|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. apríla 2010
Matej pochybuje o výhodnosti širokorozchodnej
Tagy: Ondrej Matej
Slovensko nebude mať z plánovaného predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne žiaden prospech ani výhodu. Myslí si to ...
Zdieľať
Ondrej Matej
Foto: SITA/Kvetoslava Mudríková BRATISLAVA 8. apríla (WEBNOVINY) - Slovensko nebude mať z plánovaného predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne žiaden prospech ani výhodu. Myslí si to bývalý generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. pri vláde Mikuláša Dzurindu a terajší krajský predseda SDKÚ-DS v Prešove Ondrej Matej. Tento projekt je zaujímavý len pre Ruskú federáciu a Rakúsko, informoval ďalej agentúru SITA. Hlavným zámerom projektu je podľa neho posun budúceho strategického kontajnerového prekladiska do Rakúska, aby Rusko získalo silnejšieho partnera ako je Slovensko, ako aj priame napojenie na západnú dopravnú infraštruktúru a tým aj kontrolu nad prekladaným tovarom.
Odhadované náklady širokorozchodnej trate okolo 150 mld. až 200 mld. Sk (5 mld. až 6,64 mld. eur), tvrdí Matej, sú tak vysoké, že by na túto investíciu nestačilo ani desať ročných rozpočtov ministerstva dopravy. "Nehovoriac už aj tak o napätom rozpočte teraz a ešte napätejšom v budúcnosti, keď budeme musieť platiť ročnú koncesiu za diaľničné PPP projekty. Preto je jasné, že túto investíciu musí zaplatiť niekto iný. A ten, kto takúto sumu zaplatí, si bude diktovať podmienky, určovať, kto bude stavať a zároveň brať výnosy z prepravy. Slovensko to nebude," dodal Matej.
Vybudovaním "širokorozchodu" by podľa Mateja Železničná spoločnosť Cargo Slovakia stratila približne 12 % až 15 % prepravovaného tovaru. Znížil by sa tak výber poplatku za dopravnú cestu pre Železnice Slovenskej republiky a zvýšil nápor na udržiavanie našich koľají zo štátneho rozpočtu.
"Realizáciou tejto železnice stratíme výhodu prekladiska v Čiernej nad Tisou, či už samotných materiálov, alebo kontajnerov. O prácu príde niekoľko stoviek Slovákov a prácu, naopak, získa niekoľko stoviek Rakúšanov," predpokladá Matej. Logické by podľa neho bolo vybudovanie veľkého prekladiska kombinovanej dopravy, na prekládku kontajnerov zo železnice na autodopravu a naopak, ktoré mohlo byť u nás a dať prácu ďalším stovkám Slovákov.
Odhadovaná cena za predĺženie širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne vo výške 4,7 mld. eur sa podľa Ruských železníc môže ešte zvýšiť. Z celkovej plánovanej dĺžky trate 565 kilometrov by malo viesť cez Slovensko 505 kilometrov a v Rakúsku 60 kilometrov. O zatiaľ neschválenej investícii informoval v stredu prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin pri prezentácii projektu na Úrade vlády SR počas návštevy prezidenta Ruskej federácie Dmitrija Medvedeva. Odborníci podľa Jakunina tvrdia, že projekt môže spraviť zo Slovenska tranzitnú krajinu a bude konkurencieschopný iným druhom nákladnej dopravy. Prípadnú realizáciu projektu širokorozchodnej železnice posúdi štúdia, ktorú má za pol roka do 15. októbra vypracovať konzorcium vedené nemeckou poradenskou firmou Roland Berger.
Dozorná rada spoločného podniku Planungsgesellschaft mbH, vytvoreného železničnými spoločnosťami Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, na zasadnutí v utorok v Bratislave odsúhlasila kontrakt na vypracovanie predbežnej štúdie realizovateľnosti výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne. Výstavba širokorozchodnej železničnej trate by sa mohla podľa Ruských železníc začať v roku 2013 a trvať by mohla do roku 2015. Komerčná prevádzka nákladnej dopravy na trati by mala začať v roku 2016. V prípade postavenia širokorozchodnej trate by podľa odhadov mohol dosiahnuť objem nákladnej prepravy do roku 2025 medzi Košicami a Bratislavou 23,7 mil. ton a medzi Bratislavou a Viedňou 18,5 mil. ton. Podnikateľský plán a projekčné práce by podľa Ruských železníc mali byť vykonané v rokoch 2011 až 2013. Záujem o projekt majú aj Česká republika, Maďarsko, Nemecko, Švajčiarsko, Taliansko, Slovinsko, Srbsko a Chorvátsko.
