|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. augusta 2011
Mesto potrebuje ekologickú dopravu
Hľadanie reálnych ekologických alternatív v doprave je pre hlavné mesto nevyhnutné, tvrdí Obvodný úrad životného prostredia (OÚ ŽP) v Bratislave. Obyvateľov Bratislavy totiž podľa úradu ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. augusta (WEBNOVINY) - Hľadanie reálnych ekologických alternatív v doprave je pre hlavné mesto nevyhnutné, tvrdí Obvodný úrad životného prostredia (OÚ ŽP) v Bratislave. Obyvateľov Bratislavy totiž podľa úradu zaťažuje hluk, splodiny a nedostatočná priepustnosť ciest. Ako sa uvádza v stanovisku úradu, podľa štúdií je Bratislava jedno z najhlučnejších miest a na mnohých miestach je prípustná hluková záťaž prekročená až o 30 dB. Hlavným zdrojom hluku je pritom doprava. Stanovisko Obvodného úradu životného prostredia v Bratislave agentúre SITA poskytol jeho prednosta Michal Drotován.
Úrad žiada pri plánovanej reorganizácii verejnej dopravy zohľadniť pri navrhovaných úpravách nielen ekonomický, ale aj ekologický aspekt. Podporuje preto rozvoj ekologickej cyklodopravy, greenways, mestskej hromadnej dopravy a integrovanej dopravy s využitím vlakov. Jednou z možností znižovania hluku je podľa úradu aj pridávanie sekaných gúm zo starých pneumatík do asfaltu, čím je možné vytvoriť gumoasfaltovú hmotu, ktorá výrazne znižuje hlučnosť pri premávke. „Je tiež potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, mestskú hromadnú dopravu, chodcov a cyklistov.
Na druhej strane je pre výrazné negatívne externality nevyhnutné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu,“ uviedol Drotován. Dodal, že pre ochranu všetkých zložiek životného prostredia a samotných obyvateľov je potrebné začať urgentne riešiť alternatívnu dopravu. „Je dôležité uvedomiť si, že verejné priestory sú budované pre ľudí a nie pre automobily,“ povedal. Úrad navrhuje zvážiť úpravu výkonov Dopravného podniku Bratislava, a.s. s ohľadom na strednodobý a dlhodobý horizont. V prípade, že sa už teraz problematické nastavenie dopravy v Bratislave nezačne riešiť, je podľa úradu možné očakávať nárast problémov na neúnosnú mieru.
Za vzor úrad dáva mesto Kodaň, ktoré začínalo pred štyridsiatimi rokmi na približne rovnakej úrovni v oblasti dopravy ako Bratislava. V súčasnosti v Kodani dochádza na bicykli do práce a školy 33 percent obyvateľov, pričom v Bratislave je to necelé jedno percento. Verejnú dopravu v Kodani využíva ďalších 27 percent obyvateľstva.
Úrad žiada pri plánovanej reorganizácii verejnej dopravy zohľadniť pri navrhovaných úpravách nielen ekonomický, ale aj ekologický aspekt. Podporuje preto rozvoj ekologickej cyklodopravy, greenways, mestskej hromadnej dopravy a integrovanej dopravy s využitím vlakov. Jednou z možností znižovania hluku je podľa úradu aj pridávanie sekaných gúm zo starých pneumatík do asfaltu, čím je možné vytvoriť gumoasfaltovú hmotu, ktorá výrazne znižuje hlučnosť pri premávke. „Je tiež potrebné preferovať ekologické spôsoby dopravy, mestskú hromadnú dopravu, chodcov a cyklistov.
Na druhej strane je pre výrazné negatívne externality nevyhnutné obmedziť individuálnu automobilovú dopravu,“ uviedol Drotován. Dodal, že pre ochranu všetkých zložiek životného prostredia a samotných obyvateľov je potrebné začať urgentne riešiť alternatívnu dopravu. „Je dôležité uvedomiť si, že verejné priestory sú budované pre ľudí a nie pre automobily,“ povedal. Úrad navrhuje zvážiť úpravu výkonov Dopravného podniku Bratislava, a.s. s ohľadom na strednodobý a dlhodobý horizont. V prípade, že sa už teraz problematické nastavenie dopravy v Bratislave nezačne riešiť, je podľa úradu možné očakávať nárast problémov na neúnosnú mieru.
Za vzor úrad dáva mesto Kodaň, ktoré začínalo pred štyridsiatimi rokmi na približne rovnakej úrovni v oblasti dopravy ako Bratislava. V súčasnosti v Kodani dochádza na bicykli do práce a školy 33 percent obyvateľov, pričom v Bratislave je to necelé jedno percento. Verejnú dopravu v Kodani využíva ďalších 27 percent obyvateľstva.