Letná časť festivalu Konvergencie prinesie hudobný dvojportrét Bélu Bartóka a Mariána Vargu
„Raz sme boli na výchovnom koncerte, ešte v ľudovej, na programe bol Bartók a Fero Šebej tvrdil, že to je kakofonická hudba, neviem, odkiaľ mal to slovo, ale myslel tým, že je to čosi strašné ...
BRATISLAVA 2. júna (WN/PR) - „Raz sme boli na výchovnom koncerte, ešte v ľudovej, na programe bol Bartók a Fero Šebej tvrdil, že to je kakofonická hudba, neviem, odkiaľ mal to slovo, ale myslel tým, že je to čosi strašné neľubozvučné a ja som reagoval tak ..., že som celú triedu, asi 20 ľudí, zavolal k nám domov, ani neviem ako sa pomestili do toho malého panelákového bytu a toho Bartóka som im na klavíri zahral.“ (Peter Uličný: Marián Varga – O cestách ktoré nevedú do Ríma, Slovart 2004) Skladby maďarského skladateľa, jednej z kľúčových osobností dejín hudby 20. storočia Bélu Bartóka (1881—1945) a slovenskej hudobnej legendy Mariána Vargu (1947) prináša prvých päť koncertov Medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie, ktorý strávi už tretie leto na cestách po Slovensku. Úvodný koncert Konvergencií sa vďaka spolupráci s maďarským festivalom Arcus Temporum uskutoční vo štvrtok 5. 6. v starobylom Opátstve Pannonhalma. Nasledovať budú vystúpenia v Dolnom Kubíne (6. 6.), Komárne (7. 6.), Mestskom divadle v Levoči (8. 6.) a Dome umenia v Košiciach (9. 6.), pričom na posledných troch sa ako exkluzívny hosť festivalu predstaví aj Marián Varga. V kontexte slovenského hudobného života možno považovať za výnimočné naštudovanie Bartókovho Klavírneho kvinteta BB 33 (1904), ktoré ukazuje nové smerovanie skladateľa k originálnemu využívaniu ľudových intonácií, čo Bartókovi neskôr prinieslo celosvetové uznanie. Dielo zaznie v interpretácii renomovaných slovenských hudobníkov (Igor Karško a Ivana Pristašová - husle, Milan Radič - viola, Nora Škutová - klavír), združených okolo umeleckého riaditeľa festivalu a violončelistu Jozefa Luptáka. Kvinteto doplní výber zo 44 husľových duet BB 104, pôvabných miniatúr, v autorovej verzii pre kombinácie sláčikových nástrojov a „Bartókov kruh“ sa symbolicky uzavrie improvizáciami Mariána Vargu na témy zo slávnej Bartókovej klavírnej zbierky Mikrokozmos BB 105. Stretnutie klasikov uzavrú Vargove diela – úpravy jeho skladieb pre klavírne kvinteto a nádherná Antifona pre violončelo a klavír (2003). Kombinácia Konvergencie – Marián Varga – Béla Bartók nie je náhodná ako naznačuje i úvodný citát. Bartóka so Slovenskom spája štúdium na bratislavskom gymnáziu, neskôr výskumy ľudovej hudby, ktorú originálnym spôsobom pretavil do svojho hudobného jazyka. Bartóka s Vargom rešpekt k tradícii, no súčasne túžba po objavovaní, umelecká nekompromisnosť a koncíznosť hudobného vyjadrovania. Napokon za všetko hovorí fakt, že témy z Bartókovho Mikrokozmu sa objavili i na známom albume Marián Varga&Collegium Musicum (1975). Úspešný festival komornej hudby, ktorý v druhej polovici júna prinesie ešte koncerty VENI ensemble (Levoča, 20. 6.), kvarteta CELLOMANIA (Levoča, 19. 6.) a Janáčkovho komorného orchestra s Jozefom Luptákom (Liptovský Hrádok, 22. 6.), nesie vo svojom názve jeden z kľúčových albumov skupiny Collegium Musicum, ako aj ideu nadžánrovosti, originality, hľadania a spájania. Konvergencie po Slovensku 2008 Program Béla Bartók – Marián Varga 5. 6., 17.30 – Pannonhalma (Maďarsko) 6. 6., 19.00 – Dolný Kubín, Kino Choč 7. 6., 18.00 – Komárno, Dôstojnícky pavilón 8. 6., 18.00 – Levoča, Mestské divadlo 9. 6., 19.00 – Košice, Dom umenia 19. 6., 18.00 – Levoča, Mestské divadlo, CELLOMANIA 20. 6., 18.00 – Levoča, Mestské divadlo, VENI ensemble 22. 6., 17.00 – Liptovský Hrádok, Ev. chrám, Janáčkov komorný orchester a Jozef Lupták Viac informácií na www.konvergencie.sk