|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. februára 2009
MDPT a NDS utajili zmluvu, ktorá je podľa Vážneho prístupná
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) utajili multimiliónovú zmluvu s víťazom tendra na elektronický výber mýta aj napriek tomu, že podľa ministra dopravy Ľubomíra ...
Zdieľať
BRATISLAVA 11. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) utajili multimiliónovú zmluvu s víťazom tendra na elektronický výber mýta aj napriek tomu, že podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho je verejne prístupná. “Zmluva je verejne prístupná, ešte raz Vám hovorím, podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám,“ zdôrazňoval minister Vážny novinárom 14. januára, deň po podpise zmluvy. Zmluvu s konzorciom SkyToll, ktorého súčasťou je aj neznáma akciovka Ibertax, najprv odmietla sprístupniť NDS. Po preskúmaní žiadosti, podnetu, ako aj spisového materiálu zmluvu odmietlo sprístupniť aj MDPT. Agentúra SITA pritom žiadala o sprístupnenie zmluvy práve v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám, na ktorý sa odvolával samotný minister.
V aktuálnom vyjadrení pre agentúru SITA rezort dopravy napísal: "Je pravda, že sa minister dopravy, pôšt a telekomunikácií pán Vážny verejne vyjadril, že 'zmluva je verejne prístupná', nepremietol však do tejto vety skutočnosť, že zmluvnou stranou nie je MDPT SR. Navyše, ani druhá zmluvná strana - víťaz tendra - nedala súhlas na zverejnenie," uviedla riaditeľka komunikačného odboru MDPT Eva Benešová. Konzorcium sa naopak odvolalo na samotnú zmluvu. "Súčasťou zmluvy s NDS je klauzula o mlčanlivosti, preto nie sme oprávnení zverejniť akékoľvek detaily týkajúce sa tohto kontraktu,“ uviedlo konzorcium SkyToll prostredníctvom svojej hovorkyne Evy Güttlerovej.
"Existujú zmluvné obmedzenia, ktoré znemožňujú sprístupnenie tejto zmluvy. Oprávnenou osobou je zmluvná strana - NDS," uviedlo ďalej ministerstvo v reakcii. Zároveň však podľa stanoviska aj naďalej trvá na tom, že obsah zmluvy nespadá pod zákonom vymenované informácie, ktoré musí NDS sprístupniť.
Iný názor, ako štátne inštitúcie, má na zverejnenie zmluvy právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia. "Zmluva o elektronickom mýte spadá pod zákon o slobode informácií. Štát do NDS vložil svoj majetok a celá diaľničná spoločnosť je vlastne majetkovou hodnotou vo vlastníctve štátu. Preto sa aj zmluva o mýte týka nakladania s majetkom štátu a NDS ju musí sprístupniť. Zverejnenie zmluvy, ktorá je výsledkom najväčšieho tendra v histórii Slovenska, je jednoznačne vo verejnom záujme. Nesprístupnenie zmluvy zo strany diaľničnej spoločnosti je protiprávne," uviedol pre SITA k tejto problematike Peter Wilfling. Rovnako označil aj postup ministerstva dopravy. Wilfling sa v združení zaoberá najmä presadzovaním rešpektovania účasti verejnosti na rozhodovaní a uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Medializácii a informačnému zákonu odolala aj žiadosť SITA o poskytnutie referencií neznámej firmy Ibertax z víťazného konzorcia. I túto žiadosť zamietla NDS, na ktorú sa SITA obrátila po odporúčaní strany Smer-SD. "Pýtame sa médií, odkedy politické strany organizujú tendre? Ak to tak možno bolo za predchádzajúcej vlády, tak za tejto nie. So všetkými otázkami ohľadom spomínaného tendra sa musíte obrátiť na NDS a ministerstvo dopravy, do kompetencie ktorých tender patrí." Agentúre SITA to napísala hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová v reakcii na otázku, aký je názor jej predsedu a zároveň premiéra Roberta Fica na to, že v najdrahšom tendri vyhlásenom počas jeho vlády vyhralo konzorcium, ktorého súčasťou je neznáma firma Ibertax.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Podľa Petra Bezáka z Ibertaxu v tejto firme môžu získať podiely partneri podieľajúci sa na realizácii a financovaní projektu. Podľa neho konzorcium Santoll - Ibertax všetky požadované kritériá v súťaži splnilo.
Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. €. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Všetky tri zvyšné konzorciá boli z tendra vylúčené.
SITA
V aktuálnom vyjadrení pre agentúru SITA rezort dopravy napísal: "Je pravda, že sa minister dopravy, pôšt a telekomunikácií pán Vážny verejne vyjadril, že 'zmluva je verejne prístupná', nepremietol však do tejto vety skutočnosť, že zmluvnou stranou nie je MDPT SR. Navyše, ani druhá zmluvná strana - víťaz tendra - nedala súhlas na zverejnenie," uviedla riaditeľka komunikačného odboru MDPT Eva Benešová. Konzorcium sa naopak odvolalo na samotnú zmluvu. "Súčasťou zmluvy s NDS je klauzula o mlčanlivosti, preto nie sme oprávnení zverejniť akékoľvek detaily týkajúce sa tohto kontraktu,“ uviedlo konzorcium SkyToll prostredníctvom svojej hovorkyne Evy Güttlerovej.
"Existujú zmluvné obmedzenia, ktoré znemožňujú sprístupnenie tejto zmluvy. Oprávnenou osobou je zmluvná strana - NDS," uviedlo ďalej ministerstvo v reakcii. Zároveň však podľa stanoviska aj naďalej trvá na tom, že obsah zmluvy nespadá pod zákonom vymenované informácie, ktoré musí NDS sprístupniť.
Iný názor, ako štátne inštitúcie, má na zverejnenie zmluvy právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia. "Zmluva o elektronickom mýte spadá pod zákon o slobode informácií. Štát do NDS vložil svoj majetok a celá diaľničná spoločnosť je vlastne majetkovou hodnotou vo vlastníctve štátu. Preto sa aj zmluva o mýte týka nakladania s majetkom štátu a NDS ju musí sprístupniť. Zverejnenie zmluvy, ktorá je výsledkom najväčšieho tendra v histórii Slovenska, je jednoznačne vo verejnom záujme. Nesprístupnenie zmluvy zo strany diaľničnej spoločnosti je protiprávne," uviedol pre SITA k tejto problematike Peter Wilfling. Rovnako označil aj postup ministerstva dopravy. Wilfling sa v združení zaoberá najmä presadzovaním rešpektovania účasti verejnosti na rozhodovaní a uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Medializácii a informačnému zákonu odolala aj žiadosť SITA o poskytnutie referencií neznámej firmy Ibertax z víťazného konzorcia. I túto žiadosť zamietla NDS, na ktorú sa SITA obrátila po odporúčaní strany Smer-SD. "Pýtame sa médií, odkedy politické strany organizujú tendre? Ak to tak možno bolo za predchádzajúcej vlády, tak za tejto nie. So všetkými otázkami ohľadom spomínaného tendra sa musíte obrátiť na NDS a ministerstvo dopravy, do kompetencie ktorých tender patrí." Agentúre SITA to napísala hovorkyňa strany Katarína Kližanová Rýsová v reakcii na otázku, aký je názor jej predsedu a zároveň premiéra Roberta Fica na to, že v najdrahšom tendri vyhlásenom počas jeho vlády vyhralo konzorcium, ktorého súčasťou je neznáma firma Ibertax.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Podľa Petra Bezáka z Ibertaxu v tejto firme môžu získať podiely partneri podieľajúci sa na realizácii a financovaní projektu. Podľa neho konzorcium Santoll - Ibertax všetky požadované kritériá v súťaži splnilo.
Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. €. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Všetky tri zvyšné konzorciá boli z tendra vylúčené.
SITA