Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

17. marca 2014

Mestskí policajti by chceli odchádzať do dôchodku skôr ako v 62 rokoch



Mestskí a obecní policajti sú každodenne nútení riešiť rôznorodé problémy občanov a na svoje nemyslia. Riešiť za nich by ich malo Združenie náčelníkov ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván
Prešov 17. marca (TASR) – Mestskí a obecní policajti sú každodenne nútení riešiť rôznorodé problémy občanov a na svoje nemyslia. Riešiť za nich by ich malo Združenie náčelníkov mestských a obecných polícií, nie je to však možné vždy.


Podľa prezidenta združenia Jána Andrejka, ktorý je zároveň náčelníkom Mestskej polície v Prešove, je najväčším problémom, že všetci pracovníci ozbrojených zložiek majú nárok na výsluhové dôchodky, ale mestskí policajti nie, patria totiž pod samosprávu. Nespravodlivé podľa neho je, že dôchodky majú dokonca aj skladníci, colní deklaranti, šoféri či hovorcovia, ktorých náčelník nazýva úradníci v uniformách. Často sa v teréne pohybujú len zriedka a pri ich práci nedochádza k ohrozeniu života a zdravia ako pri práci mestských policajtov. Tí by však podľa našich zákonov mali pracovať cez deň aj v noci do 62 rokov.

„V Prešove máme, napríklad, momentálne 70 mestských policajtov, ich priemerný vek je 45 rokov. Máme aj policajta po šesťdesiatke. Je ťažké očakávať od tohto človeka rovnaký výkon ako pred 30 rokmi, ale ešte horšie je poslať ho po 20 odpracovaných rokoch na úrad práce,“ hovorí.

Andrejko sa už štyri roky spolu s kolegami zo združenia snaží o politické presadenie zákona, na základe ktorého by aj mestskí policajti po dosiahnutí veku 55 rokov, mali nárok na skorší odchod do dôchodku. Predstavitelia Ministerstva vnútra SR s nimi o tom podľa jeho slov nechcú diskutovať a na podporu takéhoto zákona vraj nie je politická vôľa. Argumentujú tým, že štátni policajti sú v služobnom pomere a mestskí v pracovnom, no Andrejko sa pýta, o čo je náročnejšia práca železničného policajta, mýtneho policajta alebo dopravného policajta od mestských polícií.

Ďalším problémom mestských a obecných polícií je to, že im nemá kto poskytnúť poradenstvo. Aj toto je cieľom združenia. Prezídium združenia náčelníkov sa stretáva aspoň raz za štvrťrok a jednotlivé regionálne sekcie zasadajú v rovnakej periodicite. Na stretnutiach si podľa Andrejka vymieňajú skúsenosti pri riešení priestupkov, pri uplatňovaní nových zákonov a podobne. Spolupracujú s rovnakými organizáciami v Poľsku a Česku.   

Združenie sa okrem toho snaží hľadať riešenia na každodenné problémy, s ktorými sa policajti stretávajú v teréne. Andrejko hovorí, že je to najmä nevymožiteľnosť práva v prípade asociálov a bezdomovcov.

„Tu sa z policajtov stávajú len štatisti. Nemôžeme dať pokutu, lebo ju aj tak nezaplatia, keď sú na ulici a inak ich sankcionovať nevieme. Tento problém trápi bežných ľudí, nás policajtov, pár rokov aj štátnych policajtov, ale tu to končí. Boríme sa však aj so zákonom o požívaní alkoholických nápojov na verejnom priestranstve a podobne. Najhoršie je, keď niekto pripravuje zákon, nepríde za nami, aby sa spýtal, čo nám pomôže, alebo čo si o tom myslíme. Očakávajú od nás niekoľkostranové pripomienky a paragrafové znenie, ale žiadna diskusia neexistuje. Sme len strážcovia zákona a tvorcov väčšinou naše názory nezaujímajú,“ sťažuje sa Andrejko.

Združenie náčelníkov mestských a obecných polícií združuje 94 obecných polícií a zastupuje viac ako 2500 príslušníkov.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Mestskí policajti sa najviac venujú dopravným priestupkom
<< predchádzajúci článok
Slováci urobili Visa kartami milióny bezkontaktných nákupov