|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. októbra 2005
Lacné tankovanie : Za LPG zaplatíme oproti benzínu o polovicu menej.
Jazdenie na plyn je oveľa lacnejšie
Zdieľať
Výhody LPG oproti benzínu sú pritom nielen v cene, ale aj šetrení motora a v ekológii. Priemerná cena litra benzínu sa dnes pohybuje okolo 40 a LPG iba 20 korún. Predovšetkým pri starších typoch automobilov môžeme hovoriť o šetrení až dvoch korún na kilometer, hovorí podpredseda združenia LPG Peter Raškovič. Spotreba je pri LPG síce o niečo vyššia, ale aj s investíciou do prestavby sa väčšine motoristov vrátia peniaze už do dvoch rokov. Pri starších modeloch, ako je napríklad Favorit, sa peniaze môžu vrátiť už v priebehu jedného roka, dodáva Raškovič.
Prestavanie na LPG stojí podľa typu automobilu od 17- do 50 000 korún. Najpoužívanejšie slovenské modely Felicie a Fabie vás vo väčšine servisov vyjdu okolo 30 000 korún. Podľa Pavla Andrašiho z firmy Probugas už dnes nie je problém ani s tankovaním plynu. „Momentálne máme na Slovensku 320 LPG čerpacích staníc a na dostatočné pokrytie postačuje už kapacita 280. Problém výraznejšieho presadenia plynu nevidím v technickom zabezpečení a infraštruktúre, ale skôr v prísnej legislatíve.“
Vo väčšine štátov je prerobenie na plynový pohon považované za doplnok, ale u nás je to vedené ako prestavba a s tým sú spojené mnohé ťažkosti, ktoré môžu záujemcu od prestavby odradiť, alebo si ju jednoducho neprihlásiť. Menšie problémy majú majitelia automobilov, ktoré majú svoje modely homologizované. „Lepšie sú na tom motoristi, ktorí majú Škodu, Ladu, Daewoo, Seat alebo Fiat. Väčšina ostatných si za legálne namontovanie duálneho systému musí za certifikáciu priplatiť nemalé peniaze,“ hovorí Robert Bognár z Autogasu Štúrovo. Podľa odhadu združenia LPG je na Slovensku prebudovaných na duálny systém približne 5 percent automobilov, z čoho je iba polovica legálne prihlásených.
Odborníci z praxe sa domnievajú, že štát kladie zbytočné administratívne prekážky, ktoré bránia širšiemu rozvoju plynofykácie automobilov. Napriek niekoľkým pokusom sa nám do uzávierky nepodarilo získať stanovisko ministerstva hospodárstva k tomuto problému. Faktom je, že pri plyne je stanovená spotrebná daň na liter necelé štyri koruny, ale pri benzíne je to vyše 15 korún. Výška dane sa výrazne zmeniť nedá, Slovensko sa musí riadiť minimálnymi sadzbami spotrebnej dane v krajinách EÚ, ktoré určujú výšku tak pri plyne, ako aj pri benzíne.
Samozrejme, že aj LPG prináša so sebou určité nevýhody. Je to napríklad problém s parkovaním, ktorý vám zakazuje odstaviť auto v podzemných garážach. Zmenšenie batožinového priestoru pre umiestnenie prídavnej nádrže, zvýšenie užitočnej hmotnosti automobilu a nevyhnete sa ani každoročným prehliadkam.
Prestavba na LPG pohon
pre model Felicia 1,3 MPI
priemerná cena prestavby 30 000 Sk
spotreba benzínu 6,8 l/100 km
spotreba LPG 7,8 l/100 km
cena benzínu 40 Sk
cena LPG 20 Sk
1 km na benzín 2,72 Sk
1 km na LPG 1,56 Sk
úspora na 1 km 1,16 Sk
návratnosČ 25 862 km
Martin Augustín