Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

16. júla 2014

M. Fedor: Pri obstarávaní by rezorty vnútra a obrany mali šetriť



Ministerstvá obrany a vnútra by mali svoje postupy pri nákupe novej techniky koordinovať. Vyzval ich na to dnes podpredseda SDKÚ-DS a exminister obrany Martin Fedor s tým, ...



Zdieľať
Martin Fedor Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 16. júla (TASR) - Ministerstvá obrany a vnútra by mali svoje postupy pri nákupe novej techniky koordinovať. Vyzval ich na to dnes podpredseda SDKÚ-DS a exminister obrany Martin Fedor s tým, že by došlo k významnému ušetreniu verejných financií.


"Ministerstvo obrany (MO) oznámilo rozsiahle modernizačné plány týkajúce sa najmä vzdušných síl. Podľa mňa by sa to nemalo diať bez jasných a kontrolovateľných plánov a bez úzkej koordinácie bezpečnostných rezortov a parlamentu. A to sa zrejme nedeje," upozornil Fedor.

On sám vidí dve cesty, ako by mohol štát postupovať oveľa efektívnejšie. Jednou je vládna letka, druhou spoločné a efektívne obstarávanie novej techniky. "MO chce ešte v tomto roku obstarať dopravné lietadlo Spartan. MO potrebuje dopravné lietadlo, je však zjavné, že to nekoordinuje s MV," podotkol. Fedor je však presvedčený, že vládna letka patriaca pod rezort vnútra je nevyhovujúca, a preto by mali MV a MO koordinovať svoj postup a vyriešiť tak prepravné potreby nášho štátu. "Druhá možnosť je zrušiť vládnu letku a bude sa lietať charterovým spôsobom. Je to bežné aj pre iné krajiny," apeloval.

Fedor upozornil, že SR je jedinou krajinou z členských krajín EÚ a NATO v Európe, ktorá prevádzkuje vládnu letku pod MV. "Vzniká tak neefektivita a zbytočná duplicita. Vo väčšine štátov vládnu letku prevádzkuje armáda, a takto by to mohlo byť aj u nás. Vzdušné sily majú totiž potrebné personálne a materiálne zázemie na údržbu takýchto lietadiel," argumentoval. Na druhej strane existencia vládnej letky pod MV podľa jeho slov vyvoláva potrebu vlastných separátnych kapacít a ekonomických duplicít, kým pri zjednotení prevádzkovej platformy pre jeden typ techniky by došlo k výrazným úsporám.

Argument rezortu vnútra, že vládny špeciál ako civilné lietadlo dostane v konfliktnej situácii povolenie na prelet či pristátie jednoduchšie ako vojenské, podľa jeho slov neobstojí. "Ako to potom robia okolité krajiny?" pýtal sa.

K spomínaným spoločným obstarávaniam techniky ministerstvami vnútra a obrany Fedor poznamenal, že dôvod, prečo sa nekonajú, je zrejme v tom, že oba rezorty chcú mať kontrolu nad nákupmi. "Ak by kupovali spoločne, išlo by o väčšie množstvá a jednotková cena by klesala," zdôraznil. Poslanec zároveň priznal, že koordinácia MO a MV aj v minulosti fungovala veľmi zle.

Na otázku, prečo nepresunul vládnu letku pod MO v čase, keď bol na čele rezortu obrany, odvetil, že boli také plány po páde lietadla s vojakmi vracajúcimi sa z misie v Kosove v roku 2006. "Vtedy prichádzali na stôl tieto úvahy, že ak sa majú obstarať lietadlá, musia byť využiteľné aj pre MV aj pre MO," povedal.

Fedor zároveň informoval, že podáva v parlamente interpeláciu na predsedu vlády Roberta Fica (Smer-SD), v ktorej sa ho pýta, ako a či vôbec vláda plánuje koordinovať činnosť silových rezortov pri obstarávaní techniky alebo im dovolí mrhať peniazmi. Tiež chce vedieť, ako vláda zabezpečí, aby avizovaná masová modernizácia bola prehľadným a kontrolovateľným procesom.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V Mexiku zachránili z útulku 458 detí; boli vystavené aj zneužívaniu
<< predchádzajúci článok
Slovákov najviac trápia rastúce ceny a nezamestnanosť