|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. februára 2010
MDPT tají analýzy výhodnosti PPP projektov
Ministerstvo dopravy nechce zverejniť analýzy, ktoré porovnávajú, či je výhodnejšie stavať diaľnice cez projekty ...
Zdieľať
Ľubomír Vážny
Foto: SITA/Nina Bednáriková
BRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy nechce zverejniť analýzy, ktoré porovnávajú, či je výhodnejšie stavať diaľnice cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), alebo cez verejné obstarávanie. Denník Sme v stredajšom vydaní informuje, že vláda aj na základe týchto analýz odsúhlasila koncesné zmluvy na výstavbu diaľnic cez PPP projekty za miliardy eur. Na problém, že rezort ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) tají analýzy, upozornil inštitút INEKO. O ich sprístupnenie žiadal na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ale neuspel. Ministerstvo odpovedalo, že analýza je "predmetom ochrany duševného vlastníctva zhotoviteľa dokumentu". INEKO sa proti rozhodnutiu ministerstva dopravy odvolá.
"Ministerstvo tají dokonca aj autora či autorov analýz. Firmy si to vraj neželajú," uviedlo ďalej Sme. Odpovedalo len toľko, že analýzy spracovalo v spolupráci s renomovanými poradcami z finančnej a technickej oblasti. Dva z troch projektov podľa rezortu vyhodnocovali multilaterálne banky v procese schvaľovania a autorizácie financovania týchto projektov. Odmena poradcom za toto konkrétne poradenstvo na troch projektoch PPP bola 66 tis. eur.
Právo občana na kontrolu nakladania s verejnými zdrojmi je podľa Emílie Sičákovej Beblavej z Transparency International v tomto prípade silnejšie ako ochrana duševného vlastníctva. "Bolo by najlepšie, keby ministerstvo už priamo v zmluve malo podmienku, že takéto analýzy sú verejným dokumentom. V tomto prípade teda zlyhalo primárne ministerstvo," tvrdí v Sme Sičáková Beblavá.
Ministerstvo financií v stanovisku pri druhom a treťom balíku PPP konštatoval, že menej nákladné by bolo verejné obstarávanie. No keď sa zohľadnia aj kvalitatívne výhody, o ktorých hovorí ministerstvo dopravy a ktoré sa nedajú vyčísliť, ponuka víťazného uchádzača môže byť výhodná. Odhadované celkové náklady na výstavbu, prevádzku a údržbu počas 30 rokov koncesie predstavujú pre úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov okolo 7,8 mld. eur. V prípade úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice tvoria konečné náklady 3,465 mld. eur. Pre úseky D1 medzi Žilinou a Martinom odhadované náklady dosahujú zhruba 8,5 mld. eur.
SITA
BRATISLAVA 24. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy nechce zverejniť analýzy, ktoré porovnávajú, či je výhodnejšie stavať diaľnice cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), alebo cez verejné obstarávanie. Denník Sme v stredajšom vydaní informuje, že vláda aj na základe týchto analýz odsúhlasila koncesné zmluvy na výstavbu diaľnic cez PPP projekty za miliardy eur. Na problém, že rezort ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) tají analýzy, upozornil inštitút INEKO. O ich sprístupnenie žiadal na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ale neuspel. Ministerstvo odpovedalo, že analýza je "predmetom ochrany duševného vlastníctva zhotoviteľa dokumentu". INEKO sa proti rozhodnutiu ministerstva dopravy odvolá.
"Ministerstvo tají dokonca aj autora či autorov analýz. Firmy si to vraj neželajú," uviedlo ďalej Sme. Odpovedalo len toľko, že analýzy spracovalo v spolupráci s renomovanými poradcami z finančnej a technickej oblasti. Dva z troch projektov podľa rezortu vyhodnocovali multilaterálne banky v procese schvaľovania a autorizácie financovania týchto projektov. Odmena poradcom za toto konkrétne poradenstvo na troch projektoch PPP bola 66 tis. eur.
Právo občana na kontrolu nakladania s verejnými zdrojmi je podľa Emílie Sičákovej Beblavej z Transparency International v tomto prípade silnejšie ako ochrana duševného vlastníctva. "Bolo by najlepšie, keby ministerstvo už priamo v zmluve malo podmienku, že takéto analýzy sú verejným dokumentom. V tomto prípade teda zlyhalo primárne ministerstvo," tvrdí v Sme Sičáková Beblavá.
Ministerstvo financií v stanovisku pri druhom a treťom balíku PPP konštatoval, že menej nákladné by bolo verejné obstarávanie. No keď sa zohľadnia aj kvalitatívne výhody, o ktorých hovorí ministerstvo dopravy a ktoré sa nedajú vyčísliť, ponuka víťazného uchádzača môže byť výhodná. Odhadované celkové náklady na výstavbu, prevádzku a údržbu počas 30 rokov koncesie predstavujú pre úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov okolo 7,8 mld. eur. V prípade úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice tvoria konečné náklady 3,465 mld. eur. Pre úseky D1 medzi Žilinou a Martinom odhadované náklady dosahujú zhruba 8,5 mld. eur.
SITA