Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

25. decembra 2013

Majitelia dieslových áut v ČR riskujú stratu technického osvedčenia



Mnohí majitelia dieselových osobných vozidiel v Česku riskujú, že prídu o technický preukaz a auto budú musieť odstaviť. Česká televízia na svojej internetovej ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok
Praha 25. decembra (TASR) - Mnohí majitelia dieselových osobných vozidiel v Česku riskujú, že prídu o technický preukaz a auto budú musieť odstaviť. Česká televízia na svojej internetovej stránke informovala, že majitelia týchto áut v poslednom období začali odstraňovať z výfukov filtre, ktoré zachytávajú prachové splodiny, lebo keď sa zanesú, zhoršujú výkon vozidla a ich výmena vychádza veľmi draho.


Pred rokom 2008 montovali automobilky filtre dobrovoľne. Neskôr, po rozhodnutí orgánov únie, sa museli stať povinnou výbavou osobných automobilov s naftovými motormi. Moderné filtre zachytávajú až 95 % škodlivín, ktoré by ináč prenikli do ovzdušia.

Najviac prachu sa dostáva do atmosféry zo sporákov a kachlí. Hneď za nimi sú s 25-% podielom dopravné prostriedky, najmä autá s dieselovými motormi. V niektorých častiach veľkomiest podiel dopravy na množstve škodlivín vzrastá až na 49 %.

Libor Fleischhans, odborník na diagnostiku motorov a lektor ministerstva dopravy, uviedol, že zanášanie filtrov splodinami sa prejavuje najmä na autách, ktoré sa dostali na cesty pred ôsmimi rokmi. Životnosť filtrov sa odhaduje na 80.000 km. V mnohých prípadoch však začnú vyvolávať problémy aj skôr, najmä vtedy, ak sa auto zväčša používa na krátke jazdy.

Odstraňovanie prachových filtrov je však aj veľkým zdravotným problémom. Motorové vozidlá sa podľa primára oddelenia respiračných chorôb v pražskom neštátnom zdravotníckom zariadení Lerymed Viktora Kašáka podieľajú na zhoršovaní zdravotného stavu najmä pacientov s chronickou astmou. Ak by sa ich demontáž stalo epidémiou, životné prostredie predovšetkým v mestách by sa ešte viac zhoršilo, čo by spôsobilo problémy ďalším ľuďom.

Riaditeľ odboru prevádzky vozidiel ministerstva dopravy Josef Pokorný pokladá najnovší trend odstraňovania filtrov za veľký problém. Navyše sa ich demontážou nedopúšťajú servisy protiprávneho konania, hoci majú povinnosť upozorniť majiteľa vozidla, že bez prachového filtra stráca oprávnenie na využívanie v cestnej doprave.

Servisy neupozorňujú majiteľov "dízlakov" na riziko zo zištných dôvodov. Prišli by o tržby. A z rovnakých príčin netlačia na nich ani stanice technickej kontroly, hoci zisťovanie, či je v aute prachový filter, nie je vôbec ťažké.

Kto chce z moderného auta odstrániť filter, musí zmeniť aj program v jeho palubnom počítači. Na zistenie zásahu doň netreba kupovať drahé diagnostické prístroje. Podľa Fleischhansa si odborník vystačí aj s najjednoduchším prístrojom, ktorý je na trhu za pár desiatok korún.

Majitelia dieselových osobných áut filtre odstraňujú preto, lebo nechcú kupovať nové za 600 až 4000 eur. Domnievajú sa, že normy na obsah škodlivín sú v krajine také mäkké, že ich neprekročia ani bez filtrov. Zabúdajú na to, že keď bol filter pevných častíc do vozidla v automobilke namontovaný, potom ho už nemožno odstrániť bez rizika straty technického preukazu. A na to sa dá prísť v stanici technickej kontroly alebo počas náhodnej cestnej kontroly policajtov.



Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Dnes je v prevádzke do 70 lyžiarskych stredísk
<< predchádzajúci článok
Poslanci rokovali v pléne 85 dní, plán na budúci rok je 92