Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zaujímavosti

05. októbra 2024

Lokomotíva Katka mala na Košickej detskej historickej železnici vzácneho hosťa, navštívil ju pravnuk jej konštruktéra (foto)



Košická detská historická železnica v sobotu privítala vzácnu návštevu. Na železničku zavítal Hans Christian Hagans, pravnuk konštruktéra a majiteľa ...



Zdieľať
katka 676x507 5.10.2024 (SITA.sk) - Košická detská historická železnica v sobotu privítala vzácnu návštevu. Na železničku zavítal Hans Christian Hagans, pravnuk konštruktéra a majiteľa nemeckej továrne Hagans Erfurt, kde v roku 1884 vyrobili unikátny parný stroj U36 003 – Katka. Historická parná lokomotíva je tradičnou atrakciou návštevníkov železničky a jediným pôvodným pojazdným rušňom z nemeckej fabriky.


Hans Christian Hagans sa do Košíc vrátil po desiatich rokoch. Z Erfurtu prišiel v spoločnosti svojho syna. V súčasnosti 71-ročný dôchodca v minulosti sám pracoval na nemeckej železnici.

Daroval železnici tisíc eur


Na návšteve detskej železničky v Košiciach si vyskúšal hádzanie uhlia do kotla lokomotívy, ktorú vyrobili v továrni jeho predkov a symbolicky vlakovú súpravu s cestujúcimi vypravil na cestu. Jeho rodina zároveň venovala občianskemu združeniu starajúcemu sa o železničku 1 000 eur.

Katka je jedinou pojazdnou lokomotívou vyprodukovanou vo firme Hagans v Európe. Zachovali sa aj ďalšie, ale stoja len ako exponáty v múzeách. Som veľmi rád, že táto lokomotíva v Košiciach stále jazdí a používa a ja aj na diaľku sledujem jej cestovný poriadok," uviedol Hagans.

Zobraziť fotogalériu k článku:
Návšteva pravnuka konštruktéra lokomotívy Katky (fotografie)

V erfurtskom podniku vyrobili prvý rušeň v roku 1872 a výroba trvala do 20. rokov 20. storočia. Ako uviedol riaditeľ Košickej detskej historickej železnice Ľubomír Lehotský, 140-ročný rušeň Katka je po takmer trojročnej generálnej oprave aktuálne v dobrom technickom stave.

Venovali mu tabuľku s číslom Katky


Je to vlastne najstaršia prevádzkovaná úzkorozchodná parná lokomotíva v strednej Európe. Myslíme si, že aj v celej Európe, ale nemáme všetky dáta," uviedol Lehotský s tým, že v sobotu jazdí Katka v tomto roku naposledy. Možnou výnimkou je iba jej nasadenie na mikulášske jazdy v prípade priaznivého počasia.

Plánujeme s ňou zachovať pravidelnú parnú prevádzku, v čom sme spolu s Čiernym Balogom na Slovensku unikátni,“ poznamenal Lehotský.

Na železničke Hagansovi venovali okrem suvenírov a literatúry aj smaltovanú tabuľku s číslom lokomotívy U36 003, ktorá bola pred opravou dlhé roky súčasťou parnej lokomotívy.

Pre nás je určite zaujímavé, že nás sleduje niekto v ďalekom Nemecku, v meste, kde vznikla táto lokomotíva, má o nás informácie a dokonca ovláda odchody a príchody vlakov. Je to aj vzpruha pre našu prácu a samozrejme aj hrdosť, že sa môžeme prihlásiť k rodinným príslušníkom zakladateľa firmy, kde túto lokomotívu vyrobili," dodal Lehotský.


Zdroj: SITA.sk - Lokomotíva Katka mala na Košickej detskej historickej železnici vzácneho hosťa, navštívil ju pravnuk jej konštruktéra (foto) © SITA Všetky práva vyhradené.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SOZA ocenila úspešných autorov a interpretov za rok 2023
<< predchádzajúci článok
Riaditeľom Opery Slovenského národného divadla sa stane Rastislav Štúr