|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. septembra 2014
M. Šefčovič: Prvou zaťažkávajúcou skúškou bude železničný balíček
Na snímke Maroš Šefčovič
Zdieľať
Na snímke Maroš Šefčovič Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 13. septembra (TASR) – Jednou z prvých zaťažkávajúcich skúšok, ktoré čakajú na Maroša Šefčoviča po nástupe do novej funkcie eurokomisára zodpovedného za dopravu, bude takzvaný železničný balíček. Ten má nahradiť doteraz platných približne 11.000 legislatívnych predpisov, ktoré upravujú železničnú dopravu v Európskej únii. Šefčovič to vyhlásil dnes v diskusnej relácii RTVS Sobotné dialógy.Železničný balíček by mal podľa neho všetko uľahčiť, zjednodušiť a zároveň stanoviť spoločné štandardy, aby neboli problémy poskytovať železničné služby na cezhraničnej úrovni. Prirovnal to k tomu, ako si v súčasnosti kamionista pri prechádzaní z jednej krajiny do druhej často ani neuvedomí, že už prekročil hranice a je v inom štáte EÚ. Práve toto by chcel podľa možností čo najviac preniesť aj do železničnej dopravy.
"Som presvedčený, že by to výrazne zvýšilo popularitu tejto dopravy, viedlo by to k nižším cenám, kvalitnejším službám a výraznému zvýšeniu konkurencieschopnosti európskej ekonomiky," zdôraznil Šefčovič. Zároveň by to podľa neho pomohlo aj životnému prostrediu.
O balíčku sa diskutuje
Železničný balíček momentálne prechádza takzvaným trialógom. To znamená, že je k dispozícii návrh Európskej komisie, známa je tiež pozícia členských krajín a Európskeho parlamentu. "Teraz musíme hľadať prienik, zhodu týchto troch inštitúcií, aby sa železničný balíček stal platnou legislatívou," avizoval Šefčovič.
Logika železničného balíčka je podľa neho podobná, ako keď pri cestnej doprave kamionista prevážajúci tovar nevlastní diaľnicu, po ktorej ide. Preto aj pri železniciach by tí, čo prevádzkujú vlaky, nemali zároveň vlastniť aj železničné dráhy.
Čo sa týka konkrétneho projektu rýchloželeznice z Paríža cez Viedeň do Budapešti, Bratislava je podľa Šefčoviča jeho súčasťou. Na to, aby sa tento projekt vôbec zrealizoval, však bude potrebná dohoda Rakúska, Slovenska a Maďarska. Tieto štáty by mali spoločne požiadať o vypracovanie štúdie realizovateľnosti. Až tá dá odpoveď na to, koľko investícií by si vyžiadal a či by bol efektívny.
Šefčovič avizoval, že bude vo svojej novej pozícii úzko spolupracovať so všetkými ministrami dopravy krajín EÚ, a teda aj so šéfom rezortu dopravy na Slovensku Jánom Počiatkom (Smer-SD). Chcú si spoločne prejsť slovenské projekty a spraviť v nich inventúru. Podľa Šefčoviča je na úspešné čerpanie eurofondov potrebné, aby bola SR dobre pripravená a mala kvalitné projekty v súlade so všetkými pravidlami.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR