|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Na snímke ŠKODA 1000 MB. Foto: Wikipedia
Bratislava 24. marca (TASR) - Pred 55 rokmi sa predstavilo moderné kompaktné vozidlo ŠKODA 1000 MB spoločne s novou časťou závodu v Mladej Boleslavi, vybudovanou pre jeho výrobu. Novinka zaujala motorom s hliníkovým blokom v zadnej časti samonosnej karosérie. V polovici 60. rokov svojou vysokou úrovňou techniky, komfortu a dizajnu udávala štandardy vtedajšej litrovej triede.Model ŠKODA 1000 MB patrí k míľnikom v takmer 124-ročnej histórii mladoboleslavskej automobilky. Po ére obľúbeného radu ŠKODA OCTAVIA s motorom vpredu a pohonom zadných kolies priniesla nová ŠKODA 1000 MB na jar 1964 revolučnú zmenu — vo svojej dobe najmodernejší motor litrovej triedy bol umiestnený vzadu ľahkej samonosnej karosérie a poháňal zadné kolesá. Progresívne riešený automobil navyše vznikal špičkovými technológiami v novej časti mladoboleslavského výrobného závodu — ten bol odbornej verejnosti oficiálne predstavený 21. marca 1964 spoločne s novým vozidlom.
Na výstavbe i vybavení viac než 40 hál a ďalších budov sa podieľalo vyše 300 spoločností, z toho 134 zahraničných. Išlo o jednu z najmodernejších automobilových tovární nielen v rámci socialistických krajín. Areál (80-hektárový) spojilo 13 kilometrov nových ciest, bolo položených 10 kilometrov železničných koľají zbiehajúcich sa na zoraďovacom nádraží plus 11 kilometrov podvesných dopravníkov. K výrobe vozidla ŠKODA 1000 MB sa používali špičkové technológie. Štvordverová karoséria vznikala zo 665 výliskov spojených 6900 bodovými zvarmi.
Európsky primát predstavovalo tlakové liatie bloku motora Š 1000 MB a skriňa štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny podľa patentu českého inžiniera Josefa Poláka z roku 1922. Účelovo riešený blok motora s hmotnosťou iba 105 kg nevyžadoval vŕtanie otvorov, stačilo do odliatkov vyrezať závity. Navyše sa podarilo podstatne skrátiť čas výroby a znížiť jej energetickú náročnosť.
Definitívne typové označenie štvordverového sedanu Š 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi, sídle vedenia a hlavného výrobného závodu značky ŠKODA.