|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24hod.sk Ekonomika Dlhová kríza
10. marca 2009
Kríza sa prejavila aj v nákupoch, ukázal prieskum
Hospodárska kríza sa už prejavila aj v nákupoch tovarov s dlhodobou spotrebou. Podľa prieskumu spoločnosti GfK totiž v poslednom štvrťroku minulého roka celkový obrat s tovarom dlhodobej spotreby na ...
Zdieľať
BRATISLAVA 10. marca (WEBNOVINY) - Hospodárska kríza sa už prejavila aj v nákupoch tovarov s dlhodobou spotrebou. Podľa prieskumu spoločnosti GfK totiž v poslednom štvrťroku minulého roka celkový obrat s tovarom dlhodobej spotreby na Slovensku medziročne poklesol o viac ako 2 %. Najvýraznejšie pritom poklesol predaj v sektore foto a telekomunikácii. Na druhej strane trh spotrebnej elektroniky, veľkých domácich spotrebičov a IT vzrástol aj v poslednom štvrťroku. Podľa záverov prieskumu GfK TEMAX Slovak Republic napriek spomínanému poklesu predaja v závere minulého roka, z celoročného hľadiska zostal predaj tovaru dlhodobej spotreby v roku 2008 na rovnakej úrovni ako rok predtým.
Kríza podľa výsledkov prieskumu najviac zasiahla trh telekomunikácii a foto trh. "Rovnako ako v predošlých štvrťrokoch telekomunikačné trhy zaznamenali výrazný pokles. Tento sektor poklesol v poslednom štvrťroku v hodnote o 12,7 % a v celoročnom porovnaní s rokom 2007 o 9,4 %," uvádza GfK s tým, že dôvody poklesu sú zrejme vysoká nasýtenosť trhu a výrazná cenová erózia. V oblasti foto výrobkov trh v medziročnom porovnaní rokov 2007 a 2008 poklesol o viac ako 10 % a dosiahol hodnotu 36,4 mil. eur. Podľa spoločnosti sa pritom negatívny vývoj v tomto segmente prehlbuje, pretože v poslednom štvrťroku sa obrat znížil až o 19 %.
Napriek týmto negatívnym výsledkom predaja zaznamenali viaceré odvetvia aj pozitívne výsledky. Napríklad predaj malých domácich elektrospotrebičov zaznamenal celoročný prírastok o 3,8 % a dosiahol hodnotu 76,35 mil. eur. "V prvom polroku sa tržby pohybovali zreteľne nad úrovňou predchádzajúceho roku, ale v čase predvianočných nákupov, ktoré sú pre tento trh kľúčové, stratili tempo. To bolo jasné znamenie prichádzajúcej krízy," uvádza GfK. Rastový trend sa zachoval aj v segmente veľkých domácich elektrospotrebičov. Tento segment pritom v minulom roku medziročne vzrástol o 2,8 % na 236 mil. eur. "Predaj rástol aj v 4. kvartáli a ignoroval prvé signály prichádzajúcej krízy. Bolo to vďaka dvojcifernému rastu v segmente vstavaných spotrebičov, ktorý viac ako vykompenzoval straty z predaja samostatných spotrebičov, ktorých priemerné ceny boli pod väčším tlakom," vyplýva z prieskumu.
Pozitívne výsledky zaznamenal v minulom roku a aj v jeho závere sektor informačných technológií. V poslednom štvrťroku pritom vzrástol o 2,9 %. Predaj notebookov zaznamenal dvojciferný nárast, zvlášť v dôsledku rastúceho dopytu po malých lacnejších notebookoch. Celkovo pritom IT sektor v roku 2008 medziročne vzrástol o 2 %. V oblasti spotrebnej elektroniky boli v minulom roku ťahúňom ploché televízory. Trh so spotrebnou elektronikou na Slovensku vzrástol v medziročnom porovnaní o takmer 6 % a dosiahol celkovú hodnotu 242 mil. eur. "Mierne pozitívny bol aj vývoj v poslednom štvrťroku roku 2008. Ťahúňom rastu sú ploché televízory, ktoré sú momentálne z hľadiska obratu dominantným segmentom spotrebnej elektroniky," konštatuje GfK.
