|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. septembra 2013
Lucia Žitňanská bilbordy z okolia ciest nevytlačila
Poslankyni za SDKÚ-DS Lucii Žitňanskej sa nepodarilo vytlačiť bilbordy z okolia slovenských ciest, ako to navrhovala v novele stavebného zákona. Parlament zamietol právnu normu, ktorou ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) – Poslankyni za SDKÚ-DS Lucii Žitňanskej sa nepodarilo vytlačiť bilbordy z okolia slovenských ciest, ako to navrhovala v novele stavebného zákona.
Parlament zamietol právnu normu, ktorou chcela Žitňanská umožniť prísnejšiu reguláciu umiestňovania vonkajšej reklamy.
Cieľom novely bolo poskytnúť obciam a mestám právo všeobecne záväzným nariadením regulovať umiestňovanie reklamných a informačných zariadení (RIZ) na svojom území a tak plniť svoju zákonnú povinnosť účinne rozvíjať územie a zároveň byť za to zodpovedný voličom.
„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.
Bilbordy by sa vzdialili
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.
„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.
Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.
Posilnila by práva obce
Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.
Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia, rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.
„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.
Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru.
Parlament zamietol právnu normu, ktorou chcela Žitňanská umožniť prísnejšiu reguláciu umiestňovania vonkajšej reklamy.
Cieľom novely bolo poskytnúť obciam a mestám právo všeobecne záväzným nariadením regulovať umiestňovanie reklamných a informačných zariadení (RIZ) na svojom území a tak plniť svoju zákonnú povinnosť účinne rozvíjať územie a zároveň byť za to zodpovedný voličom.
„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.
Bilbordy by sa vzdialili
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.
„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.
Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.
Posilnila by práva obce
Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.
Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia, rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.
„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.
Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru.