|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Medzinárodný deň bez nákupov Slováci veľmi nedodržiavajú
Piatok 28. novembra je Medzinárodným dňom nenakupovania, ktorého vznik iniciovali v Kanade v roku 1992. Na Slovensku však zatiaľ nezískal nijako výrazne na popularite a Slováci aj počas tohto dňa ...
Zdieľať
BRATISLAVA 28. novembra (WBN/PR) - Piatok 28. novembra je Medzinárodným dňom nenakupovania, ktorého vznik iniciovali v Kanade v roku 1992. Na Slovensku však zatiaľ nezískal nijako výrazne na popularite a Slováci aj počas tohto dňa nakupujú bez akýchkoľvek obmedzení či výčitiek.
Čo pre nás znamená nenakupovať celý jeden deň? Na Slovensku máme takéto dni iba tri a to Prvý sviatok vianočný (25. decembra), Nový rok (1. januára) a Veľkonočnú nedeľu. Na Štedrý deň (24. decembra) sú obchody zatvorené od obeda.
Cez Vianoce sa obchodníkom darí
Vlani dosiahli ročné tržby maloobchodníkov 17,9 miliardy eur, na jeden kalendárny deň tak pripadala suma vyššia ako 49 miliónov eur. Výpadku takéhoto rozmeru by sme sa ale oslavou dňa nenakupovania dočkali len sotva. Spotrebitelia by zrejme potrebné nákupy uskutočnili v niektorý deň predtým alebo by ich odložili na nasledujúce dni.
Práve o nákupnom správaní Slovákov sa od vypuknutia krízy hovorí veľa. Maloobchodné tržby totiž zaznamenávajú z roka na rok pokles alebo stagnáciu. Dôvodom je opatrný spotrebiteľ, obmedzovaný pretrvávajúcou vysokou mierou nezamestnanosti v krajine.
Ani kríza ale nezmenila nič na tom, že obchodníci milujú predovšetkým posledný mesiac roka – december. A ten sa začína už o niekoľko dní. Tržby maloobchodu počas decembra bývajú vyššie oproti ostatným mesiacom roka o cca 10 až 30 percent.
Z celoročného objemu tržieb si tak december zvykne ukrojiť až celú jednu desatinu. Dôvodom sú, samozrejme, vianočné sviatky. Pred nimi vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček, no a hneď po nich, teda ešte v závere decembra, sa začínajú prvé zimné výpredaje.
Mierny rast i mierny pokles
December nie je najsilnejším mesiacom v rámci tržieb azda iba v prípade predajní s pohonnými látkami. V ostatných oblastiach maloobchodu posledný mesiac roka jednoznačne dominuje.
Nadpriemerné tržby dosahujú počas neho najmä predajcovia potravín a nápojov, komunikačných zariadení (telefóny, PC a podobne), športových potrieb, elektroniky, CD či DVD, hračiek, odevov, kozmetiky či šperkov. Vyššie tržby ako počas iných mesiacov roka zaznamenávajú aj predajcovia na trhoch a v stánkoch a na svoje si prichádzajú aj internetové obchody.
Budú tohtoročné decembrové tržby obchodníkov vyššie ako pred rokom? Hoci december je pre maloobchodníkov najúspešnejším mesiacom roka, nemusí pre nich automaticky znamenať aj vyššie tržby ako pred rokom. Tak napríklad vlani zaostali decembrové tržby maloobchodníkov za predminuloročnými o mínus štyri percentá a jedine predajcom v stánkoch a na trhoch sa podarilo utŕžiť o necelých sedem percent viac.
V tomto roku sa zatiaľ v maloobchode viac-menej striedajú obdobia mierneho rastu s obdobiami mierneho poklesu a prvé tri kvartály tak dovedna charakterizuje stagnácia. Nemyslíme si, že posledný štvrťrok bude iný a porovnateľné tržby ako vlani očakávame aj v decembri 2013.
A aký piatok čaká Američanov?
Zdá sa, že Američania si z medzinárodného dňa nenakupovania ťažkú hlavu nerobia. V USA sa totiž posledný novembrový piatok tradične spája so štartom predvianočných nákupov. Takzvaný „čierny piatok“ je tak na druhej strane Atlantického oceánu dňom, keď sa obchodníci priam trhajú o zákazníkov.
Obchody sa otvárajú už zavčas ráno, niektoré dokonca už o polnoci a Američania využívajú tento deň na zaobstaranie darčekov, ale i iných tovarov s výraznou zľavou. Nezvyčajné nie sú ani satelitné fotografie spred nákupných centier, na základe ktorých sa zisťuje, koľko ľudí do obchodov zavítalo.
