![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
14. decembra 2015
MARKUŠ: Ľ. Štúr bol veriaci kresťan a kresťansky zmýšľajúci mysliteľ
Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov v Bratislave vydalo koncom tohto roka i na záver Roka Ľudovíta Štúra publikáciu Jozefa Markuša Ľudovít Štúr, ...
Zdieľať

„Dvesto rokov od narodenia Ľudovíta Štúra, to je aj dvesto rokov našej novej doby, dvesto rokov slovenských dejín, doteraz najrušnejších z hľadiska postavenia nášho národa vo svete a osobitne v strednej Európe i Európe“, píše autor v úvode diela a osobitne zdôrazňuje, že viac ako o faktografiu mu ide o „osudy a osud, osudy osobností a ich väzby s osudom národa“. Filozofiu dejín chce pochopiť na príbehu historických pohybov slovenského národa a jeho osobností.
Monografia vychádza z chronologickej koncepcie, ktorú autor rozčlenil na tieto základné kapitoly: Približovanie sa Slovákov na osudovo jazykovú a národnú križovatku v 18. storočí, Bernolákovský obrat, Ľudovít Štúr a nová slovenská doba, Štúrovské pokolenie ako národno-kultúrny pojem a hodnota, Záverečné myšlienky o Štúrovi, štúrovcoch, o tom, ako ovplyvnili slovenský osud. Druhá a štvrtá kapitola pritom obsahujú aj samostatné biografické portréty hlavných protagonistov.
Autor vníma „Štúrovu osobnosť ako celok, Štúrov osud ako celok, lebo Štúr bol človek ukazujúci životom a dielom na celok, celok v rozmanitosti a rozličnosti. Táto osobnosť a tento osud čnie, vypína sa nad nami - nad nami nie ako davom, lež ako národom - priťahuje a bude priťahovať svojou rýdzosťou, hĺbkou, múdrosťou a konzekventným smerovaním k cieľu.“ A Štúrovi priznáva aj vlastnosť, ktorú si historici neveľmi všímali a životopisci vynechávali: „Štúr bol veriaci kresťan a hlboko kresťansky zmýšľajúci mysliteľ. (...) Pre Ľudovíta Štúra stála nesmierne vysoko kresťanskosť a konkrétne aj pojem a realita kresťanskej Európy. (...) Dobre a vnímavo pobadal, že boj o odkresťančenie Európy sa rozrastal už v jeho časoch. A čo máme povedať dnes, v prvých desaťročiach 21. storočia?“ Aj takto autor aktualizuje jeden zo Štúrových odkazov a argumentuje Štúrovým výrokom o kresťanstve, v ktorom on videl mocný faktor „proti hanobeniu ľudskej dôstojnosti, zneužívaniu a ponižovaniu človeka“. Zároveň však zdôrazňuje skutočnosť, že Ľudovít Štúr nie je len za kresťanskú Európu, ale na tom istom, teda kresťanskom základe, je i za sociálnu Európu... Jeho pozornosť a láska patrí 'nenápadným malým ľuďom, krčiacim sa a poníženým', kvôli ktorým treba 'lámať moc silných' a tu vidí zasa kľúčovú úlohu opravdivého kresťanstva, jeho princípov a vnútornej sily.“
Štúrovo úsilie o uzákonenie spisovnej slovenčiny a o jednotný jazyk Slovákov vo všetkých jeho komunikačných vrstvách - hovorovej, úradnej i literárnej, vidí ako heroický zápas o záchranu, o naše zachovanie sa na scéne európskych a svetových dejín. A v tomto zmysle mu vzdáva zdanlivo nenápadný, ale vo svojom obsahu až ódický hold: „Denne berieme do úst takpovediac jeho jazyk, píšeme jeho jazykom a zdá sa nám to samozrejmé. Ale samozrejmé to nie je, skôr zložité, zamotané, 'križovatkové' a v čase štúrovcov poriadne náročné na odvahu i na vynaloženie intelektuálnej energie, predvídavosti a dôvtipu.“
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR