|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. februára 2011
LUKÁČ: Stavbári sú pre tento rok veľmi pesimistickí
Boj o prežitie bude u stavebných firiem pokračovať aj tento rok. Hoci slovenské hospodárstvo vykazuje postupnú stabilizáciu a zlepšenie výsledkov, o stavebníctve sa ...
Zdieľať
Zsolt LukáčFoto: archív autoraBRATISLAVA 11. februára (WEBNOVINY) - Boj o prežitie bude u stavebných firiem pokračovať aj tento rok. Hoci slovenské hospodárstvo vykazuje postupnú stabilizáciu a zlepšenie výsledkov, o stavebníctve sa to povedať nedá. "Predchádzajúci rok bol pre stavbárov veľmi kritický. Rok 2011 bude, bohužiaľ, ešte ťažší. Dopady krízy sa v tomto sektore prejavujú neskôr, stavebných zákazok je minimum, a tak aj udržateľnosť sektora bude na veľmi nizkej úrovni", uviedol pre portál Webnoviny.sk prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.
Podľa neho stavebný boom na Slovensku od polovice 2008 nebol ani prirodzený ani zdravý, a tak kríza zasiahla najmä malé a stredné firmy, pre veľké je zatiaľ situácia udržateľná. V roku 2010 firmy združené vo zväze zamestnávali takmer 180-tisíc ľudí, očakáva sa však, že tento rok bude toto číslo postupne klesať. "Pokiaľ nenastane konjuktúra v súkromnom sektore, len verejné zdroje v dopravnej infraštruktúre, bytovej výstavbe a životnom prostredí môžu napomôcť k prežitiu stavebného sektora. Ide najmä o účelné využitie prostriedkov štátneho rozpočtu i európskych zdrojov", uviedol Lukáč.
V tejto súvislosti poukázal na skutočnosť, že pozastavenie výstavby diaľnic môže mať veľký vplyv na stavebný sektor. Aby sa firmy, ktoré sa chceli zapojiť do výstavby diaľnic, udržali na trhu, sú a budú nútené aj prepúšťať. Dôvera v spustenie výstavby takýchto veľkých projektov je na mimoriadne nízkej úrovni a predlžovanie času neistoty je pre stavebné firmy neúnosné, veľa z nich v tomto roku ukončí svoju činnosť. "Mrzí nás to. Slovensko potrebuje výstavbu diaľnic. V priebehu nasledujúceho obdobia nám ministerstvo dopravy môže ukázať, či je schopné zabezpečiť výstavbu diaľnic aj transformáciou iných prostriedkov a tým aj napomôcť k postupnému naštartovaniu stavebníctva. Z pohľadu stavebných firiem je nevyhnutné, aby vláda zabezpečila dostatok finančných prostriedkov a aby v primeranom harmonograme boli tak diaľnice financované", podčiakol Lukáč.
!-- VIDEO -->
Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska pri jeho činnosti veľmi napomáha aj spätná väzba s jeho členskými organizáciami na regionálnych konferenciách. Aj na nich členovia zväzu poukazujú, že predpokladom udržateľnosti stavebného sektora je úprava legislatívnych podmienok. Zväz preto úzko spolupracuje na kreovaní nového stavebného zákona za už prekonaný zákon z roku 1976, ktorý sa často ukazuje ako brzda rozvoja stavebníctva. Nemenej dôležité v záujme podnikateľoského prostredia je podľa stavbárov i nový zákon o verejnom obstarávaní. Prostredníctvom neho treba podľa nich legislatívne zadefinovať neobvykle nízku cenu, spôsob jej zdôvodnenia i další postup voči takémuto uchádzačovi o verejnú zákazku tak, aby sa zamedzilo akceptovaniu neprimerane nízkych ponukvých cien. Treba ustanoviť aj osobnú zodpovednosť na strane verejných obstarávateľov za chyby vedúce k zrušeniu súťaže a povinnoť nahradiť záujemcom a uchádzačom náklady, ktoré vynaložili na účasť v súťaži. V zákone by malo byť aj zabezpečené, aby víťaz tendra musel dodržať "vysúťažené" zmuvné odmienky v celkom procese od začatia stavby až po koniec. Stavbári by v nocom zákone chceli presadiť aj inštitút kontroly systému verejného obstarávania, elektronických aukcií a výstavby podľa zmluvných podmienok. "Pre stavebné firmy je veľmi dôležité, aby pri čerpaní verejných prostriedkov bol transparentne zachovaný princíp rovnosti výberu pre kohokoľvek na primeranej úrovni", povedal Lukáč.
Podľa neho stavebný boom na Slovensku od polovice 2008 nebol ani prirodzený ani zdravý, a tak kríza zasiahla najmä malé a stredné firmy, pre veľké je zatiaľ situácia udržateľná. V roku 2010 firmy združené vo zväze zamestnávali takmer 180-tisíc ľudí, očakáva sa však, že tento rok bude toto číslo postupne klesať. "Pokiaľ nenastane konjuktúra v súkromnom sektore, len verejné zdroje v dopravnej infraštruktúre, bytovej výstavbe a životnom prostredí môžu napomôcť k prežitiu stavebného sektora. Ide najmä o účelné využitie prostriedkov štátneho rozpočtu i európskych zdrojov", uviedol Lukáč.
V tejto súvislosti poukázal na skutočnosť, že pozastavenie výstavby diaľnic môže mať veľký vplyv na stavebný sektor. Aby sa firmy, ktoré sa chceli zapojiť do výstavby diaľnic, udržali na trhu, sú a budú nútené aj prepúšťať. Dôvera v spustenie výstavby takýchto veľkých projektov je na mimoriadne nízkej úrovni a predlžovanie času neistoty je pre stavebné firmy neúnosné, veľa z nich v tomto roku ukončí svoju činnosť. "Mrzí nás to. Slovensko potrebuje výstavbu diaľnic. V priebehu nasledujúceho obdobia nám ministerstvo dopravy môže ukázať, či je schopné zabezpečiť výstavbu diaľnic aj transformáciou iných prostriedkov a tým aj napomôcť k postupnému naštartovaniu stavebníctva. Z pohľadu stavebných firiem je nevyhnutné, aby vláda zabezpečila dostatok finančných prostriedkov a aby v primeranom harmonograme boli tak diaľnice financované", podčiakol Lukáč.
!-- VIDEO -->
Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska pri jeho činnosti veľmi napomáha aj spätná väzba s jeho členskými organizáciami na regionálnych konferenciách. Aj na nich členovia zväzu poukazujú, že predpokladom udržateľnosti stavebného sektora je úprava legislatívnych podmienok. Zväz preto úzko spolupracuje na kreovaní nového stavebného zákona za už prekonaný zákon z roku 1976, ktorý sa často ukazuje ako brzda rozvoja stavebníctva. Nemenej dôležité v záujme podnikateľoského prostredia je podľa stavbárov i nový zákon o verejnom obstarávaní. Prostredníctvom neho treba podľa nich legislatívne zadefinovať neobvykle nízku cenu, spôsob jej zdôvodnenia i další postup voči takémuto uchádzačovi o verejnú zákazku tak, aby sa zamedzilo akceptovaniu neprimerane nízkych ponukvých cien. Treba ustanoviť aj osobnú zodpovednosť na strane verejných obstarávateľov za chyby vedúce k zrušeniu súťaže a povinnoť nahradiť záujemcom a uchádzačom náklady, ktoré vynaložili na účasť v súťaži. V zákone by malo byť aj zabezpečené, aby víťaz tendra musel dodržať "vysúťažené" zmuvné odmienky v celkom procese od začatia stavby až po koniec. Stavbári by v nocom zákone chceli presadiť aj inštitút kontroly systému verejného obstarávania, elektronických aukcií a výstavby podľa zmluvných podmienok. "Pre stavebné firmy je veľmi dôležité, aby pri čerpaní verejných prostriedkov bol transparentne zachovaný princíp rovnosti výberu pre kohokoľvek na primeranej úrovni", povedal Lukáč.