|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. júla 2007
MDPT neodporúča založiť národného leteckého dopravcu
Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. júla (WEBNOVINY) - Návrh novej koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010 neodporúča podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu. Koncepcia z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR to zdôvodňuje tým, že priama štátna pomoc dopravcovi v krajinách Európskej únie nie je možná. Prevziať priame finančné bremeno zakladania leteckého dopravcu členskému štátu EÚ totiž znemožňujú licenčná politika, jej liberalizácia, ako aj pravidlá hospodárskej súťaže a štátnej pomoci.
Založenie nového leteckého dopravcu pre poskytovanie pravidelných leteckých dopravných služieb s určitou kritickou sieťou a kapacitou, ktorá by po troch až štyroch rokoch umožnila vyrovnané hospodárenie, by si podľa predbežných prepočtov vyžiadal náklady 4 mld. Sk. "Pokiaľ by zakladal takéhoto dopravcu štát, alebo by bol založený zo zdrojov verejného financovania, bolo by to v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ," konštatuje koncepcia rozvoja leteckej dopravy v SR do roku 2010. "Transparentná priama pomoc existujúcim slovenským dopravcom je možná cestou zvýhodnenia podmienok pri začatí obchodnej prevádzky na nových trasách a cieľových bodoch," pripustilo MDPT SR. Podľa rezortu by to bolo možné poskytnutím zvýhodnených podmienok po dosiahnutí určitých objemov, či prideľovaním vhodných časových intervalov na letiskách, tzv. slotov, a tiež garantovaním existujúcich časových intervalov, ktoré už slovenský dopravca má. Nepriamu pomoc by mohlo umožniť Ministerstvo hospodárstva SR podporovaním aktívneho cestovného ruchu.
"Leteckí dopravcovia spoločenstva alebo ich pobočky môžu vznikať voľne v rámci spoločenstva mimo štátnej finančnej podpory a SR nemôže vytvoriť na svojom území diskrimináciu. A to ani nepriamu," uvádza sa v jednej z príloh uvedenej koncepcie, ktorú ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania. Po vstupe SR do EÚ je totiž každý slovenský dopravca považovaný za dopravcu spoločenstva a licencovaný podľa zákona o civilnom letectve. Licenčný orgán je pritom povinný vydať licenciu každému subjektu spĺňajúcemu podmienky podľa pravidiel v EÚ a zároveň v SR. Platí to aj pre zakladanie pobočiek leteckých dopravcov iných členských štátov EÚ v SR alebo pobočiek slovenských dopravcov v iných členských štátoch EÚ.
Zadlžené SA požiadali o vyhlásenie konkurzu na vlastnú spoločnosť 2. marca tohto roka. Príčinou konkurzu je skutočnosť, že AUA ako nový majoritný vlastník SA obmedzila v januári tohto roka ich prevádzku a odobrala im dve z troch lietadiel. Zdôvodnila to tým, že vláda SR nevyrovnala skryté záväzky slovenského leteckého prepravcu. SA vzápätí museli zrušiť svojich osem pravidelných letov týždenne do Bruselu a štyri lety týždenne do Moskvy. Vláda SR nevyrovnala záväzky kvôli tomu, že požiadala o vyjadrenie Európsku komisiu, či by túto platbu nevnímala ako nepovolenú štátnu pomoc, za ktorú by potom mohla Slovensko sankcionovať. AUA pritom požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca roka 2006.
SITA