Počet nakupovania chtivých Američanov v „čierny piatok“ je totiž zároveň predzvesťou toho, aké tržby budú mať americkí maloobchodníci v predvianočnom období. A očakávaná úroveň tržieb zas ovplyvňuje aj to, ako sa budú vyvíjať ceny akcií dotknutých spoločností na burze.
Čo pre nás znamená nenakupovať celý jeden deň? Na Slovensku máme takéto dni iba tri a to Prvý sviatok vianočný (25. decembra), Nový rok (1. januára) a Veľkonočnú nedeľu. Na Štedrý deň (24. decembra) sú obchody zatvorené od obeda.
Cez Vianoce sa obchodníkom darí
Vlani dosiahli ročné tržby maloobchodníkov 17,9 miliardy eur, na jeden kalendárny deň tak pripadala suma vyššia ako 49 miliónov eur. Výpadku takéhoto rozmeru by sme sa ale oslavou dňa nenakupovania dočkali len sotva. Spotrebitelia by zrejme potrebné nákupy uskutočnili v niektorý deň predtým alebo by ich odložili na nasledujúce dni.
Práve o nákupnom správaní Slovákov sa od vypuknutia krízy hovorí veľa. Maloobchodné tržby totiž zaznamenávajú z roka na rok pokles alebo stagnáciu. Dôvodom je opatrný spotrebiteľ, obmedzovaný pretrvávajúcou vysokou mierou nezamestnanosti v krajine.
Ani kríza ale nezmenila nič na tom, že obchodníci milujú predovšetkým posledný mesiac roka – december. A ten sa začína už o niekoľko dní. Tržby maloobchodu počas decembra bývajú vyššie oproti ostatným mesiacom roka o cca 10 až 30 percent.
Z celoročného objemu tržieb si tak december zvykne ukrojiť až celú jednu desatinu. Dôvodom sú, samozrejme, vianočné sviatky. Pred nimi vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček, no a hneď po nich, teda ešte v závere decembra, sa začínajú prvé zimné výpredaje.
Mierny rast i mierny pokles
December nie je najsilnejším mesiacom v rámci tržieb azda iba v prípade predajní s pohonnými látkami. V ostatných oblastiach maloobchodu posledný mesiac roka jednoznačne dominuje.
Nadpriemerné tržby dosahujú počas neho najmä predajcovia potravín a nápojov, komunikačných zariadení (telefóny, PC a podobne), športových potrieb, elektroniky, CD či DVD, hračiek, odevov, kozmetiky či šperkov. Vyššie tržby ako počas iných mesiacov roka zaznamenávajú aj predajcovia na trhoch a v stánkoch a na svoje si prichádzajú aj internetové obchody.
Budú tohtoročné decembrové tržby obchodníkov vyššie ako pred rokom? Hoci december je pre maloobchodníkov najúspešnejším mesiacom roka, nemusí pre nich automaticky znamenať aj vyššie tržby ako pred rokom. Tak napríklad vlani zaostali decembrové tržby maloobchodníkov za predminuloročnými o mínus štyri percentá a jedine predajcom v stánkoch a na trhoch sa podarilo utŕžiť o necelých sedem percent viac.
V tomto roku sa zatiaľ v maloobchode viac-menej striedajú obdobia mierneho rastu s obdobiami mierneho poklesu a prvé tri kvartály tak dovedna charakterizuje stagnácia. Nemyslíme si, že posledný štvrťrok bude iný a porovnateľné tržby ako vlani očakávame aj v decembri 2013.
A aký piatok čaká Američanov?
Zdá sa, že Američania si z medzinárodného dňa nenakupovania ťažkú hlavu nerobia. V USA sa totiž posledný novembrový piatok tradične spája so štartom predvianočných nákupov. Takzvaný „čierny piatok“ je tak na druhej strane Atlantického oceánu dňom, keď sa obchodníci priam trhajú o zákazníkov.
Obchody sa otvárajú už zavčas ráno, niektoré dokonca už o polnoci a Američania využívajú tento deň na zaobstaranie darčekov, ale i iných tovarov s výraznou zľavou. Nezvyčajné nie sú ani satelitné fotografie spred nákupných centier, na základe ktorých sa zisťuje, koľko ľudí do obchodov zavítalo.
Počet nakupovania chtivých Američanov v „čierny piatok“ je totiž zároveň predzvesťou toho, aké tržby budú mať americkí maloobchodníci v predvianočnom období. A očakávaná úroveň tržieb zas ovplyvňuje aj to, ako sa budú vyvíjať ceny akcií dotknutých spoločností na burze.