![]() |
19. februára 2007
"Riaditeľ preukázal neschopnosť dlhodobo nahromadené problémy riešiť, a preto jeho osoba nie je zárukou dosiahnutia bezpečnosti riadenia letovej prevádzky," uvádza sa vo vyhlásení prezidenta ATCA SR Luboša Laurenčíka. Súčasná situácia podľa neho ohrozuje život a zdravie osôb zúčastnených na leteckej prevádzke. Začiatok štvrtkového štrajku je plánovaný na 10:00, pričom počas protestnej akcie dispečerov sa v slovenskom vzdušnom priestore budú poskytovať len obmedzené služby riadenia letovej prevádzky. Dispečeri pristúpili k tomuto krajnému kroku po niekoľkoročnom neúspešnom upozorňovaní vedenia podniku LPS a príslušných štátnych orgánov na závažné nedostatky v riadení podniku, uvádza sa ďalej v stanovisku.
Navigátori zároveň žiadajú ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť vykonanie opatrení, realizáciou ktorých bezpečnosť letovej prevádzky dosiahne úroveň požadovanú príslušnými právnymi predpismi. Vedomie nedostatočnej a naďalej neúnosnej úrovne bezpečnosti a s tým spojené riziká mimoriadneho rozsahu spôsobujú podľa ACTA riadiacim letovej prevádzky permanentnú nadmernú psychickú pracovnú záťaž. "Jedným z dôsledkov súčasného neúnosného stavu je podľa nášho názoru aj množstvo mimoriadnych leteckých udalostí v druhom polroku 2006 spočívajúcich v znížení bezpečných rozostupov medzi lietadlami vo vzdušnom priestore SR," uvádza sa v stanovisku letových dispečerov.
Manažment LPS v súvislosti s plánovaným štrajkom riadiacich letovej prevádzky podnikol kroky k zachovaniu prevádzky na slovenských letiskách tak, aby pravidelná letecká doprava na a z týchto letísk bola vykonaná bez obmedzení a bez dopadu na cestujúcu verejnosť. "Prelety nad územím SR budú presmerované. V súčasnosti dôvody aj spôsob vyhlásenia štrajku študujú právnici," informoval v pondelok agentúru SITA riaditeľ LPS Roman Bíro. Potvrdil, že vedenie podniku dostalo oznámenie o začatí štrajku s udaním dôvodov, cieľov a času štrajku.
"Na výzvu zamestnávateľa však združenie doteraz napriek prísľubu nedodalo mená a pracoviská, ktorých sa štrajk týka," povedal ďalej riaditeľ LPS. Pripomenul pritom, že združenie riadiacich letovej prevádzky podpísalo v decembri minulého roka kolektívnu zmluvu na rok 2007. Zamestnávateľ podľa Bíra plní všetky ustanovenia zmluvy a súvisiacich pracovnoprávnych predpisov. "Budeme spolu rokovať," dodal s tým, že dôvodom vyhláseného štrajku nerozumie.
Letoví dispečeri majú podľa zákona o pracovnom čase v doprave 33-hodinový pracovný týždeň. Po dvoch odslúžených hodinách však majú hodinovú bezpečnostnú prestávku. Čistý reálny pracovný čas za týždeň tak predstavuje 22 hodín. LPS zabezpečuje a poskytuje komplexné letecké navigačné služby a v súčasnosti zamestnáva okolo 120 riadiacich letovej prevádzky.
SITA
©2005-2025 Denník 24hodin | Webdesign by WEBkomplex.sk |