SITA
Odhadované náklady širokorozchodnej trate okolo 150 mld. až 200 mld. Sk (5 mld. až 6,64 mld. eur), tvrdí Matej, sú tak vysoké, že by na túto investíciu nestačilo ani desať ročných rozpočtov ministerstva dopravy. "Nehovoriac už aj tak o napätom rozpočte teraz a ešte napätejšom v budúcnosti, keď budeme musieť platiť ročnú koncesiu za diaľničné PPP projekty. Preto je jasné, že túto investíciu musí zaplatiť niekto iný. A ten, kto takúto sumu zaplatí, si bude diktovať podmienky, určovať, kto bude stavať a zároveň brať výnosy z prepravy. Slovensko to nebude," dodal Matej.
Vybudovaním "širokorozchodu" by podľa Mateja Železničná spoločnosť Cargo Slovakia stratila približne 12 % až 15 % prepravovaného tovaru. Znížil by sa tak výber poplatku za dopravnú cestu pre Železnice Slovenskej republiky a zvýšil nápor na udržiavanie našich koľají zo štátneho rozpočtu.
"Realizáciou tejto železnice stratíme výhodu prekladiska v Čiernej nad Tisou, či už samotných materiálov, alebo kontajnerov. O prácu príde niekoľko stoviek Slovákov a prácu, naopak, získa niekoľko stoviek Rakúšanov," predpokladá Matej. Logické by podľa neho bolo vybudovanie veľkého prekladiska kombinovanej dopravy, na prekládku kontajnerov zo železnice na autodopravu a naopak, ktoré mohlo byť u nás a dať prácu ďalším stovkám Slovákov.
Odhadovaná cena za predĺženie širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne vo výške 4,7 mld. eur sa podľa Ruských železníc môže ešte zvýšiť. Z celkovej plánovanej dĺžky trate 565 kilometrov by malo viesť cez Slovensko 505 kilometrov a v Rakúsku 60 kilometrov. O zatiaľ neschválenej investícii informoval v stredu prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin pri prezentácii projektu na Úrade vlády SR počas návštevy prezidenta Ruskej federácie Dmitrija Medvedeva. Odborníci podľa Jakunina tvrdia, že projekt môže spraviť zo Slovenska tranzitnú krajinu a bude konkurencieschopný iným druhom nákladnej dopravy. Prípadnú realizáciu projektu širokorozchodnej železnice posúdi štúdia, ktorú má za pol roka do 15. októbra vypracovať konzorcium vedené nemeckou poradenskou firmou Roland Berger.
Dozorná rada spoločného podniku Planungsgesellschaft mbH, vytvoreného železničnými spoločnosťami Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, na zasadnutí v utorok v Bratislave odsúhlasila kontrakt na vypracovanie predbežnej štúdie realizovateľnosti výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne. Výstavba širokorozchodnej železničnej trate by sa mohla podľa Ruských železníc začať v roku 2013 a trvať by mohla do roku 2015. Komerčná prevádzka nákladnej dopravy na trati by mala začať v roku 2016. V prípade postavenia širokorozchodnej trate by podľa odhadov mohol dosiahnuť objem nákladnej prepravy do roku 2025 medzi Košicami a Bratislavou 23,7 mil. ton a medzi Bratislavou a Viedňou 18,5 mil. ton. Podnikateľský plán a projekčné práce by podľa Ruských železníc mali byť vykonané v rokoch 2011 až 2013. Záujem o projekt majú aj Česká republika, Maďarsko, Nemecko, Švajčiarsko, Taliansko, Slovinsko, Srbsko a Chorvátsko.
SITA
Tagy: Ondrej Matej