|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. mája 2011
Letecké úrady zo strednej Európy sa dohodli na spolupráci
Zľava: Zástupca Európskej agentúry pre bezpečnosť civilného letectva Augustín Klaus, zástupca FABCE Manfred Furst, predseda koordinačného výboru národných dozorných úradov Ivan Ferencz, riaditeľ leteckého úradu SR Peter ...
Zdieľať
Zľava: Zástupca Európskej agentúry pre bezpečnosť civilného letectva Augustín Klaus, zástupca FABCE Manfred Furst, predseda koordinačného výboru národných dozorných úradov Ivan Ferencz, riaditeľ leteckého úradu SR Peter Pätoprstý, generálna riaditeľka civilného letectva a vodnej dopravy MDVRR SR Radmila Valíčková a FAB koordinátor EU Georg Jarzembowski.Foto: SITA/Marián Peiger
BRATISLAVA 30. mája (WEBNOVINY) - Zástupcovia leteckých úradov Rakúska, Bosny a Hercegoviny, Chorvátska, Českej republiky, Maďarska, Slovenska a Slovinska podpísali v pondelok v Bratislave Dohodu o spolupráci národných dozorných orgánov zodpovedných za dozor a dohľad nad poskytovaním leteckých navigačných služieb v Európe. Uvedené štáty tvoria blok vzdušného priestoru Stredná Európa (FAB CE). Uzavretá dohoda je ďalším dokumentom zapájajúcim Slovensko do iniciatívy jednotného európskeho neba (Single European Sky - SES).
Podpisom dohody jednotlivé krajiny zabezpečia riadnu funkciu nového Koordinačného výboru národných dozorných orgánov a plnenie úloh vyplývajúcich z dohody o vytvorení funkčného bloku vzdušného priestoru Stredná Európa. "Ustanovenie uvedeného orgánu a spolupráca jednotlivých národných dozorných orgánov navzájom umožnia proces implementácie SES v strednej Európe pokračovaním v posudzovaní procesov, ktoré pripravuje Výbor výkonných riaditeľov poskytovateľov navigačných služieb. V neposlednom rade dohoda umožňuje harmonizáciu pravidiel a procesov vykonávania dozoru a dohľadu a koordinovanú prípravu národných plánov systému výkonnosti poskytovania leteckých navigačných služieb," uviedla generálna riaditeľka sekcie civilného letectva a vodnej dopravy Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Radmila Valíčková.
"Je potrebné zabezpečiť, aby nad všetkými poskytovateľmi leteckých navigačných služieb, ktoré budú poskytovať v novovytvorenom bloku vzdušného priestoru, bol vykonávaný aj príslušný dohľad," zdôvodnil uzavretie dohody predseda Koordinačného výboru národných dozorných úradov a riaditeľ sekcie leteckých navigačných služieb Leteckého úradu SR Ivan Ferencz. Podľa neho je tiež dôležité vzájomné uznávanie preukazov ich spôsobilosti, aby mohli napríklad slovenskí riadiaci letovej prevádzky poskytovať navigačné služby na území iných štátov združených vo FAB CE a naopak. "Na to je potrebné urobiť pomerne veľa práce, pretože v tomto bloku sú štáty, ktoré majú rôzne zázemie. Niektoré sú členom Európskej únie a NATO, niektoré nie. Je veľa oblastí, v ktorých je potrebné procesy v dohľade nad navigačnými službami harmonizovať. A práve preto bola uzavretá táto dohoda," dodal Ferencz.
Nadnárodné funkčné bloky vzdušného priestoru majú zabezpečiť dosiahnutie cieľov jednotného európskeho neba. "Na to, aby funkčný blok mohol pracovať, bol vytvorený rámec, takzvaná Dohoda o vytvorení funkčného bloku," uviedla Valíčková. Dohodu o vytvorení FAB CE podpísali ministri dopravy združených krajín, vrátane Slovenska, v slovinskom Brde 5. mája tohto roka. "Na realizáciu tejto dohody je potrebná ďalšia spolupráca, a to poskytovateľov letových navigačných služieb a národných dozorných orgánov, ktoré v našom prípade zastupuje Letecký úrad," uzavrela Valíčková.
