|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. decembra 2009
Malé vozidlá pomáhajú závodom v kríze
Automobilový priemysel strednej a východnej Európy, ktorý je motorom miestnych ekonomík, zasiahla tvrdo globálna kríza, avšak ich zameranie na malé úsporné vozidlá podporuje ozdravenie. "Od ...
Zdieľať
PRAHA 6. decembra (WEBNOVINY) - Automobilový priemysel strednej a východnej Európy, ktorý je motorom miestnych ekonomík, zasiahla tvrdo globálna kríza, avšak ich zameranie na malé úsporné vozidlá podporuje ozdravenie. "Od posledného rastu cien ropy je zjavné, že dopyt po menších autách je významnejší, ako po tých väčších," uviedol Pavel Sobíšek, analytik UniCredit Bank v Prahe. Malé autá sa predávali v čase krízy relatívne dobre, najmä v dôsledku šrotovného. Programy podpory predaja áut v Nemecku a Francúzsku významne podporili výrobcov v strednej a východnej Európe najmä preto, že ich závody exportujú väčšinu svojej produkcie do západnej Európy.
"Bez šrotovného v krajinách Európskej únie by bol výpadok v produkcii určite väčší," uviedol Antonín Šípek, riaditeľ Sdružení automobilového průmyslu. "Rok 2009 bol úspešným vďaka šrotovnému. Očakávame, že v tomto roku vyrobíme viac ako 200 tis. vozidiel, čo predstavuje oproti roku 2008 nárast o 10 %," dodal hovorca slovenského PSA Peugeot Citroën Peter Švec.
Medzi závody, ktoré ťažia zo sústredenia sa na malé modely, je aj poľský závod automobilky Fiat, ktorý vyrába modely Fiat 500 a Panda. "Očakávali sme, že v tomto roku v závode v Tychy vyrobíme rekordných 600 tis. automobilov, a zdá sa, že tento plán splníme," uviedol Boguslaw Cieslar, hovorca poľského Fiatu.
Šrotovné však bolo iba dočasné a miestni výrobcovia sa budú musieť pripraviť na menšie objemy predaja. "Neposkytnem vám odhad na rok 2010, keďže sa však šrotovné v krajinách EÚ skončilo, očakávame ťažšiu polovicu prvého roka," varoval Švec.
Pri naďalej neistej budúcnosti automobilového sektora stavajú výrobcovia na nové modely. Závod Opel materskej spoločnosti GM v Poľsku začal s produkciou modelu Astra IV, český závod juhokórejskej automobilky Hyundai s modelom Kia Venga MPV, slovenský závod automobilky Volkswagen rozširuje svoje kapacity, aby sa pripravil na produkciu nového malého rodinného auta od roku 2011 a jeho miestny rival KIA Motors očakáva taktiež svetlejšiu budúcnosť. "V roku 2010 predpokladáme zvýšenie produkcie na 210 tis. vozidiel, z očakávanej úrovne 150 tis. áut v tomto roku, keďže na trh prinesieme dva nové modely," povedal Dušan Dvořák, hovorca KIA Motors pre Slovensko.
Ostatní producenti malých vozidiel v regióne nedosiahli také dobré výsledky ako vyššie spomínaní, neprepadli však tak ako americkí výrobcovia veľkých automobilov. Výroba v najväčšom českom výrobcovi Škoda poklesla od januára do septembra na 386 003 vozidiel, a to z takmer pol milióna vozidiel z rovnakého obdobia predchádzajúceho roka. Závod Suzuki v Maďarsku očakáva, že jeho produkcia v tomto roku klesne na 180 tis. áut z úrovne 281 686 vozidiel v roku 2008 a český závod Hyundai znížil svoju predpoveď pre tento rok na 120 tis. áut z predchádzajúcich 160 tis. vozidiel, uviedol hovorca Hyundai ČR, Petr Vaňek.
SITA, AFP
"Bez šrotovného v krajinách Európskej únie by bol výpadok v produkcii určite väčší," uviedol Antonín Šípek, riaditeľ Sdružení automobilového průmyslu. "Rok 2009 bol úspešným vďaka šrotovnému. Očakávame, že v tomto roku vyrobíme viac ako 200 tis. vozidiel, čo predstavuje oproti roku 2008 nárast o 10 %," dodal hovorca slovenského PSA Peugeot Citroën Peter Švec.
Medzi závody, ktoré ťažia zo sústredenia sa na malé modely, je aj poľský závod automobilky Fiat, ktorý vyrába modely Fiat 500 a Panda. "Očakávali sme, že v tomto roku v závode v Tychy vyrobíme rekordných 600 tis. automobilov, a zdá sa, že tento plán splníme," uviedol Boguslaw Cieslar, hovorca poľského Fiatu.
Šrotovné však bolo iba dočasné a miestni výrobcovia sa budú musieť pripraviť na menšie objemy predaja. "Neposkytnem vám odhad na rok 2010, keďže sa však šrotovné v krajinách EÚ skončilo, očakávame ťažšiu polovicu prvého roka," varoval Švec.
Pri naďalej neistej budúcnosti automobilového sektora stavajú výrobcovia na nové modely. Závod Opel materskej spoločnosti GM v Poľsku začal s produkciou modelu Astra IV, český závod juhokórejskej automobilky Hyundai s modelom Kia Venga MPV, slovenský závod automobilky Volkswagen rozširuje svoje kapacity, aby sa pripravil na produkciu nového malého rodinného auta od roku 2011 a jeho miestny rival KIA Motors očakáva taktiež svetlejšiu budúcnosť. "V roku 2010 predpokladáme zvýšenie produkcie na 210 tis. vozidiel, z očakávanej úrovne 150 tis. áut v tomto roku, keďže na trh prinesieme dva nové modely," povedal Dušan Dvořák, hovorca KIA Motors pre Slovensko.
Ostatní producenti malých vozidiel v regióne nedosiahli také dobré výsledky ako vyššie spomínaní, neprepadli však tak ako americkí výrobcovia veľkých automobilov. Výroba v najväčšom českom výrobcovi Škoda poklesla od januára do septembra na 386 003 vozidiel, a to z takmer pol milióna vozidiel z rovnakého obdobia predchádzajúceho roka. Závod Suzuki v Maďarsku očakáva, že jeho produkcia v tomto roku klesne na 180 tis. áut z úrovne 281 686 vozidiel v roku 2008 a český závod Hyundai znížil svoju predpoveď pre tento rok na 120 tis. áut z predchádzajúcich 160 tis. vozidiel, uviedol hovorca Hyundai ČR, Petr Vaňek.
SITA, AFP