|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. decembra 2010
Kraje sa rozhodli zvýšiť dane pre motoristov
Na decembrovom Zastupiteľstve Prešovského samosprávneho kraja budú poslanci rozhodovať o návrhu na zvýšenie dane z ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA/Tomáš BenedikovičPREŠOV/KOŠICE/BANSKÁ BYSTRICA/TRENČÍN 2. decembra – Na decembrovom Zastupiteľstve Prešovského samosprávneho kraja budú poslanci rozhodovať o návrhu na zvýšenie dane z motorových vozidiel na území kraja.
Na túto tému sa otvorene hovorilo už na októbrovom zastupiteľstve, kedy poslanecký zbor schvaľoval rozpočet na budúci rok a hovorilo sa aj na tému, odkiaľ získať viac financií do krajskej kasy. Hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková pre agentúru SITA dnes potvrdila, že na krajskom zastupiteľstve, ktoré sa bude konať 7. decembra, je aj návrh na zmenu všeobecne záväzného nariadenia, ktorým sa mení daň z motorových vozidiel.
Najviac si pýta Trnava a Nitra
Poplatky sa od roku 2006 nemenili a podľa vyjadrenia vedúcej finančného odboru Prešovského samosprávneho kraja Márii Holíkovej kraj je jedným z najnižšou touto daňou. Nižšiu má už len Banskobystrický kraj. Najvyššiu daň má Nitra a Trnava, pričom nitrianska krajská samospráva ide svoju daň za motorové vozidlá zvyšovať, uviedla Holíková. Platnosť nového všeobecne záväzného nariadenia bude účinná od 1. januára 2011. Keďže daň za motorové vozidlá sa platí spätne, župa to pocíti až v roku 2012.
Vedúci dopravy na prešovskej župe Ján Dzuriuv spresnil, že navrhujú zvýšenie tzv. cestnej dane o 5 – 10 percent. Kým základná ročná sadzba dane pri vozidlách so zdvihovým objemom motora od 1 500 do 2 000 centimetrov kubických bola doteraz 129,45 eur, po novom vodiči zaplatia 142,50 eur. Čítajte viac v:
Nitra chce motoristom zvýšiť daň o 10 až 13% Nárast poplatkov viac pocítia majitelia úžitkových vozidiel kategórie M, N, a O, od ktorých má župa najväčšie príjmy.
Za vozidlo s jednou alebo dvomi nápravami od 20 do 22 ton zaplatil doteraz jeho majiteľa 1 297,88 eura , po zdražení ho to vyjde o 129,62 eura viac. Pri vozidle so štyrmi a viacerými nápravami od 40 ton je navrhované zvýšenie o 213,64 eura. Dzuriuv uviedol, že prešovská župa je pod slovenským limitom a doteraz proti návrhu nedostal žiadnu verejnú pripomienku. Termín na pripomienkovanie sa končí práve dnes.
Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Fitzeková informovala, že kraje sa na rokovaní SK8 dohodli, že budú smerovať k jednotnej sadzbe dane na území celého Slovenska, čo by chceli dosiahnuť v priebehu najbližších rokov.
Člen finančnej komisie Pavel Tarcala po prijatí rozpočtu na budúci rok pre agentúru SITA povedal, že prijatý rozpočet zabezpečuje iba pokrytie najzákladnejších potrieb, ktoré samosprávny kraj je povinný realizovať. Žiadne navýšenia v jednotlivých oblastiach v ňom nie sú. „Podstatné zmeny však ešte len prídu v decembrovom zastupiteľstve, keď sa bude schvaľovať všeobecne záväzného nariadenie o dani z motorových vozidiel a upravovať výška cestovného z hľadiska zmeny dane z pridanej hodnoty,“ uviedol poslanec. Zdôraznil, že pôjde jednoznačne o zvyšovanie poplatkov, ktoré obyvatelia kraja pocítia.
Daň z áut v KSK sa zvýši v priemere o desať percent
Na rokovanie zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) v pondelok na budúci týždeň je predložený návrh všeobecne záväzného nariadenia o dani z motorových vozidiel a určení sadzby na území kraja. Podľa predloženého návrhu vzrastie daň v priemere o desať percent. Ročná sadzba dane za osobné motorové vozidlo sa bude pohybovať od 62,07 do 219,08 eura. Sadzba pre úžitkové, nákladné motorové vozidlá a autobusy sa bude pohybovať od 112,86 až do 2 804,22 eura v závislosti od počtu náprav a plnenia emisných noriem. Ako uvádza materiál, o ktorom budú rokovať poslanci v pondelok, dôvodom úpravy sadzby dane je znížený výber dane z roku 2010. Predpokladá sa o 400-tisíc eur nižší výber ako vlani. V roku 2009 bol výber dane v Košickom kraji vo výške 12,54 milióna eur.
„Návrh rieši zvýšenie základnej sadzby dane v jednotlivých kategóriách o 10 percent. Pre vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3 sú sadzby zvýšené o päť percent. Pre vozidlá, ktoré spĺňajú emisné limity EURO 4 a 5 zostávajú sadzby nezmenené, to znamená na úrovni základných sadzieb v jednotlivých kategóriách podľa dosiaľ platného všeobecne záväzného nariadenia,“ uviedla hovorkyňa samosprávneho kraja Zuzana Bobríková. Sekcia dopravy a ciest Združenia samosprávnych krajov Slovenska SK-8 odporučila upraviť sadzbu dane nielen v jej výške, ale aj rozlíšením podľa vozidiel, ktoré spĺňajú emisné limity EURO 3, 4 a 5. Rozlíšenie podľa miery vplyvu na životné prostredie je v súlade so zámermi Dopravnej politiky SR do roku 2015.
„Samosprávne kraje majú zámer dosiahnuť zjednotenie sadzby dane z motorových vozidiel na celom území Slovenska do konca roku 2014,“ uviedla v odpovedi na otázky agentúry SITA Bobríková. Dodala, že zvýšený výber dane bude okrem iného použitý aj na financovanie opráv ciest II. a III. triedy poškodených povodňami. Povodne spôsobili na cestách v Košickom kraji škody za 20 miliónov eur. Podľa Bobríkovej daň z motorových vozidiel je jedinou variabilnou časťou príjmovej strany rozpočtu samosprávneho kraja.
„V uplynulých troch rokoch nebola sadzba tejto dane zmenená. Základná sadzba v Košickom samosprávnom kraji patrí medzi najnižšie na území Slovenska. Ak by sa teda dopravcovia riadili výškou dane, mali by mať vozidlá prihlásené v Košickom kraji. V ostatných rokoch je však trend opačný. Veľké firmy s celoslovenskou pôsobnosťou majú sídlo v hlavnom meste a tam platia aj daň z motorových vozidiel - plynárne, elektrárne, železiarne, atď. Vidieť to aj na cestách v kraji, kde sa pohybuje množstvo áut s bratislavskými značkami,“ zdôraznila Bobríková. V roku 2009 bol výber dane v Košickom kraji vo výške 12,54 milióna eur, v Bratislavskom kraji 30,18 milióna eur. V roku 2010 bude podľa odhadov výber dane v Košickom samosprávnom kraji o 400-tisíc eur nižší ako vlani.
BBSK: Župa chce zvýšiť cestnú daň o päť percent
Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) plánuje podľa návrhu nového všeobecne záväzného nariadenia zvýšiť sadzby dane z motorových vozidiel o päť percent, pričom ide o kompromisné riešenie po rokovaniach so združením cestných dopravcov ČESMAD Slovakia.
Uviedol to dnes pre agentúru SITA banskobystrický župan Vladimír Maňka v reakcii na kritiku zvyšovania cestných daní v samosprávnych krajoch zo strany ČESMAD. Pripomenul tiež, že v BBSK zostávajú výrazne daňovo zvýhodnené vozidlá spĺňajúce emisné normy. "V prípade vozidiel spĺňajúcich emisnú normu EURO 3 je sadzba oproti základnej znížená o 9,9 percenta a pri vozidlách spĺňajúcich emisnú normu EURO 4 a EURO 5 dokonca až o 20,1 percenta," uviedol Maňka.Ilustračné foto Foto: SITA/Ivan Fleischer ČESMAD podľa jeho prezidenta Pavla Jančoviča odmieta nejednotné sadzby dane z motorových vozidiel v rôznych samosprávnych krajoch a ich zvyšovanie.
"Máme informácie, že poslanci niektorých vyšších územných celkov navrhujú zvýšenie dane z motorových vozidiel o osem až 10 a niekde dokonca až o 20 percent,“ uviedol v utorok Jančovič. Niektoré župy podľa združenia riskujú, že autodopravcovia svoje firmy preregistrujú tam, kde sa im to viac oplatí. "Nevylučujem, že v tejto situácií dokonca viacerí z nich opustia Slovensko a budú podnikať v zahraničí," povedal Jančovič.
Maňka k tomu podotkol, že ak by dopravcovia zvažovali preregistrovanie svojich firiem do žúp, kde sa im to oplatí, majú na to v Banskobystrickom samosprávnom kraji vytvorené vhodné podmienky. "Nechceme ale poškodiť iné kraje ani dopravcov. Mojím cieľom je preto ďalšie opatrenia v rámci krajov harmonizovať," uviedol Maňka. Dodal, že rokovania o zjednocovaní sadzieb prebiehajú, nemyslí si však, že samosprávne kraje sa tejto kompetencie vzdajú ľahko. Muselo by totiž dôjsť k legislatívnej zmene a zároveň sa nájsť spravodlivý spôsob na prípadné prerozdeľovanie tejto dane, pretože v prípade rovnakej sadzby by na to doplatili príjmovo slabšie kraje vrátane Banskobystrického.
TSK o zvyšovaní neuvažuje
Trenčiansky samosprávny kraj o zvýšení sadzby dane z motorových vozidiel neuvažuje. "Zatiaľ vám to neviem úplne potvrdiť, ale situácia je taká, že o tom neuvažujeme," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa župy Vlasta Henčelová. Daň z motorových vozidiel by tak mala zostať v rovnakej výške, v akej ju s úpravami schválili krajskí poslanci v roku 2008.
Zvýšenie dane už avizovala košická, nitrianska i prešovská župa. Poslanci daných krajov budú tento návrh schvaľovať na svojich zastupiteľstvách. S informáciou o náraste dane z motorových vozidiel prišlo Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia. "Máme informácie, že poslanci niektorých vyšších územných celkov navrhujú zvýšenie dane z motorových vozidiel o 8 až 10 a niekde dokonca až o 20 percent,“ povedal v utorok prezident združenia Pavol Jančovič. Takéto zvýšenie dane by podľa jeho slov bolo pre mnohé firmy likvidačné.
Na túto tému sa otvorene hovorilo už na októbrovom zastupiteľstve, kedy poslanecký zbor schvaľoval rozpočet na budúci rok a hovorilo sa aj na tému, odkiaľ získať viac financií do krajskej kasy. Hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková pre agentúru SITA dnes potvrdila, že na krajskom zastupiteľstve, ktoré sa bude konať 7. decembra, je aj návrh na zmenu všeobecne záväzného nariadenia, ktorým sa mení daň z motorových vozidiel.
Najviac si pýta Trnava a Nitra
Poplatky sa od roku 2006 nemenili a podľa vyjadrenia vedúcej finančného odboru Prešovského samosprávneho kraja Márii Holíkovej kraj je jedným z najnižšou touto daňou. Nižšiu má už len Banskobystrický kraj. Najvyššiu daň má Nitra a Trnava, pričom nitrianska krajská samospráva ide svoju daň za motorové vozidlá zvyšovať, uviedla Holíková. Platnosť nového všeobecne záväzného nariadenia bude účinná od 1. januára 2011. Keďže daň za motorové vozidlá sa platí spätne, župa to pocíti až v roku 2012.
Vedúci dopravy na prešovskej župe Ján Dzuriuv spresnil, že navrhujú zvýšenie tzv. cestnej dane o 5 – 10 percent. Kým základná ročná sadzba dane pri vozidlách so zdvihovým objemom motora od 1 500 do 2 000 centimetrov kubických bola doteraz 129,45 eur, po novom vodiči zaplatia 142,50 eur. Čítajte viac v:
Nitra chce motoristom zvýšiť daň o 10 až 13% Nárast poplatkov viac pocítia majitelia úžitkových vozidiel kategórie M, N, a O, od ktorých má župa najväčšie príjmy.
Za vozidlo s jednou alebo dvomi nápravami od 20 do 22 ton zaplatil doteraz jeho majiteľa 1 297,88 eura , po zdražení ho to vyjde o 129,62 eura viac. Pri vozidle so štyrmi a viacerými nápravami od 40 ton je navrhované zvýšenie o 213,64 eura. Dzuriuv uviedol, že prešovská župa je pod slovenským limitom a doteraz proti návrhu nedostal žiadnu verejnú pripomienku. Termín na pripomienkovanie sa končí práve dnes.
Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Fitzeková informovala, že kraje sa na rokovaní SK8 dohodli, že budú smerovať k jednotnej sadzbe dane na území celého Slovenska, čo by chceli dosiahnuť v priebehu najbližších rokov.
Člen finančnej komisie Pavel Tarcala po prijatí rozpočtu na budúci rok pre agentúru SITA povedal, že prijatý rozpočet zabezpečuje iba pokrytie najzákladnejších potrieb, ktoré samosprávny kraj je povinný realizovať. Žiadne navýšenia v jednotlivých oblastiach v ňom nie sú. „Podstatné zmeny však ešte len prídu v decembrovom zastupiteľstve, keď sa bude schvaľovať všeobecne záväzného nariadenie o dani z motorových vozidiel a upravovať výška cestovného z hľadiska zmeny dane z pridanej hodnoty,“ uviedol poslanec. Zdôraznil, že pôjde jednoznačne o zvyšovanie poplatkov, ktoré obyvatelia kraja pocítia.
Daň z áut v KSK sa zvýši v priemere o desať percent
Na rokovanie zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) v pondelok na budúci týždeň je predložený návrh všeobecne záväzného nariadenia o dani z motorových vozidiel a určení sadzby na území kraja. Podľa predloženého návrhu vzrastie daň v priemere o desať percent. Ročná sadzba dane za osobné motorové vozidlo sa bude pohybovať od 62,07 do 219,08 eura. Sadzba pre úžitkové, nákladné motorové vozidlá a autobusy sa bude pohybovať od 112,86 až do 2 804,22 eura v závislosti od počtu náprav a plnenia emisných noriem. Ako uvádza materiál, o ktorom budú rokovať poslanci v pondelok, dôvodom úpravy sadzby dane je znížený výber dane z roku 2010. Predpokladá sa o 400-tisíc eur nižší výber ako vlani. V roku 2009 bol výber dane v Košickom kraji vo výške 12,54 milióna eur.
„Návrh rieši zvýšenie základnej sadzby dane v jednotlivých kategóriách o 10 percent. Pre vozidlá spĺňajúce emisné limity EURO 3 sú sadzby zvýšené o päť percent. Pre vozidlá, ktoré spĺňajú emisné limity EURO 4 a 5 zostávajú sadzby nezmenené, to znamená na úrovni základných sadzieb v jednotlivých kategóriách podľa dosiaľ platného všeobecne záväzného nariadenia,“ uviedla hovorkyňa samosprávneho kraja Zuzana Bobríková. Sekcia dopravy a ciest Združenia samosprávnych krajov Slovenska SK-8 odporučila upraviť sadzbu dane nielen v jej výške, ale aj rozlíšením podľa vozidiel, ktoré spĺňajú emisné limity EURO 3, 4 a 5. Rozlíšenie podľa miery vplyvu na životné prostredie je v súlade so zámermi Dopravnej politiky SR do roku 2015.
„Samosprávne kraje majú zámer dosiahnuť zjednotenie sadzby dane z motorových vozidiel na celom území Slovenska do konca roku 2014,“ uviedla v odpovedi na otázky agentúry SITA Bobríková. Dodala, že zvýšený výber dane bude okrem iného použitý aj na financovanie opráv ciest II. a III. triedy poškodených povodňami. Povodne spôsobili na cestách v Košickom kraji škody za 20 miliónov eur. Podľa Bobríkovej daň z motorových vozidiel je jedinou variabilnou časťou príjmovej strany rozpočtu samosprávneho kraja.
„V uplynulých troch rokoch nebola sadzba tejto dane zmenená. Základná sadzba v Košickom samosprávnom kraji patrí medzi najnižšie na území Slovenska. Ak by sa teda dopravcovia riadili výškou dane, mali by mať vozidlá prihlásené v Košickom kraji. V ostatných rokoch je však trend opačný. Veľké firmy s celoslovenskou pôsobnosťou majú sídlo v hlavnom meste a tam platia aj daň z motorových vozidiel - plynárne, elektrárne, železiarne, atď. Vidieť to aj na cestách v kraji, kde sa pohybuje množstvo áut s bratislavskými značkami,“ zdôraznila Bobríková. V roku 2009 bol výber dane v Košickom kraji vo výške 12,54 milióna eur, v Bratislavskom kraji 30,18 milióna eur. V roku 2010 bude podľa odhadov výber dane v Košickom samosprávnom kraji o 400-tisíc eur nižší ako vlani.
BBSK: Župa chce zvýšiť cestnú daň o päť percent
Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) plánuje podľa návrhu nového všeobecne záväzného nariadenia zvýšiť sadzby dane z motorových vozidiel o päť percent, pričom ide o kompromisné riešenie po rokovaniach so združením cestných dopravcov ČESMAD Slovakia.
Uviedol to dnes pre agentúru SITA banskobystrický župan Vladimír Maňka v reakcii na kritiku zvyšovania cestných daní v samosprávnych krajoch zo strany ČESMAD. Pripomenul tiež, že v BBSK zostávajú výrazne daňovo zvýhodnené vozidlá spĺňajúce emisné normy. "V prípade vozidiel spĺňajúcich emisnú normu EURO 3 je sadzba oproti základnej znížená o 9,9 percenta a pri vozidlách spĺňajúcich emisnú normu EURO 4 a EURO 5 dokonca až o 20,1 percenta," uviedol Maňka.Ilustračné foto Foto: SITA/Ivan Fleischer ČESMAD podľa jeho prezidenta Pavla Jančoviča odmieta nejednotné sadzby dane z motorových vozidiel v rôznych samosprávnych krajoch a ich zvyšovanie.
"Máme informácie, že poslanci niektorých vyšších územných celkov navrhujú zvýšenie dane z motorových vozidiel o osem až 10 a niekde dokonca až o 20 percent,“ uviedol v utorok Jančovič. Niektoré župy podľa združenia riskujú, že autodopravcovia svoje firmy preregistrujú tam, kde sa im to viac oplatí. "Nevylučujem, že v tejto situácií dokonca viacerí z nich opustia Slovensko a budú podnikať v zahraničí," povedal Jančovič.
Maňka k tomu podotkol, že ak by dopravcovia zvažovali preregistrovanie svojich firiem do žúp, kde sa im to oplatí, majú na to v Banskobystrickom samosprávnom kraji vytvorené vhodné podmienky. "Nechceme ale poškodiť iné kraje ani dopravcov. Mojím cieľom je preto ďalšie opatrenia v rámci krajov harmonizovať," uviedol Maňka. Dodal, že rokovania o zjednocovaní sadzieb prebiehajú, nemyslí si však, že samosprávne kraje sa tejto kompetencie vzdajú ľahko. Muselo by totiž dôjsť k legislatívnej zmene a zároveň sa nájsť spravodlivý spôsob na prípadné prerozdeľovanie tejto dane, pretože v prípade rovnakej sadzby by na to doplatili príjmovo slabšie kraje vrátane Banskobystrického.
TSK o zvyšovaní neuvažuje
Trenčiansky samosprávny kraj o zvýšení sadzby dane z motorových vozidiel neuvažuje. "Zatiaľ vám to neviem úplne potvrdiť, ale situácia je taká, že o tom neuvažujeme," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa župy Vlasta Henčelová. Daň z motorových vozidiel by tak mala zostať v rovnakej výške, v akej ju s úpravami schválili krajskí poslanci v roku 2008.
Zvýšenie dane už avizovala košická, nitrianska i prešovská župa. Poslanci daných krajov budú tento návrh schvaľovať na svojich zastupiteľstvách. S informáciou o náraste dane z motorových vozidiel prišlo Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia. "Máme informácie, že poslanci niektorých vyšších územných celkov navrhujú zvýšenie dane z motorových vozidiel o 8 až 10 a niekde dokonca až o 20 percent,“ povedal v utorok prezident združenia Pavol Jančovič. Takéto zvýšenie dane by podľa jeho slov bolo pre mnohé firmy likvidačné.