|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. decembra 2010
Láska je umenie rovnako, ako je ním sám život
Podľa posledného prieskumu Svetovej zdravotníckej organizácie stúpa miera nechráneného pohlavného styku medzi tínedžermi. Tieto alarmujúce výsledky inšpirovali spoločnosť Bayer Schering Pharma k ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. decembra (WBN/PR) - Podľa posledného prieskumu Svetovej zdravotníckej organizácie stúpa miera nechráneného pohlavného styku medzi tínedžermi. Tieto alarmujúce výsledky inšpirovali spoločnosť Bayer Schering Pharma k realizácii projektu „Výzva na stredné školy“, ktorého cieľom je v školskom prostredí rozvíjať diskusiu a povedomie v oblasti vzťahov mladých. Pilotná hodina plánovaného rodičovstva sa uskutočnila nedávno so študentmi Združenej hotelovej akadémie v Bratislave za účasti odborného garanta projektu Doc. Evy Poliakovej.
Napriek pretlaku informácií o láske a sexe, majú mladí ľudia stále nedostatky vo vedomostiach v oblasti sexuálnej výchovy. Svedčí o tom aj nedávny prieskum, podľa ktorého na Slovensku z 1000 dievčat vo veku od 15 do 19 rokov porodí 24 z nich, čo predstavuje až 3-4 násobný rozdiel oproti vyspelým európskym krajinám.
Ukážková hodina projektu Výzva na stredné školy otvorila medzi tínedžermi vo veku 15 až 16 rokov horlivú diskusiu na témy ako láska, priateľstvo, zodpovednosť, sex a veci s nimi súvisiace. Mgr. Libuša Podhradská zo Združenej hotelovej akadémie, ktorá sa už dlhé roky venuje ako pedagóg spomínaným témam si myslí, že: „Nástup na strednú školu dáva tínedžerom príležitosť zoznamovať sa nielen s rovesníkmi ale aj so staršími už dospelými spolužiakmi. Mnohí dospievajúci zažívajú prvé lásky spojené so sexuálnymi praktikami ako síce pohlavne zrelí jedinci, ale bez uvedomovania si rizikových faktorov sexuality, bez hlbšieho rozvinutia citov, bez poznania noriem týkajúcich sa sexuálneho styku, reprodukcie a hygieny.“
Snahou ukážkovej hodiny plánovaného rodičovstva bolo podnietiť študentov zamýšľať sa nad témami: čo vlastne láska je, ako ju prežívame, potreba vzájomnej komunikácie a zodpovednosti medzi partnermi. Podnet na zamyslenie o diskutovaných témach priniesla aj interaktívna hra s kockami, ktorých názvy boli „Láska“ a „Sex“. Ku každému z týchto pojmov mali študenti priradiť asociácie, ktoré sa im s týmito pojmami spájajú. Zaujímavosťou pre študentov bola aj trojuholníková teória lásky podľa Sternberga, ktorá hovorí, že láska by mala obsahovať tri dôležité komponenty: vášeň, intimitu a záväzok.
Potrebu rozšíriť sexuálnu výchovu na stredných školách pozitívne hodnotí aj Doc. Eva Poliaková: „Mladí ľudia potrebujú vedieť, čo sa s ich telom deje a prečo. Ako zvládať nápor vlastnej sexuality. Nedostatočné vedomosti môžu viesť (a vedú) k predčasným rizikovým sexuálnym vzťahom. Potom problémom zostáva, že mladí si do svojej prvej sexuálnej skúsenosti prinášajú všetky „múdrosti“ o sexualite, ktorým sa im dostalo v istej fragmentovanej podobe od rodičov, z náboženstva, médií, možno niečo zo školy, ale predovšetkým od kamarátov. Problémom je v tom, že celkový súčet týchto informácií je všetko iné, len nie pozitívne. “
Aj podľa Mgr. Podhradskej zohráva škola významnú rolu v oblasti edukácie plánovaného rodičovstva. „Škola vstupuje do tohto procesu a snaží sa cieľavedome pôsobiť na mládež za cieľom poskytovania informácií vzťahujúcich sa na obidve pohlavia, učíme ich najmä ctiť si život a chrániť ho ešte pred narodením, reflektovať svoje pocity a prijať zodpovednosť za svoje správanie v oblasti partnerských vzťahov. Na hodinách etickej výchovy im ukazujeme cestu plnohodnotného života aj v oblasti rodinného života a vysvetľujeme im, že za svoju voľbu sú plne zodpovední.“
Podľa známeho psychológa Ericha Fromma láska je umenie rovnako, ako je ním sám život. „Ak sa chceme naučiť milovať, musíme postupovať rovnako, ako keď sa chceme vzdelávať v akomkoľvek odbore, povedzme v hudbe, maľovaní, liečení alebo v inžinierstve. Preto si myslím, že sexuálna výchova patrí do škôl a som za to, aby to bola cieľavedomá výchova a neponechávala sa náhode,“ dodáva Mgr. Libuša Podhradská.
