|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. novembra 2010
Ľudí rozčuľuje priskorý príchod Vianoc
Vianoce si Slováci a Slovenky užívajú čoraz menej, vyplýva to z prieskumu, do ktorého sa v novembri prostredníctvom Facebooku a webových stránok ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA/Nina BednárikováBRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) - Vianoce si Slováci a Slovenky užívajú čoraz menej, vyplýva to z prieskumu, do ktorého sa v novembri prostredníctvom Facebooku a webových stránok životného štýlu zapojilo takmer 4000 respondentov.
Až 41 percent opýtaných nad 30 rokov potvrdilo, že v minulosti si vychutnávali sviatky pokoja a lásky viac. Vo veľkej miere im prekáža ich skorý príchod, ktorý niektoré obchodné reťazce či telefónni operátori avizujú už od októbra.
Z ankety ďalej vyplýva, že ľudí najviac trápia výčitky svedomia z prejedania sa, dokonca viac, ako z nevhodného darčeka pod stromčekom. Nákupy si na poslednú chvíľu nechávajú predovšetkým mladší ľudia do 25 rokov, starší k tomu pristupujú s väčšou zodpovednosťou. Celoročné nákupy však u Slovákov a Sloveniek nemajú veľký úspech. Len šesť percent všetkých respondentov nakupuje darčeky v priebehu celého roka, aby sa vyhli stresu. "Ľudia pod dvadsaťpäť rokov neprežívajú Advent a jeho tradície tak intenzívne ako ich rodičia, preto ani zvyky súvisiace s Vianocami nevnímajú ako povinnosť. Môže to súvisieť s výchovou a skúsenosťami z detstva. Mladšia generácia dlhodobo neplánuje, veci rieši skôr živelne,“ tvrdí psychologička Pavla Nôtová, podľa ktorej je tento trend prirodzený.
Väčšina opýtaných posiela vianočné pozdravy prostredníctvom SMS alebo e-mailom, tínedžeri a dvadsiatnici uprednostňujú sociálne siete. Na pohľadnice nedá dopustiť jedna tretina opýtaných starších ako tridsať rokov. Výzdoba vianočného stromčeka sa tiež prispôsobuje novým trendom, a to najmä u mladšej generácie. Kým ľudia po tridsiatke dávajú prednosť osvedčenej klasike, mladí radi experimentujú a snažia sa vianočnú výzdobu každý rok obmieňať.
Napriek hektickému obdobiu a zvýšenému tlaku obchodných reťazcov sú Vianoce pre Slovákov a Slovenky stále sviatkami rodinnej pohody a dobrého jedla. „Vianoce patria k najkrajším sviatkom v roku a je potešujúce, že si ľudia zachovávajú kladný vzťah k tradíciám,“ hovorí Jana Venhartová zo spoločnosti Unilever, ktorá prieskum pomáhala realizovať. Psychologička odporúča sústrediť sa na to pozitívne, čo sviatky prinášajú. "Vianoce by sme mali využiť nielen na oddych pri prestretom stole a televízii, ale aj na spoločné prechádzky a pobyt v prírode. Osvieži to našu myseľ a zbavíme sa aj strachu z vianočných kilogramov,“ dodala Nôtová. Agentúru SITA informovala Lenka Savarová z agentúry Comm.
Až 41 percent opýtaných nad 30 rokov potvrdilo, že v minulosti si vychutnávali sviatky pokoja a lásky viac. Vo veľkej miere im prekáža ich skorý príchod, ktorý niektoré obchodné reťazce či telefónni operátori avizujú už od októbra.
Z ankety ďalej vyplýva, že ľudí najviac trápia výčitky svedomia z prejedania sa, dokonca viac, ako z nevhodného darčeka pod stromčekom. Nákupy si na poslednú chvíľu nechávajú predovšetkým mladší ľudia do 25 rokov, starší k tomu pristupujú s väčšou zodpovednosťou. Celoročné nákupy však u Slovákov a Sloveniek nemajú veľký úspech. Len šesť percent všetkých respondentov nakupuje darčeky v priebehu celého roka, aby sa vyhli stresu. "Ľudia pod dvadsaťpäť rokov neprežívajú Advent a jeho tradície tak intenzívne ako ich rodičia, preto ani zvyky súvisiace s Vianocami nevnímajú ako povinnosť. Môže to súvisieť s výchovou a skúsenosťami z detstva. Mladšia generácia dlhodobo neplánuje, veci rieši skôr živelne,“ tvrdí psychologička Pavla Nôtová, podľa ktorej je tento trend prirodzený.
Väčšina opýtaných posiela vianočné pozdravy prostredníctvom SMS alebo e-mailom, tínedžeri a dvadsiatnici uprednostňujú sociálne siete. Na pohľadnice nedá dopustiť jedna tretina opýtaných starších ako tridsať rokov. Výzdoba vianočného stromčeka sa tiež prispôsobuje novým trendom, a to najmä u mladšej generácie. Kým ľudia po tridsiatke dávajú prednosť osvedčenej klasike, mladí radi experimentujú a snažia sa vianočnú výzdobu každý rok obmieňať.
Napriek hektickému obdobiu a zvýšenému tlaku obchodných reťazcov sú Vianoce pre Slovákov a Slovenky stále sviatkami rodinnej pohody a dobrého jedla. „Vianoce patria k najkrajším sviatkom v roku a je potešujúce, že si ľudia zachovávajú kladný vzťah k tradíciám,“ hovorí Jana Venhartová zo spoločnosti Unilever, ktorá prieskum pomáhala realizovať. Psychologička odporúča sústrediť sa na to pozitívne, čo sviatky prinášajú. "Vianoce by sme mali využiť nielen na oddych pri prestretom stole a televízii, ale aj na spoločné prechádzky a pobyt v prírode. Osvieži to našu myseľ a zbavíme sa aj strachu z vianočných kilogramov,“ dodala Nôtová. Agentúru SITA informovala Lenka Savarová z agentúry Comm.