|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. júna 2010
Krása stáročných talianskych kresieb ožila v SNG
Krása stáročných talianskych kresieb ožila vďaka reštaurátorom a do záveru augusta ju možno obdivovať na výstave v bratislavskom sídle Slovenskej národnej galérie (SNG). ...
Zdieľať
Foto: SITA/Dušan Hein
BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) - Krása stáročných talianskych kresieb ožila vďaka reštaurátorom a do záveru augusta ju možno obdivovať na výstave v bratislavskom sídle Slovenskej národnej galérie (SNG). Výstava skica – návrh – kópia zreštaurované talianske kresby 16. a 17. storočia zo zbierky SNG je verejnosti prístupná vo Vodných kasárňach na Rázusovom nábreží 2. Ako agentúru SITA informovala Karmen Koutna, prezentáciu tvorí 19 kresieb talianskeho pôvodu. O ich návrat na scénu dejín umenia sa zaslúžili poslucháči Katedry reštaurovania Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave Jarmila Tarajčáková-Dóriová, Jakub Gulyás a Barbora Němečková.
Kolekcia, ktorej kurátorom je Martin Čičo, predstavuje rôznorodý autorský aj tematický výber. Sú v nej zastúpené viaceré kresliarske techniky, napríklad prírodný uhoľ, rudka, krieda, perokresba tušom, atramentom. Výstava je zaujímavá aj z hľadiska funkcie kresby a ukazuje kresbu ako skicu, ako prípravu pre finálne dielo, ako pomôcku pri realizovaní výsledného maliarskeho diela, alebo naopak, ako jeho kreslenú kópiu, či kresbu ako konečné umelecké dielo. Kresby dopĺňa trinásť grafík a jedna kresba zo zbierky SNG a Galérie mesta Bratislavy.
Medzi kresby - finálne umelecké diela patrí kompozícia Svätej rodiny pri odpočinku na úteku do Egypta od Luca Cambiasa (1527 – 1585) alebo Zasnúbenie Panny Márie od neznámeho umelca z druhej polovice 16. storočia. K výrazným autorským kresbám sa radí Štúdia sediaceho evanjelistu z okruhu bolonského maliara Bartolomea Passarottiho (1529 – 1592), ktorá slúžila ako príprava pri hľadaní postoja figúry vo finálnom maliarskom diele. Podobnú úlohu plnila štúdia dvoch mužských postáv Bernardina Gattiho (1495/1496 – 1576). Pravidelná štvorcová mriežka na diele naznačuje, že bola použitá ako príprava pre finálnu kompozíciu, dodnes zachovaný obraz Nanebovzatia Panny Márie v Dóme v Cremone, dokončený Gattim v roku 1572. V prípade kresieb s motívmi Prechodu cez Červené more (17. storočie) a bližšie neidentifikovanej Bojovej scény (16. storočie) sa dielo, pre ktoré vznikli, zatiaľ nepodarilo identifikovať.
Osobitnú skupinu predstavujú kópie, ktoré sú autorsky menej významné, no sú dokumentom vtedajšej praxe študovania či školenia sa podľa diel významných autorov. Najväčšou z vystavených kópií je lavírovaná kresba s námetom Alegória zimy podľa predlohy maliara a grafika Pietra Testu (1612 – 1650).
Zoznámiť sa s kresbami je možné v SNG do 29. augusta, denne okrem pondelka od 10:00 do 17.30 a vo štvrtok až do 19:00. Viac informácií na - http://www.sng.sk.
SITA
Kolekcia, ktorej kurátorom je Martin Čičo, predstavuje rôznorodý autorský aj tematický výber. Sú v nej zastúpené viaceré kresliarske techniky, napríklad prírodný uhoľ, rudka, krieda, perokresba tušom, atramentom. Výstava je zaujímavá aj z hľadiska funkcie kresby a ukazuje kresbu ako skicu, ako prípravu pre finálne dielo, ako pomôcku pri realizovaní výsledného maliarskeho diela, alebo naopak, ako jeho kreslenú kópiu, či kresbu ako konečné umelecké dielo. Kresby dopĺňa trinásť grafík a jedna kresba zo zbierky SNG a Galérie mesta Bratislavy.
Medzi kresby - finálne umelecké diela patrí kompozícia Svätej rodiny pri odpočinku na úteku do Egypta od Luca Cambiasa (1527 – 1585) alebo Zasnúbenie Panny Márie od neznámeho umelca z druhej polovice 16. storočia. K výrazným autorským kresbám sa radí Štúdia sediaceho evanjelistu z okruhu bolonského maliara Bartolomea Passarottiho (1529 – 1592), ktorá slúžila ako príprava pri hľadaní postoja figúry vo finálnom maliarskom diele. Podobnú úlohu plnila štúdia dvoch mužských postáv Bernardina Gattiho (1495/1496 – 1576). Pravidelná štvorcová mriežka na diele naznačuje, že bola použitá ako príprava pre finálnu kompozíciu, dodnes zachovaný obraz Nanebovzatia Panny Márie v Dóme v Cremone, dokončený Gattim v roku 1572. V prípade kresieb s motívmi Prechodu cez Červené more (17. storočie) a bližšie neidentifikovanej Bojovej scény (16. storočie) sa dielo, pre ktoré vznikli, zatiaľ nepodarilo identifikovať.
Osobitnú skupinu predstavujú kópie, ktoré sú autorsky menej významné, no sú dokumentom vtedajšej praxe študovania či školenia sa podľa diel významných autorov. Najväčšou z vystavených kópií je lavírovaná kresba s námetom Alegória zimy podľa predlohy maliara a grafika Pietra Testu (1612 – 1650).
Zoznámiť sa s kresbami je možné v SNG do 29. augusta, denne okrem pondelka od 10:00 do 17.30 a vo štvrtok až do 19:00. Viac informácií na - http://www.sng.sk.
SITA