|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. mája 2017
M. ŠEFČOVIČ: EÚ má záujem, aby sa šoféri kamiónov nestali otrokmi doby
Na snímke slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič
Zdieľať
Na snímke slovenský eurokomisár a podpredseda Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič Foto: TASR/Andrej Galica
Brusel 31. mája (TASR) - Otázka spojená s právami a mzdami šoférov v kamiónovej doprave patrila medzi najťažšie počas diskusií v kolégiu komisárov predtým, ako Európska komisia dnes oficiálne predstavila balík ôsmich legislatívnych opatrení na modernizáciu európskej mobility a dopravy. Uviedol podpredseda EK Maroš Šefčovič.Pripomenul, že táto citlivá otázka sa týka aj šoférov a vysielaných pracovníkov zo Slovenska.
"Snažili sme sa nájsť čo najvyrovnanejší prístup k tomu, ako na jednej strane zabezpečiť fungovanie jednotného trhu a na strane druhej, ako chrániť záujmy šoférov kamiónov, aby sa nestali otrokmi modernej doby," vysvetlil Šefčovič.
Podľa jeho slov návrhy EK majú zlepšiť sociálne podmienky pracovníkov v doprave tým, že stanovia jasné pravidlá na úrovni EÚ. Pripomenul, že to žiadali samotní prepravcovia, s ktorými sa v posledných mesiacoch stretol. Zjednotenie pravidiel je dôležité pre vodičov, ktorí počas jedného mesiaca pracujú v niekoľkých krajinách. Vďaka spoločným a rovnako uplatňovaným pravidlám (právo na pravidelný týždenný odpočinok mimo kabíny) budú vodiči čeliť menšej námahe a stresu.
Podľa dokumentu EK má sociálnemu dampingu a zneužívaniu šoférov zabrániť intenzívnejšie presadzovanie spoločných predpisov, boj proti nelegálnemu zamestnávaniu, zníženie administratívnej záťaže podnikov a vyjasnenie existujúcich pravidiel (napríklad uplatňovanie vnútroštátnych zákonov o minimálnej mzde).
Šefčovič pripomenul, že bolo potrebné spresniť pravidlá aj preto, aby sa predišlo situáciám, keď eurokomisia vedie súdne konania voči trom štátom EÚ - Francúzsku, Nemecku a Rakúsku, ktoré podľa Bruselu neuplatňujú primerane európske právo pre zamestnancov v rezorte dopravy z iných členských krajín Únie.
"Bolo dôležité, aby sme spresnili pravidlá a zároveň zabezpečili aj ich rovnaký výklad. Aby aj schránkové firmy, ktoré zneužívajú šoférov aj zo Slovenska a niektorí operátori z bohatších členských krajín, ktorí by chceli obmedziť slovenským prepravcom prístup na ich trh, tak už nemohli konať," vysvetlil Šefčovič.
Nové pravidlá podľa jeho slov zaručia, že medzinárodná preprava, pokiaľ bude trvať tri dni, bude vyňatá zo smernice o vysielaných pracovníkoch, čo napríklad pre slovenských prepravcov znamená fungovať podľa slovenského práva a domácich miezd.
Komisia žiada zmeny aj ohľadne kabotáže, čomu niektoré členské krajiny chceli zamedziť. Terajšie pravidlá povoľujú tri prepravy tovarov počas siedmich dní pobytu šoférov v zahraničí. Nový návrh hovorí o neobmedzenom počte prepráv počas piatich dní pobytu za hranicami. Zefektívni to produktivitu - kamióny vykonajú menej ciest "na prázdno" (bez nákladu) a maximálne využijú pohonné látky.
Šefčovič spresnil, že v takomto prípade (kabotáž) ide o operácie, ktoré trvajú viac ako tri dni, a šoféri týchto vozidiel budú mať nárok najmenej na minimálnu mzdu krajiny, v ktorej práve pôsobia. Ak napríklad slovenský vodič dovezie tovar do Belgicka, má právo v priebehu piatich dní prevážať tovar v rámci tejto a susedných krajín, ale za mzdových podmienok danej krajiny.
Slovenský eurokomisár upozornil aj na dopravné schránkové firmy, ktoré deformujú situáciu na trhu, keď čestní dopravcovia doplácajú na tých, ktorí platom a pracovnými podmienkami "zneužívajú" šoférov z krajín strednej a východnej Európy. Návrh komisie vyzýva na posilnenú spoluprácu národných orgánov pri odhaľovaní takýchto firiem.
Nové úpravy chce eurokomisia pre šoférov kamiónov aj v tom, že navrhuje, aby vodiči absolvovali pravidelný týždenný odpočinok (povinná prestávka 45 hodín po maximálnej dĺžke 6 dní práce) mimo kabíny svojho vozidla (ako doteraz), pričom zamestnávatelia budú musieť zabezpečiť pre nich slušné ubytovanie.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR