![]() |
15. apríla 2016
Posledné mesiace boli pre priemysel so samojazdiacimi automobilmi veľmi pozitívne. Automobilky uskutočnili početné úspešné testy v reálnej premávke, vyvíjajú nové technológie snažiace sa predvídať aj nepredvídateľné (Volvo a jeho ochrana pred klokanmi) a v rôznych krajinách po celom svete sa legalizoval inštitút samojazdiaceho automobilu.
Vládna agentúra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zodpovedná snáď za všetko, čo sa týka dopravy v Spojených štátoch, doručila spoločnosti Google list s dobrými správami. Agentúra uznala za pravdivé, že za vodiča nemožno považovať výhradne človeka, čím sa pre Google, ale aj všetkých ostatných vývojárov autonómnych dopravných systémov, poskytli prakticky voľné ruky. Je už oficiálne, že vo vozidle v pohybe nemusí nutne sedieť vodič-človek, pretože legislatíva za neho považuje čokoľvek - vrátane počítačového programu.
V praxi to znamená, že samojazdiace vozidlá môžu voziť ľudí s telesným postihnutím, ľudí neschopných jazdy alebo dokonca spiacich. Alebo nemusia voziť nikoho, iba sa samočinne presúvať z jedného miesta na iné.
Pri samojazdiacich automobiloch by sa nemalo stávať, že by výrazne prekročili maximálnu povolenú rýchlosť. Avšak program je stále iba program a ten je natoľko robustný a rozsiahly, že nemožno s absolútnou istotou garantovať jeho bezproblémovú funkčnosť. Veď aj obyčajné webstránky často padajú a vykazujú drobné nedostatky, ako sa potom môže garantovať spoľahlivosť umelej inteligencie?
Keby sme chceli našu úvahu nad určením zodpovednosti priviesť do konca, zrejme by sme dospeli k názoru, že ideálnym riešením bude zrušenie osobného vlastníctva automobilov. Automobily by sa prenajímali alebo zdieľali, čím by zodpovednosti vyplývajúce z vlastníctva vozidiel padali na ramená automobiliek a iných veľkých spoločností.
Možno by sa tým ochránili jednotliví ľudia, ale opäť by sme sa dostali k otázke, či by automobilky takto veľký nápor zodpovednosti vôbec zvládali. S ňou by totiž prichádzala aj potreba zvyšovania finančných výdavkov na prípadné súdne spory, poistenia, odškodnenia a podobne.
Podľa štúdie od Institution of Management Engineers z Veľkej Británie je až 95 percent všetkých nehôd na cestách zapríčinených ľudským faktorom. To znamená, že v prípade okamžitého celoplošného zavedenia výlučne autonómnych automobilov by počet nehôd klesol iba na 5 percent zo súčasnej bilancie.
Možno, že by to pre automobilky nakoniec nemuselo dopadnúť tak zle.
Čo si myslíte o autonómne jazdiacich automobiloch vy? Je to vývoj správnym smerom? Komu leží na ramenách zodpovednosť za správanie samojazdiace automobilu, automobilke, vývojárovi, predajcovi alebo majiteľovi?
©2005-2025 Denník 24hodin | Webdesign by WEBkomplex.sk |