Prieskum GfK TEMAX Slovak Republic vypracováva GfK s cieľom sledovať trh s technickým tovarom. Výsledky sú založené na prieskumoch, ktoré vykonáva obchodný panel GfK Retail and Technology. Celosvetovo obchodný panel obsahuje údaje od viac ako 190 000 maloobchodných predajní. Skupina GfK je celosvetovo štvrtou najväčšou spoločnosťou zameranou na marketingový výskum. Pôsobí v troch obchodných segmentoch: Custom Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK svojimi 115 spoločnosťami pokrýva viac ako 100 krajín. Z celkového počtu zhruba 10 tisíc zamestnancov pracuje viac ako 80 % mimo Nemecka.
SITA
Kríza podľa výsledkov prieskumu najviac zasiahla trh telekomunikácii a foto trh. "Rovnako ako v predošlých štvrťrokoch telekomunikačné trhy zaznamenali výrazný pokles. Tento sektor poklesol v poslednom štvrťroku v hodnote o 12,7 % a v celoročnom porovnaní s rokom 2007 o 9,4 %," uvádza GfK s tým, že dôvody poklesu sú zrejme vysoká nasýtenosť trhu a výrazná cenová erózia. V oblasti foto výrobkov trh v medziročnom porovnaní rokov 2007 a 2008 poklesol o viac ako 10 % a dosiahol hodnotu 36,4 mil. eur. Podľa spoločnosti sa pritom negatívny vývoj v tomto segmente prehlbuje, pretože v poslednom štvrťroku sa obrat znížil až o 19 %.
Napriek týmto negatívnym výsledkom predaja zaznamenali viaceré odvetvia aj pozitívne výsledky. Napríklad predaj malých domácich elektrospotrebičov zaznamenal celoročný prírastok o 3,8 % a dosiahol hodnotu 76,35 mil. eur. "V prvom polroku sa tržby pohybovali zreteľne nad úrovňou predchádzajúceho roku, ale v čase predvianočných nákupov, ktoré sú pre tento trh kľúčové, stratili tempo. To bolo jasné znamenie prichádzajúcej krízy," uvádza GfK. Rastový trend sa zachoval aj v segmente veľkých domácich elektrospotrebičov. Tento segment pritom v minulom roku medziročne vzrástol o 2,8 % na 236 mil. eur. "Predaj rástol aj v 4. kvartáli a ignoroval prvé signály prichádzajúcej krízy. Bolo to vďaka dvojcifernému rastu v segmente vstavaných spotrebičov, ktorý viac ako vykompenzoval straty z predaja samostatných spotrebičov, ktorých priemerné ceny boli pod väčším tlakom," vyplýva z prieskumu.
Pozitívne výsledky zaznamenal v minulom roku a aj v jeho závere sektor informačných technológií. V poslednom štvrťroku pritom vzrástol o 2,9 %. Predaj notebookov zaznamenal dvojciferný nárast, zvlášť v dôsledku rastúceho dopytu po malých lacnejších notebookoch. Celkovo pritom IT sektor v roku 2008 medziročne vzrástol o 2 %. V oblasti spotrebnej elektroniky boli v minulom roku ťahúňom ploché televízory. Trh so spotrebnou elektronikou na Slovensku vzrástol v medziročnom porovnaní o takmer 6 % a dosiahol celkovú hodnotu 242 mil. eur. "Mierne pozitívny bol aj vývoj v poslednom štvrťroku roku 2008. Ťahúňom rastu sú ploché televízory, ktoré sú momentálne z hľadiska obratu dominantným segmentom spotrebnej elektroniky," konštatuje GfK.
Prieskum GfK TEMAX Slovak Republic vypracováva GfK s cieľom sledovať trh s technickým tovarom. Výsledky sú založené na prieskumoch, ktoré vykonáva obchodný panel GfK Retail and Technology. Celosvetovo obchodný panel obsahuje údaje od viac ako 190 000 maloobchodných predajní. Skupina GfK je celosvetovo štvrtou najväčšou spoločnosťou zameranou na marketingový výskum. Pôsobí v troch obchodných segmentoch: Custom Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK svojimi 115 spoločnosťami pokrýva viac ako 100 krajín. Z celkového počtu zhruba 10 tisíc zamestnancov pracuje viac ako 80 % mimo Nemecka.
SITA
<< predchádzajúci článok
EkoFond, neinvestičný fond zriadený SPP, podporí v roku 2009 projekty v celkovej hodnote 5 miliónov eur
EkoFond, neinvestičný fond zriadený SPP, podporí v roku 2009 projekty v celkovej hodnote 5 miliónov eur