|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. augusta 2007
MDPT vypracovalo nový návrh na urýchlenie výstavby D1
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) vypracovalo návrh na urýchlenie postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry. Ide o aktualizovaný program výstavby ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. augusta (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) vypracovalo návrh na urýchlenie postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry. Ide o aktualizovaný program výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, zameraný prednostne na dokončenie zatiaľ nepostavených úsekov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010. Vláda, ktorá by mala o novom diaľničnom programe rokovať na najbližšom zasadnutí na budúci týždeň, považuje tento zámer za svoju prioritu.
Podľa aktualizovaného návrhu by malo byť formou financovania projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) vybudovaných desať úsekov diaľnice D1 v dĺžke vyše 121 kilometrov a s odhadovanými stavebnými nákladmi 100,430 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Rovnakým spôsobom má byť financovaná aj výstavba dvoch úsekov rýchlostnej cesty R1 Nitra západ - Selenec a Selenec - Hronský Beňadik v dĺžke vyše 43 kilometrov a za 21,2 mld. Sk bez DPH.
"Vláda SR si osvojila zámer významne urýchliť výstavbu celej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010 s tým, že dva komplikované úseky budú počas ich výstavby dočasne nahradené cestami 1. triedy po ich dobudovaní na vhodné parametre s cieľom zabezpečiť dopravnú priepustnosť," uvádza sa v návrhu ministerstva dopravy. Investičné výdavky na realizáciu projektov PPP sú odhadnuté na viac než 121,630 mld. Sk.
Kritériami pre výber úsekov pre PPP bola podľa MDPT najvyššia intenzita dopravy a výkonnosť cestných úsekov. V úseku Žilina - Martin, kde je situácia najkritickejšia, dosahuje súčasná intenzita premávky až 27 tis. vozidiel za 24 hodín. Nevyhnutné je preto realizovať prednostne tri úseky D1 na trase Dubná Skala - Turany - Hubová - Ivachnová v dĺžke 48,1 kilometra a s nákladmi 41,1 mld. Sk. Potrebné je prednostne riešiť aj ťaživú situáciu medzi Žilinou a Dubnou Skalou, a to rekonštrukciou alebo rozšírením cesty 1. triedy č. 18. Tri úseky na trase D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v dĺžke 24,9 kilometra a s nákladmi 40 mld. Sk sú podľa návrhu nespochybniteľnou súčasťou PPP. Táto časť D1 je technicky a technologicky najkomplikovanejšia, keďže majú byť na nej postavené tri tunely, vrátane najdlhšieho tunela na Slovensku Višňové - Dubná Skala v dĺžke 7,46 kilometra. Vláda má však zámer maximálne postúpiť v stavebných prácach na tomto úseku do konca súčasného volebného obdobia v roku 2010.
Pri odhade nákladov a prevádzke diaľnice po dobu trvania koncesie 25 rokov predstavuje odhad nominálnych ročných platieb požadovaných koncesionárom zhruba 7 až 10 mld. Sk pri výstavbe do roku 2010 a zostávajúcich častí do roku 2012. "Predpokladané výnosy z mýta nepostačia na financovanie ročných platieb koncesionárovi, a preto sa časť týchto platieb bude musieť zahrnúť do nárokov na štátny rozpočet po dobu trvania koncesie," tvrdí MDPT. Podľa neho však vláda nebude zavádzať osobitné mýto pre úseky prevádzkované koncesionárom.
Definitívne finančné zabezpečenie projektov by malo byť zrejmé zo záverov štúdie realizovateľnosti a súťažných podkladov. Tá by mala byť podľa harmonogramu prípravy a realizácie projektov PPP spracovaná v spolupráci s poradcom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Mott MacDonald do konca augusta tohto roku. Vláda by mala následne schváliť podklady a verejné obstarávanie na koncesionára by malo byť vyhlásené do 15. septembra, obstarávanie na koncesionára má byť vyhodnotené do polovice decembra a koncesionárska zmluva podpísaná do konca tohto roku. Začiatkom roku 2008 by mali nadobudnúť účinnosť potrebné vykonávacie predpisy, ich novely a zmeny, pričom vláda ich má predložiť do parlamentu do 15. októbra tohto roku. Do konca marca budúceho roku majú byť definitívne pripravené jednotlivé stavebné úseky D1 a R1 na výstavbu a v apríli sa má začať s ich výstavbou. Súčasťou návrhu sú aj nové pravidlá MDPT sadzieb a cien pri výstavbe diaľnic, rýchlociest a ciest 1. triedy.
SITA