02. januára 2017
Na snímke ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná na 38. zasadnutí vlády SR 30. novembra 2016 v Bratislave. Foto: TASR / Dano VeselskýBratislava 2. januára (TASR) - Slovenskí farmári si musia uvedomiť, že marketing robí 60 % ich predaja. Uviedla to v rozhovore pre TASR šéfka Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Gabriela Matečná (nominantka SNS) na margo potreby vzniku tzv. marketingového fondu.
"
Stále tvrdím, že slovenskí poľnohospodári vedia vyrábať, ale nevedia predávať, hoci si to veľmi ťažko pripúšťajú a vstupujú do seba," priblížila.
Marketingový fond bol podľa nej "
veľkou iniciatívou". "
Chceli sme, aby marketingový fond vznikol v spolupráci samospráv, spracovateľov a dodávateľov. Mali sme niekoľko tzv. okrúhlych stolov. Záver z toto bol ten, že marketingový fond nevyšiel 'až tak dobre'," povedala.
MPRV podľa nej podporovalo snahu o vytvorenie tohto typu fondu. "
Očakávania protistrany boli však také, že fond v celom rozsahu zafinancuje štát. Štát však nemôže financovať všetko, pretože (produkcia potravín) je podnikanie ako akékoľvek iné. Poľnohospodári a spracovatelia musia do takéhoto fondu prispievať. Spoluprispením a spolurozhodovaním by sme vedeli na základe príkladov rakúskeho marketingového fondu získať väčšiu podporu domácich potravín," podčiarkla agroministerka.
Myšlienku vytvorenia marketingového fondu podľa svojich slov nateraz "
nezahadzuje". "
Možno dozreje čas, aby sa poľnohospodári spamätali v tom, že svoje produkty musia vedieť predávať a že nie je nič lepšie ako marketingový fond. Stačí sa ísť pozrieť do Rakúska, ako to tam s takýmto fondom funguje. Marketingový fond u nich slúži na to, aby podporoval domáce, kvalitné potraviny, ktoré fond zároveň kontroluje. Spotrebiteľa zároveň láka na domáce potraviny. Aj v Rakúsku sa hovorí, že u nich vypestované jablko je to najlepšie a najzdravšie," poznamenala.
Spotrebiteľ je podľa nej ovplyvniteľný článok, takže marketingový fond má zmysel. "
Verím, že poľnohospodári prídu na to, že budú musieť vytvárať odbytové združenia, aby vedeli dojednávať pre seba lepšie ceny. Nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách sa potvrdzuje, že združovanie je to, čo pomáha v boji proti veľkým finančným skupinám," dodala Matečná.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR