|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. septembra 2010
Krajiny pre Johanna Sebastiana Bacha – výstava a sprievodné koncerty
V rámci festivalu Johann Sebastian Bach – Slovensko 2010 a Roku kresťanskej kultúry 2010 sa v októbri 2010 koná podujatie Krajiny pre Johanna Sebastiana Bacha.
Zdieľať
Bratislavskú výstavu obrazov Michala Hudáka, slovenského výtvarníka žijúceho vo Švédsku, budú sprevádzať koncerty z diel J. S. Bacha a ďalších autorov v podaní umelcov zo Švédska, z Česka a zo Slovenska.
Výstava obrazov Michala Hudáka, ktorého inšpirovali život a dielo Johanna Sebastiana Bacha (z názvov obrazov: Matúšove pašie: Ó, hlava ubolená, Veľkonočné kupé pre kantátu č. 67, Schody na chór u sv. Tomáša...), bude v Pálffyho paláci na Zámockej ulici v Bratislave od 5. do 31. októbra 2010. Výstava bude predajná. Otvorená bude denne okrem pondelka od 14.00 do 18.00 hod. Vstup je voľný.
Vernisáž výstavy Krajiny pre Johanna Sebastiana Bacha
bude 5. októbra 2010 (utorok) o 18.00 hod.
V kultúrnom programe vystúpi švédske komorné združenie Duo 7
(Annika Hudak – mezzosoprán, Johanna Sjunnesson – violončelo).
Projektu Krajiny pre J. S. Bacha sa Michal Hudak venuje od roku 2005. S veľkým ohlasom vystavoval „bachovské“ obrazy v Japonsku (Gallery Morioka, Galery Art 21, Tokyo, Art is Long, Kyoto, 2006), aj vo Švédsku (Samlargrafik, Kristianstad, 2008). Nakoľko tam vystavené diela už zdobia príbytky tamojších milovníkov výtvarného umenia, pre Bratislavu musel Michal vytvoriť sériu nových obrazov.
V sprievodných koncertoch budú účinkovať významní umelci - slovenská klaviristka Elena Letňanová a gitarista Libor Janeček. So zaujímavým projektom prichádzajú dve švédske umelkyne, speváčka Annika Hudak (Michalova manželka) a violončelistka Johanna Sjunneson, ktoré tvoria komorné združenie Duo 7 (číslovka „sedem“ sa po švédsky číta „sju“, čo je začiatok mena Johanny aj Anniky za slobodna). Vo svojom programe uvedú dielo švédskeho autora Thomasa Jennefelta na originálny text básne poľskej poetky, držiteľky Nobelovej ceny za literatúru Wisławy Szymborskej. Do druhej časti programu, v ktorom uvedú árie a piesne Johanna Sebastiana Bacha, si prizvali do spolupráce slovenskú čembalistku Agi Ferienčíkovú.
Podujatie organizuje v rámci Roka kresťanskej kultúry na Slovensku 2010 Evanjelická cirkev augsburského vyznania na Slovensku s podporou Ministerstva kultúry SR, spoločnosti PPA CONTROLL, občianskeho združenia ARTEM, občianskeho združenia Ars Ante Portas, Švédskeho výboru umeleckých grantov KONSTNäRSNäMDEN, miest Nitra a Skalica a cirkevných zborov ECAV na Slovensku v Nitre a Skalici. Mediálnymi partnermi sú Evanjelický posol spod Tatier a informačný magazín Bratislavy in.ba.
Sprievodné koncerty v Pálffyho paláci v Bratislave:
Štvrtok 7. október 2010, 19.00 hod.
Krajiny pre Johanna Sebastian Bacha
Program: Johann Sebastian Bach
Účinkujú:
Duo 7 (Švédsko): Annika Hudak – mezzosoprán, Johanna Sjunnesson – violončelo
Agi Ferienčíková (Slovensko) – čembalo
Štvrtok 21. október 2010, 19.00 hod.
Chopin – Bach
Účinkuje: Elena Letňanová – klavír
Program: Johann Sebastian Bach, Fryderyk Chopin, Miro Bázlik, Franz Liszt
Štvrtok 28. október 2010, 19.00 hod.
Slávne diela J. S. Bacha
Účinkuje: Libor Janeček (CZ) – gitara
Program: Diela J. S. Bacha pre lutnu a klávesové nástroje v úprave pre gitaru
Vstupné na koncerty:
5 €; študenti, seniori a ZŤP 3 € (predaj vstupeniekpočas výstavy a hodinu pred koncertom)
Koncerty v Nitre a v Skalici
Streda 6. október 2010, 19.00 hod.
Nitra, Evanjelický kostol Sv. Ducha
Krajiny pre Johanna Sebastian Bacha
Program: Johann Sebastian Bach, Thomas Jennefelt
Účinkujú:
Duo 7 (Švédsko): Annika Hudak – mezzosoprán, Johanna Sjunnesson – violončelo
Agi Ferienčíková (Slovensko) – čembalo
Vstupné 2 €
Piatok 8. október 2010, 19.00 hod.
Skalica, Evanjelický kostol
Krajiny pre Johanna Sebastian Bacha
Program: Johann Sebastian Bach, Thomas Jennefelt
Účinkujú:
Duo 7 (Švédsko): Annika Hudak – mezzosoprán, Johanna Sjunnesson – violončelo
Agi Ferienčíková (Slovensko) – čembalo
Vstupné dobrovoľné
ÓÓÓ
O autorovi obrazov a účinkujúcich
Michal Hudák
Narodil sa v r. 1956 v Žiline, od r. 1978 žije vo Švédsku.
Vysokoškolské štúdium a kurzy absolvoval v Bratislave na Slovenskej vysokej škole technickej (1975 – 1978), v Stockholme na Kráľovskej vysokej škola technickej – odbor architektúra (1979 – 1982) a Vysokej škole umeleckého priemyslu – odbor výzdoba verejných priestorov (2002), ako aj v Grafickom štúdiu, Nacka, odbor 3D-film a animácia (2002 – 2004).
Získal viacero umeleckých štipendií a absolvoval štipendijné cesty (Izrael – Grécko – Egypt 1982 a 1985, Island, 1988, Japonsko 2005, štipendiá Švédskeho zväzu spisovateľov, Zväzu priateľov umenia Švédskeho zväzu výtvarných umelcov, Zväzu švédskych ilustrátorov).
Samostatné výstavy mal vo viacerých mestách Švédska, Fínska, Dánska, Japonska a Slovenska. Podieľal sa i na spoločných výstavách v Anglicku, Poľsku, Slovinsku, Japonsku a na Slovensku. Jeho pedagogická činnosť vo viacerých školách vo Švédsku sa zameriava na najmä na kurzy maľby, grafiky, dizajnu a dejín umenia.
Ilustroval viacero kníh pre dospelých a pre deti vrátane kníh pre deti s vlastným textom: Loď nad Starým Mestom – Skeppet över Gamla Stan,1988; Loď a ohnivý kameň – Skeppet och eldstenen, 1990; Pastier a jeho 100 ovečiek – Herden och de 100 fåren, 1998; Trmavrma v Betleheme – Kalabaliken i Betlehem, 2001.
Realizoval výzdobu spoločenských a cirkevných budov vo Švédsku aj na Slovensku (Zborový dom Bet Chen – Batizovce 1992; Ev. a. v. chrám vo Svite, Slovensko, 1995 – 1996; Ev. a. v. zborový dom v Gerlachove, Slovensko, 1997; Ev. a. v. chrám v Dudinciach, Slovensko, 2001; Ev. a. v. zborový dom v Hanušovciach, Slovensko, 2004).
Svojím projektom Krajiny pre J. S. Bacha vzdáva poctu veľkému evanjelickému kantorovi a skladateľovi J. S. Bachovi v roku 325. výročia narodenia a 260. výročia jeho úmrtia. Nakoľko výstavy obrazov tohto projektu v Japonsku (Gallery Morioka, Galery Art 21, Tokyo, Art is Long, Kyoto, 2006) a vo Švédsku (Samlargrafik, Kristianstad, 2008) sa stretli s veľkým ohlasom a vystavené obrazy už zdobia príbytky tamojších milovníkov výtvarného umenia, pre Bratislavu musel Michal vytvoriť sériu nových obrazov.
Annika Hudak – mezzosoprán
V rokoch 1987 – 1992 študovala na Academy of Music in Stockholm, ktorú ukončila ako
Master of Fine Arts in Church Music. Majstrovské kurzy absolvovala u známych pedagógov
vo Švédsku, v Taliansku aj na Slovensku (prof. Hana Štolfová-Bandová, Peter Dvorský).
Bola členkou Swedish Radio Choir ako speváčka, organistka aj dirigentka zboru (Matúšove pašie J. S. Bacha, Requiem G. Verdiho atď.). Pracovala s dirigentmi ako E. Ericsson, M. W. Chung, M. Tilson Thomas a nahrala množstvo nahrávok na CD, pre rádiá a televízie;
s klaviristom Stefanom Nymarkom nahrala cyklus piesní Dvořáka, Bartóka a Martinů. Jej záber repertoáru je veľmi široký: účinkovala napríklad v dielach Acis a Galathea (Händel)
s Corona Artis a Andrew Laurence-Kingom, Marcellina vo Figarovej svadbe (Mozart)
v Ľudovej opere Stockholm Catherine v „Jeanne d´Arc au Bucher” (Honnegger) Swedish Television Production, Stabat Mater (Dvořák) so Štátnou filharmóniou Brno na Medzinárodnom hudobnom festivale Petra Dvorského, dirigent L. Svárovský, Requiem (Ligeti) s Royal Philharmonic Orchestra Stockholm, dirigent A. Gilbert, s Estonian National Symphony Orchestra Tallinn, dirigent T. Kaljuste, so San Francisco Symphony Orchestra, dirigent M. Tilson Thomas, Messe C-Dur (Beethoven) s Finnish Chamber Orchestra, Stockholm a Helsinki, dirigent J-P Saraste, a mnoho ďalších.
Johanna Sjunnesson (1974) – violončelo
Od svojich 8. rokov hrá na tomto nástroji. Nástroj vyštudovala na Royal Academy of Musiv v Štokholme (prof. Elemer Lavotha). Koncertný debut absolovala s Royal Philharmonic Orchestra (čelový koncert Arthura Honeggera). Absolvovala majstrovské kurzy s významými čelistami (Heinrich Schiff, Yo-Yo Ma, Frans Helmerson, William Pleeth, Ivan Monighetti, Pieter Wispelwey a ďalší). Od roku 1999 je členkou The Swedish Radio Symphonyorchestra. Účinkovala aj s mnohými ďalšími orchestrami vo Švédsku. Hrá aj na barokovom violončele v The Baroqueorchestra. V rokoch 1992 – 2000 účinkovala v sláčikovom kvartete The Tämmelquartet” na mnohých koncertoch v celej Európe, nahrávala CD (Atrium, Warner Music), aj pre rádiá a televízie.
Libor Janeček (1969) – gitara
Absolvent brnenského Konzervatória. V rokoch 1992 – 2008 účinkoval v koncertnom duu Instrumental tandem ( kytara – akordeón) so zameraním na argentínske tango Astora Piazzollu. V tomto obsadení realizoval rad nahrávok pre Český rozhlas i pre rádio Proglas. V Českom rozhlase v Brne nahral aj 2 CD s hudbou Astora Piazzollu a ďalších juhoamerických skladateľov (Tango nuevo – debutové CD v roku 2000, Tango porteňo v roku 2006). V súčasnosti sa venuje sólovej koncertnej činnosti. Spolupracuje s Vítězslavom Drápalom a Kristinou Vaculovou (komorné duo gitara – flauta). Vystupuje aj v súbore barokovej a klasickej hudby Trio Bel Canto (gitara – flauta – soprán) na koncertoch v Českej republike i v zahraničí. Ako sólista vystupuje aj s Tišnovským komorným orchestrom. Repertoár Libora Janečka obsahuje predevšetkým skladby z obdobia baroka a klasicizmu, juhoamerickú a španielsku hudbu i hudbu českých skladateľov.
Elena Letňanová – klavír
Pôvodne začala študovať na fakulte architektúry, na VŠMU v Bratislave a postgraduálne na PWSM Akademia F. Chopina vo Varšave u známej poľskej prof. M. Wilkomirskej. Ako študentka bola držiteľkou špeciálnej ceny na celoštátnej chopinovskej súťaži v Mariánskych Lázňach. Po emigrácii do Talianska a USA v r. 1984 (konzekvencie za organizovanie demonštrácie na počesť Jana Palacha proti obsadeniu ČSSR vojskami Varšavského paktu) prednášala do r. 1992 na Dayton University v Daytone, Ohio. Predtým pôsobila desať rokov na Katedre muzikológie FFUK Bratislava, kde bol jej postup a kariéra klaviristky zastavené na 13 rokov.
Po návrate z nútenej emigrácie prednášala na STU, Academii Istropolitane, VŠMU a od r. 2000 až dodnes na Strojárskej fakulte Technickej univerzity (prednášky z dejín techniky, úvod do dejín sociológie v anglickom jazyku).
Rozvinula bohatú koncertnú aktivitu najmä v zahraničí. Popri domácich festivaloch (Bratislava, Piešťany, Košice, Nitra, Bojnice) sa predstavila na festivaloch vo Viedni, v Ríme, Londýne, Gente, Bacau, San Franciscu, Daytone, Prahe, Toruni, Kroměříži, Ostrave, Katowiciach, Zlíne ai. a na recitáloch v Carnegie Hall v New Yorku, vo Washingtone, ako aj v ďalších štátoch USA, v Kanade, Európe (Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko,
Holandsko, Belgicko, Anglicko, Rakúsko, Chorvátsko, Slovinsko, Rumunsko, Poľsko, Česko), v Ázii (Izrael) a Japonsku. Sólovo vystúpila so Slovenskou filharmóniou,
Po návrate z nútenej emigrácie prednášala na STU, Academii Istropolitane, VŠMU a od r. 2000 až dodnes na Strojárskej fakulte Technickej univerzity (prednášky z dejín techniky, úvod do dejín sociológie v anglickom jazyku).
Rozvinula bohatú koncertnú aktivitu najmä v zahraničí. Popri domácich festivaloch (Bratislava, Piešťany, Košice, Nitra, Bojnice) sa predstavila na festivaloch vo Viedni, v Ríme, Londýne, Gente, Bacau, San Franciscu, Daytone, Prahe, Toruni, Kroměříži, Ostrave, Katowiciach, Zlíne ai. a na recitáloch v Carnegie Hall v New Yorku, vo Washingtone, ako aj v ďalších štátoch USA, v Kanade, Európe (Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko,
Holandsko, Belgicko, Anglicko, Rakúsko, Chorvátsko, Slovinsko, Rumunsko, Poľsko, Česko), v Ázii (Izrael) a Japonsku. Sólovo vystúpila so Slovenskou filharmóniou,
Moravskou filharmóniou Brno, Symfonickým orchestrom Československého rozhlasu, Dayton Philharmonic Orchestra, Filharmónia M. Joru v Bacau, Komorným orchestrom Bohuslava Martinů Brno, Slovenským komorným orchestrom, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Ensemble Brnenskí sólisti, Orchester Berg Praha, pod taktovkou Georga Sebastiena, Ovidia Balana, Philipa Magnussona, Henri van de Veldeho, Petra Vronského, Ondřeja Tajovského, Eugena Zámečníka, Ondreja Lenárda, Bystríka Režuchu, Antona
Popoviča, Ewalda Danela, Petra Vrábela.
V r. 2010 predniesla recitál v Rakúsku, Klavírny koncert belgického skladateľa Boudewijna Buckinxa na festivale Forfest s pražským orchestrom Berg v Olomouci, v októbri 2009 tri klavírne koncerty Góreckého, R. Toensinga a B. Buckinxa na jednom večeri v rámci festivalu Harmonia Moraviae (posledné dva koncerty jej boli venované), uskutočnila nahrávky pre sólo klavír v Českom rozhlase Brno (F. Liszt, F. Nietzsche, F. Chopin, F. Mompou, J. Cage, R. Berger, M. Bázlik, I. Szeghy, P. Zagar), ktoré predtým uviedla vo Washingtone, D.C., a v Paríži v Slovenskom kultúrnom inštitúte.
Popoviča, Ewalda Danela, Petra Vrábela.
V r. 2010 predniesla recitál v Rakúsku, Klavírny koncert belgického skladateľa Boudewijna Buckinxa na festivale Forfest s pražským orchestrom Berg v Olomouci, v októbri 2009 tri klavírne koncerty Góreckého, R. Toensinga a B. Buckinxa na jednom večeri v rámci festivalu Harmonia Moraviae (posledné dva koncerty jej boli venované), uskutočnila nahrávky pre sólo klavír v Českom rozhlase Brno (F. Liszt, F. Nietzsche, F. Chopin, F. Mompou, J. Cage, R. Berger, M. Bázlik, I. Szeghy, P. Zagar), ktoré predtým uviedla vo Washingtone, D.C., a v Paríži v Slovenskom kultúrnom inštitúte.
Publikovala tri knihy v USA a Bratislave, preklad do anglického jazyka (Kresánkove Fundamentals of Musical Thinking v Belgicku) a mnohé články, eseje v popredných vedeckých a kultúrnych periodikách v Bratislave, Prahe, Olomouci, USA, Gente, Moskve,
Londýne, ako aj poviedky v Prahe v Literárnych novinách, 2000, a v Kultúrnom živote Bratislava, 2004. V Rakúsku predniesla aj neznámu Sonátu Borisa Pasternaka z r. 1907. Dve CD kompletné klavírne dielo Friedricha Nietzscheho vyšlo v Antwerpách a v Burgenlande (Unesco Burgenland, Austria, 2000).
Londýne, ako aj poviedky v Prahe v Literárnych novinách, 2000, a v Kultúrnom živote Bratislava, 2004. V Rakúsku predniesla aj neznámu Sonátu Borisa Pasternaka z r. 1907. Dve CD kompletné klavírne dielo Friedricha Nietzscheho vyšlo v Antwerpách a v Burgenlande (Unesco Burgenland, Austria, 2000).