Cieľom iniciatívy jednotného európskeho neba je usporiadať organizáciu a vykonávanie leteckej navigácie s ohľadom na vyššiu bezpečnosť dopravy, efektivitu vynaložených nákladov, kapacitu letov ako aj environmentálnu udržateľnosť. Iniciatíva má v širšom kontexte ako Európska únia zaručiť spoľahlivé poskytovanie služieb pri dostatočnej kapacitnej výkonnosti so zanedbateľným priemerným meškaním a ekonomicky efektívne, so zdôvodniteľnými nárokmi na ľudské zdroje. Zúčastnené krajiny sa preto postupne zlučujú do deviatich funkčných blokov, v rámci ktorých harmonizujú všetky činnosti.
Podpisom dohody jednotlivé krajiny zabezpečia riadnu funkciu nového Koordinačného výboru národných dozorných orgánov a plnenie úloh vyplývajúcich z dohody o vytvorení funkčného bloku vzdušného priestoru Stredná Európa. "Ustanovenie uvedeného orgánu a spolupráca jednotlivých národných dozorných orgánov navzájom umožnia proces implementácie SES v strednej Európe pokračovaním v posudzovaní procesov, ktoré pripravuje Výbor výkonných riaditeľov poskytovateľov navigačných služieb. V neposlednom rade dohoda umožňuje harmonizáciu pravidiel a procesov vykonávania dozoru a dohľadu a koordinovanú prípravu národných plánov systému výkonnosti poskytovania leteckých navigačných služieb," uviedla generálna riaditeľka sekcie civilného letectva a vodnej dopravy Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Radmila Valíčková.
"Je potrebné zabezpečiť, aby nad všetkými poskytovateľmi leteckých navigačných služieb, ktoré budú poskytovať v novovytvorenom bloku vzdušného priestoru, bol vykonávaný aj príslušný dohľad," zdôvodnil uzavretie dohody predseda Koordinačného výboru národných dozorných úradov a riaditeľ sekcie leteckých navigačných služieb Leteckého úradu SR Ivan Ferencz. Podľa neho je tiež dôležité vzájomné uznávanie preukazov ich spôsobilosti, aby mohli napríklad slovenskí riadiaci letovej prevádzky poskytovať navigačné služby na území iných štátov združených vo FAB CE a naopak. "Na to je potrebné urobiť pomerne veľa práce, pretože v tomto bloku sú štáty, ktoré majú rôzne zázemie. Niektoré sú členom Európskej únie a NATO, niektoré nie. Je veľa oblastí, v ktorých je potrebné procesy v dohľade nad navigačnými službami harmonizovať. A práve preto bola uzavretá táto dohoda," dodal Ferencz.
Nadnárodné funkčné bloky vzdušného priestoru majú zabezpečiť dosiahnutie cieľov jednotného európskeho neba. "Na to, aby funkčný blok mohol pracovať, bol vytvorený rámec, takzvaná Dohoda o vytvorení funkčného bloku," uviedla Valíčková. Dohodu o vytvorení FAB CE podpísali ministri dopravy združených krajín, vrátane Slovenska, v slovinskom Brde 5. mája tohto roka. "Na realizáciu tejto dohody je potrebná ďalšia spolupráca, a to poskytovateľov letových navigačných služieb a národných dozorných orgánov, ktoré v našom prípade zastupuje Letecký úrad," uzavrela Valíčková.
Cieľom iniciatívy jednotného európskeho neba je usporiadať organizáciu a vykonávanie leteckej navigácie s ohľadom na vyššiu bezpečnosť dopravy, efektivitu vynaložených nákladov, kapacitu letov ako aj environmentálnu udržateľnosť. Iniciatíva má v širšom kontexte ako Európska únia zaručiť spoľahlivé poskytovanie služieb pri dostatočnej kapacitnej výkonnosti so zanedbateľným priemerným meškaním a ekonomicky efektívne, so zdôvodniteľnými nárokmi na ľudské zdroje. Zúčastnené krajiny sa preto postupne zlučujú do deviatich funkčných blokov, v rámci ktorých harmonizujú všetky činnosti.