|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Legendárna ŠKODA 966 Supersport: Opäť v pôvodnej kráse
Na celom svete jediný dochovaný exemplár vozidla ŠKODA 966 Supersport z roku 1950 sa opäť zaskvel v plnej kráse. V priebehu uplynulých rokov špecialisti spoločnosti ŠKODA AUTO tento závodný automobil ...
Zdieľať
BRATISLAVA 14. novembra (WBN/PR) - Na celom svete jediný dochovaný exemplár vozidla ŠKODA 966 Supersport z roku 1950 sa opäť zaskvel v plnej kráse. V priebehu uplynulých rokov špecialisti spoločnosti ŠKODA AUTO tento závodný automobil citlivo zrenovovali a teraz ho môžu obdivovať návštevníci ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.
V roku 1950 boli postavené celkom tri exempláre závodného špeciálu ŠKODA 966 Supersport, zachoval sa ale iba jediný z nich. Ten bol až do roku 1962 nasadzovaný do pretekov, potom bol po mnoho rokov vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Mičíka. V roku 2007 získalo tento pretekársky automobil ŠKODA Múzeum a začalo jeho rozsiahlu renováciu, a to čo najvernejšie podľa dobových podkladov. ŠKODA 966 Supersport sa teraz skvie opäť v pôvodnej podobe zo sezóny 1953 a je ozdobou muzeálnej expozície.
"ŠKODA 966 Supersport je svedectvom našej športovej histórie a dokonale navodzuje atmosféru legendárnych okruhových pretekov v polovici 20. storočia," hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne ŠKODA AUTO, a dodáva: "Ako absolútny unikát je tento automobil jedným z najzaujímavejších exponátov, ktoré ŠKODA múzeum ponúka."
Pretekársky špeciál ŠKODA 966 Supersport s hliníkovou karosériou sa predstavil v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou. S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel, po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov bol nasadený aj v kategórii pretekárskych vozidiel.
Premiéra vozidla ŠKODA 966 Supersport prebehla v máji 1950 pri okruhovom preteku v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol ale natoľko poškodený, že musel byť nahradený novým. A pretože cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, vzniklo rovno aj ďalšie vozidlo, v poradí tretie. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný dochoval a teraz bol kompletne zreštaurovaný.
Jeho premiéra sa odohrala pri Veľkej cene Československa, dňa 24. septembra 1950. Automobilový pretekár Miroslav Fousek s ním v kategórii do 1 100 cm3 vybojoval druhé miesto, pretekársku sezónu 1951 spustilo víťazstvo v triede športových vozidiel na pretekoch v Liberci.
V nasledujúcich rokoch sa oba Supersporty - teda číslo dva a tri - objavovali na štarte rôznych pretekov. Po zranení bol Miroslav Fousek nahradený Jaroslavom Netušilom, druhé vozidlo dovtedy riadil Václav Bobek.
ŠKODA obe pretekárske vozidlá neustále vylepšovala, obzvlášť použité motory. Agregát so zdvihovým objemom 1 089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla ŠKODA Tudor, ale dostal novú hliníkovú hlavu valcov so spaľovacím priestorom. Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dokonca dvoma kompresormi. Obe prevedenia sa dalo od seba rozpoznať podľa výšky kapoty motora - preplňovaná verzia mala kapotu nižšie, pod tou vyššou s výraznou hrčou sa skrývali dva karburátory.
Vďaka tejto variabilite pohonnej jednotky, hlavne rýchlosti jej možnej zmeny, sa mohli obe vozidlá ŠKODA 966 Supersport zúčastniť pretekov v triede do 1 100 cm3 vo verzii s karburátorom alebo do 1 500 cm3 s kompresorom. Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr ŠKODA zdvihový objem motora, najprv na 1 221 cm3, v poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj nové prototypové motory s objemom 1 500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, príp. dvoma kompresormi.
Motor s karburátorom dodával výkon až 66 kW (90 k), preplňovaná verzia dokonca až 132 kW (180 k) a umožnila zrýchliť vozidlo až k hranici 200 km/h. Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný tiež "Plynáreň".
Súbežne s tým prebiehali aj ďalšie úpravy pretekárskych vozidiel. Pre lepšie chladenie bol chladič pri preplňovanej verzii umiestnený pred kompresor, v sezóne 1953 vylepšili konštruktéri aerodynamiku vozidla nižšie umiestnenou mriežkou chladiča a oválnym nasávacím otvorom. Od konca roka 1953 začal byť využívaný nový motor o objeme 1 500 cm3. Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek v prevedení s dvoma kompresormi nový rýchlostný rekord 197,8 km/h. ŠKODA 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.
Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil sa s teraz zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955. O rok neskôr začal vývin nástupcu Supersport, nového špeciálu ŠKODA 1100 OHC. V nasledujúcej dobe poslúžili obe vozidlá ŠKODA 966 Supersport pre výchovu mladých automobilových pretekárov.
V roku 1950 boli postavené celkom tri exempláre závodného špeciálu ŠKODA 966 Supersport, zachoval sa ale iba jediný z nich. Ten bol až do roku 1962 nasadzovaný do pretekov, potom bol po mnoho rokov vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Mičíka. V roku 2007 získalo tento pretekársky automobil ŠKODA Múzeum a začalo jeho rozsiahlu renováciu, a to čo najvernejšie podľa dobových podkladov. ŠKODA 966 Supersport sa teraz skvie opäť v pôvodnej podobe zo sezóny 1953 a je ozdobou muzeálnej expozície.
"ŠKODA 966 Supersport je svedectvom našej športovej histórie a dokonale navodzuje atmosféru legendárnych okruhových pretekov v polovici 20. storočia," hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne ŠKODA AUTO, a dodáva: "Ako absolútny unikát je tento automobil jedným z najzaujímavejších exponátov, ktoré ŠKODA múzeum ponúka."
Pretekársky špeciál ŠKODA 966 Supersport s hliníkovou karosériou sa predstavil v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou. S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel, po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov bol nasadený aj v kategórii pretekárskych vozidiel.
Premiéra vozidla ŠKODA 966 Supersport prebehla v máji 1950 pri okruhovom preteku v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol ale natoľko poškodený, že musel byť nahradený novým. A pretože cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, vzniklo rovno aj ďalšie vozidlo, v poradí tretie. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný dochoval a teraz bol kompletne zreštaurovaný.
Jeho premiéra sa odohrala pri Veľkej cene Československa, dňa 24. septembra 1950. Automobilový pretekár Miroslav Fousek s ním v kategórii do 1 100 cm3 vybojoval druhé miesto, pretekársku sezónu 1951 spustilo víťazstvo v triede športových vozidiel na pretekoch v Liberci.
V nasledujúcich rokoch sa oba Supersporty - teda číslo dva a tri - objavovali na štarte rôznych pretekov. Po zranení bol Miroslav Fousek nahradený Jaroslavom Netušilom, druhé vozidlo dovtedy riadil Václav Bobek.
ŠKODA obe pretekárske vozidlá neustále vylepšovala, obzvlášť použité motory. Agregát so zdvihovým objemom 1 089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla ŠKODA Tudor, ale dostal novú hliníkovú hlavu valcov so spaľovacím priestorom. Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dokonca dvoma kompresormi. Obe prevedenia sa dalo od seba rozpoznať podľa výšky kapoty motora - preplňovaná verzia mala kapotu nižšie, pod tou vyššou s výraznou hrčou sa skrývali dva karburátory.
Vďaka tejto variabilite pohonnej jednotky, hlavne rýchlosti jej možnej zmeny, sa mohli obe vozidlá ŠKODA 966 Supersport zúčastniť pretekov v triede do 1 100 cm3 vo verzii s karburátorom alebo do 1 500 cm3 s kompresorom. Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr ŠKODA zdvihový objem motora, najprv na 1 221 cm3, v poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj nové prototypové motory s objemom 1 500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, príp. dvoma kompresormi.
Motor s karburátorom dodával výkon až 66 kW (90 k), preplňovaná verzia dokonca až 132 kW (180 k) a umožnila zrýchliť vozidlo až k hranici 200 km/h. Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný tiež "Plynáreň".
Súbežne s tým prebiehali aj ďalšie úpravy pretekárskych vozidiel. Pre lepšie chladenie bol chladič pri preplňovanej verzii umiestnený pred kompresor, v sezóne 1953 vylepšili konštruktéri aerodynamiku vozidla nižšie umiestnenou mriežkou chladiča a oválnym nasávacím otvorom. Od konca roka 1953 začal byť využívaný nový motor o objeme 1 500 cm3. Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek v prevedení s dvoma kompresormi nový rýchlostný rekord 197,8 km/h. ŠKODA 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.
Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil sa s teraz zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955. O rok neskôr začal vývin nástupcu Supersport, nového špeciálu ŠKODA 1100 OHC. V nasledujúcej dobe poslúžili obe vozidlá ŠKODA 966 Supersport pre výchovu mladých automobilových pretekárov.