|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. septembra 2013
Martin Glváč: Za Galka sa v Migoch vymieňali súčiastky
Bývalé vedenie ministerstva obrany pod vedením Ľubomíra Galka malo znížiť bojaschopnosť armádnych lietadiel a ohroziť tým bezpečnosť krajiny. Stať sa tak malo po ...
Zdieľať
Martin Glváč Foto: TASR/Martin Baumann
Sliač 3. septembra (TASR) - Bývalé vedenie ministerstva obrany pod vedením Ľubomíra Galka malo znížiť bojaschopnosť armádnych lietadiel a ohroziť tým bezpečnosť krajiny. Stať sa tak malo po tom, ako koncom roku 2011 prevzalo niekoľko nefunkčných bojových lietadiel MiG 29, ktoré mal ale ruský zmluvný partner odovzdať v poriadku. Namiesto toho rezort dal súhlas na rozobratie strojov na náhradné diely, ktorými zabezpečovali potrebný počet bojaschopných lietadiel. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol minister obrany Martin Glváč.Podľa neho bývalé vedenie rezortu malo prevziať 12 prevádzkyschopných lietadiel MiG 29 v roku 2011, keď končila Abonentná zmluvy 1 o ich údržbe a servise. Na tomto počte však vtedajšie vedenie ministerstva obrany netrvalo. Namiesto toho podpísalo novú Abonentnú zmluvu 2.
Niektorým stíhačkám pri tom chýbali motory, hlavné agregáty, bloky, alebo aj podvozkové nohy. Ruská strana pri tom mala zabezpečiť dodanie náhradných dielov a následnú opravu. To sa ale nedialo. "Migy sa nepoužívali, ale na súčiastky sa rozoberali a takto kanibalizovali ďalšie lietadlá," pripomenul Glváč.
Súčasné vedenie ministerstva obrany sa už 1,5 roka snaží rokovať s ruskou firmou, aby lietadlá fungovali čo najlepšie. Dnes však táto snaha môže stáť oveľa viac, ako keby sa bol problém riešil v danom čase. Podľa ministra ak vtedy mohol vyjsť obnova na 15 miliónov eur, dnes to môže byť dvojnásobok. Aj preto podáva ešte tento týždeň vo veci podnet na začatie trestného stíhania.
"Dnes stojíme pred rozhodnutím, či investujeme do opráv, ktoré mohli byť pred 2 rokmi lacnejšie o niekoľko miliónov eur a zároveň musíme hľadať nové, alternatívne riešenie budúcnosti zabezpečenia vzdušného priestoru," konštatoval.
Slovensko musí každopádne ešte niekoľko rokov stavať na stíhačkách MiG 29. Ich životnosť končí v roku 2025. Už v najbližších rokoch však musí padnúť rozhodnutie, či pôjdeme do nákupu nových lietadiel, alebo podobne ako v ČR si budeme na prenajatých strojoch kupovať letové hodiny. Podľa zdroja s prostredia armády Slovensko by v budúcnosti pre optimálne zabezpečovanie obrany a výcviku potrebovalo asi 15 bojových lietadiel.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR