokles pracovných miest počas krízy na Slovensku po zohľadnení prepadu hrubého domáceho produktu v súlade s vývojom v krajinách EÚ. Zamestnanosť v porovnaní s predkrízovým obdobím klesla o viac ako 115 tisíc osôb, a to v období od tretieho štvrťroka 2008 po druhý kvartál tohto roka a po očistení o sezónne vplyvy. Pokles zamestnanosti sa však premietol do výrazného nárastu nezamestnanosti, ktorá patrí medzi najvyššie v EÚ.
Vplyv krízy sa pritom oveľa výraznejšie prejavil na poklese celkových odpracovaných hodín. "Tie klesli oveľa výraznejšie v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ i po zohľadnení poklesu ekonomickej aktivity," uvádza IFP. Za celý rok odpracované hodiny na zamestnanca poklesli o 4,3 %, čo bolo výrazne nad priemerom EÚ. Firmy tak podľa inštitútu mohli prispôsobiť pracovný čas zamestnancov a do menšej miery boli nútené okamžite prepúšťať. "Flexibilita slovenským firmám umožnila ľahšie sa prispôsobiť krízovým podmienkam pri zachovaní rastu produktivity práce," dodáva IFP.