Bayer Schering Pharma rozhodla pri príležitosti Svetového dňa antikoncepcie, ktorý sa konal 26. 9. 2010. osloviť pedagógov z vyše 200 stredných škôl a poskytnúť im metodické pokyny a odporúčania slovenských odborníčok ako moderne viesť s tínedžermi dialóg na tému sexuálneho správania sa. Podľa Lele Zemanovej zo spoločnosti Bayer Schering Pharma: „aj touto iniciatívou reflektujeme na nedávne svetové výskumy potvrdzujúce neustály trend znižovania veku pri prvej sexuálnej skúsenosti a nakoľko sme lídrom v oblasti hormonálnej antikoncepcie, pociťujeme to ako našu zodpovednosť a povinnosť edukovať mladú generáciu.“ Viac informácií o projekte spolu s príhovormi nájdete na www.antikoncepcia.com.
Napriek pretlaku informácií o láske a sexe, majú mladí ľudia stále nedostatky vo vedomostiach v oblasti sexuálnej výchovy. Svedčí o tom aj nedávny prieskum, podľa ktorého na Slovensku z 1000 dievčat vo veku od 15 do 19 rokov porodí 24 z nich, čo predstavuje až 3-4 násobný rozdiel oproti vyspelým európskym krajinám.
Ukážková hodina projektu Výzva na stredné školy otvorila medzi tínedžermi vo veku 15 až 16 rokov horlivú diskusiu na témy ako láska, priateľstvo, zodpovednosť, sex a veci s nimi súvisiace. Mgr. Libuša Podhradská zo Združenej hotelovej akadémie, ktorá sa už dlhé roky venuje ako pedagóg spomínaným témam si myslí, že: „Nástup na strednú školu dáva tínedžerom príležitosť zoznamovať sa nielen s rovesníkmi ale aj so staršími už dospelými spolužiakmi. Mnohí dospievajúci zažívajú prvé lásky spojené so sexuálnymi praktikami ako síce pohlavne zrelí jedinci, ale bez uvedomovania si rizikových faktorov sexuality, bez hlbšieho rozvinutia citov, bez poznania noriem týkajúcich sa sexuálneho styku, reprodukcie a hygieny.“
Snahou ukážkovej hodiny plánovaného rodičovstva bolo podnietiť študentov zamýšľať sa nad témami: čo vlastne láska je, ako ju prežívame, potreba vzájomnej komunikácie a zodpovednosti medzi partnermi. Podnet na zamyslenie o diskutovaných témach priniesla aj interaktívna hra s kockami, ktorých názvy boli „Láska“ a „Sex“. Ku každému z týchto pojmov mali študenti priradiť asociácie, ktoré sa im s týmito pojmami spájajú. Zaujímavosťou pre študentov bola aj trojuholníková teória lásky podľa Sternberga, ktorá hovorí, že láska by mala obsahovať tri dôležité komponenty: vášeň, intimitu a záväzok.
Potrebu rozšíriť sexuálnu výchovu na stredných školách pozitívne hodnotí aj Doc. Eva Poliaková: „Mladí ľudia potrebujú vedieť, čo sa s ich telom deje a prečo. Ako zvládať nápor vlastnej sexuality. Nedostatočné vedomosti môžu viesť (a vedú) k predčasným rizikovým sexuálnym vzťahom. Potom problémom zostáva, že mladí si do svojej prvej sexuálnej skúsenosti prinášajú všetky „múdrosti“ o sexualite, ktorým sa im dostalo v istej fragmentovanej podobe od rodičov, z náboženstva, médií, možno niečo zo školy, ale predovšetkým od kamarátov. Problémom je v tom, že celkový súčet týchto informácií je všetko iné, len nie pozitívne. “
Aj podľa Mgr. Podhradskej zohráva škola významnú rolu v oblasti edukácie plánovaného rodičovstva. „Škola vstupuje do tohto procesu a snaží sa cieľavedome pôsobiť na mládež za cieľom poskytovania informácií vzťahujúcich sa na obidve pohlavia, učíme ich najmä ctiť si život a chrániť ho ešte pred narodením, reflektovať svoje pocity a prijať zodpovednosť za svoje správanie v oblasti partnerských vzťahov. Na hodinách etickej výchovy im ukazujeme cestu plnohodnotného života aj v oblasti rodinného života a vysvetľujeme im, že za svoju voľbu sú plne zodpovední.“
Podľa známeho psychológa Ericha Fromma láska je umenie rovnako, ako je ním sám život. „Ak sa chceme naučiť milovať, musíme postupovať rovnako, ako keď sa chceme vzdelávať v akomkoľvek odbore, povedzme v hudbe, maľovaní, liečení alebo v inžinierstve. Preto si myslím, že sexuálna výchova patrí do škôl a som za to, aby to bola cieľavedomá výchova a neponechávala sa náhode,“ dodáva Mgr. Libuša Podhradská.
Bayer Schering Pharma rozhodla pri príležitosti Svetového dňa antikoncepcie, ktorý sa konal 26. 9. 2010. osloviť pedagógov z vyše 200 stredných škôl a poskytnúť im metodické pokyny a odporúčania slovenských odborníčok ako moderne viesť s tínedžermi dialóg na tému sexuálneho správania sa. Podľa Lele Zemanovej zo spoločnosti Bayer Schering Pharma: „aj touto iniciatívou reflektujeme na nedávne svetové výskumy potvrdzujúce neustály trend znižovania veku pri prvej sexuálnej skúsenosti a nakoľko sme lídrom v oblasti hormonálnej antikoncepcie, pociťujeme to ako našu zodpovednosť a povinnosť edukovať mladú generáciu.“ Viac informácií o projekte spolu s príhovormi nájdete na www.antikoncepcia.com.