|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. januára 2015
Lacné palivá sabotujú ochranu klímy
Lacná ropa prináša radosť európskym motoristom, no robí vrásky na čele automobilkám. Ak budú ceny benzínu a diesla naďalej klesať, budú mať výrobcovia ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván
Berlín 22. januára (TASR) - Lacná ropa prináša radosť európskym motoristom, no robí vrásky na čele automobilkám. Ak budú ceny benzínu a diesla naďalej klesať, budú mať výrobcovia problém splniť emisné ciele naordinované Európskou komisiou. S odvolaním sa na štúdiu Centra automobilového manažmentu (CAM) o tom informoval denník Die Welt.Automobilky musia splniť ambiciózne ciele, konkrétne do roka 2020 znížiť priemerné emisie celého európskeho vozového parku pod 95 gramov CO2 na kilometer. Tento cieľ však môžu dosiahnuť len vtedy, ak budú klienti ochotní kupovať aj vozidlá s alternatívnym pohonom, najmä elektrickým alebo hybridným. Lenže nízke ceny palív ich ku kúpe takýchto áut nemotivujú, čo dokazujú aj čísla o predaji. Vlani sa v Európe predalo len 27.435 hybridov, čiže o 4,1 % viac než v roku 2013. Zaregistrovaných bolo 8522 nových elektromobilov, čo síce zodpovedá medziročnému zvýšeniu o 40,8 %, no elektricky poháňaným autám dáva trhový podiel len 1,2 %.
Situáciu komplikuje aj čoraz väčšia obľuba veľkých SUV, ktorých registrácie vlani medziročne vzrástli o vyše 20 %, čím si na predaji nových vozidiel získali podiel 17,4 %. A prognózy naznačujú ďalší vzostup, čo bude mať výrazný vplyv na priemerné emisie. SUV vypúšťajú do ovzdušia v priemere 141,8 g CO2/km, čím výrazne prevyšujú emisie strednej triedy (12,2 g/km) aj vyššej strednej triedy (138,1 g/km). Čistokrvné terénne autá sa dostávajú až na úroveň 165,7 g/km.
Automobilky zatiaľ dokázali znížiť priemerné emisie všetkých svojich predaných vozidiel len minimálne, vlani išlo len o 2,6 % na 132,8 g/km. Ide o najnižšiu redukciu od výnimočného roka 2009, keď európska séria šrotovného motivovala ľudí ku kúpe modernejších, a teda "čistejších" modelov. V predchádzajúcich rokoch boli výrobcovia úspešnejší, keďže celkové priemerné emisie sa v roku 2013 znížili o 3,8 %, v roku 2012 o 2,9 % a v roku 2011 o 3,7 %.
Štúdia CAM priniesla aj dobrú správu. Automobilové koncerny sa totiž snažia zlepšiť aj emisie konvenčných pohonov, napríklad prostredníctvom odľahčených materiálov a zlepšenia účinnosti motorov. CAM analyzoval inovácie 52 výrobcov v oblasti pohonných agregátov. Štúdia prišla k záveru, že 80 % všetkých opatrení sa týkalo vozidiel so spaľovacími motormi. Centrum očakáva, že v nadchádzajúcich piatich rokoch sa celková spotreba konvenčne poháňaných vozidiel zníži o 20 %.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR