|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. marca 2010
Kraje majú výhrady k zmenám sídiel záchraniek
Počet ako aj rozmiestnenie sídiel záchrannej zdravotnej služby navrhnuté Ministerstvom zdravotníctva (MZ) SR sa možno ešte budú meniť. K novému výnosu rezortu sa totiž ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA
BRATISLAVA 23. marca (WEBNOVINY) - Počet ako aj rozmiestnenie sídiel záchrannej zdravotnej služby navrhnuté Ministerstvom zdravotníctva (MZ) SR sa možno ešte budú meniť. K novému výnosu rezortu sa totiž objavilo viacero zásadných pripomienok. Žilinský samosprávny kraj napríklad nesúhlasí s navrhovaným presunom stanice z Čertovice do Tornale. Nepáči sa mu, že ide o zmenu v rámci dvoch vyšších územných celkov. Čertovica totiž patrí pod žilinský a Tornaľa pod banskobystrický kraj. "Je to presun z kraja do kraja a do miesta, kde sa už jedna ambulancia nachádza. Naviac, v Žilinskom samosprávnom kraji tak vznikne ďalší priestor, ktorý nebude pokrytý záchrankou," upozorňuje vyšší územný celok.
Výhrady má aj k presunu sídla z Demänovskej doliny do Východnej. Údajne by ho podporil iba vtedy, ak by stanica ostala v Demänovskej doline a zároveň by vznikla aj nová vo Východnej. "Demänovská dolina je turistická oblasť a túto oblasť žiadna z okolitých ambulancií nie je schopná pokryť do 15 minút. Napríklad z Liptovského Mikuláša je to do Demänovskej doliny asi 19 až 20 minút, z novovytvorenej Východnej približne 30 minút a z Bešeňovej okolo 25 minút, a to len do sídla záchranky, nehovoriac o spádovom území, ktoré táto stanica záchrannej služby zabezpečuje," argumentuje.
Bratislavský samosprávny kraj zase od ministerstva požaduje relokáciu existujúcich sídiel tak, aby okresy Malacky a Senec pokrývali dve a nie iba jedna stanica, ako je to navrhované v súčasnosti. Taktiež by uvítal, keby bola pri každej ambulancii uvedená aj jej adresa. "Túto pripomienku žiadame zapracovať z dôvodu väčšej prehľadnosti umiestnenia všetkých záchraniek a z dôvodu potreby informovanosti širokej verejnosti," zdôvodňuje návrh vyšší územný celok. Rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií chce zase z dôvodu zabezpečenia medzinárodných zdravotných predpisov v oblasti leteckej dopravy vytvoriť sídlo na Letisku M. R. Štefánika.
Ministerstvo zdravotníctva plánuje v rámci novely výnosu o sídlach záchraniek opätovne navýšiť ich počet, a to zo súčasných 270 na 273. Pribudnúť by mali v Medzeve, Dechticiach a Uliči. Na prevádzkovanie nových staníc bude vypísané výberové konanie. Okrem navýšenia počtu ambulancií by na základe žiadostí poskytovateľov malo prísť aj k niekoľkým zmenám umiestnenia bodov. Podľa rezortu by sa v štyroch prípadoch mali posunúť do vzdialenosti 15 kilometrov, pričom nepríde k zmene poskytovateľa. Úpravy vychádzajú z analýzy operačného strediska záchrannej zdravotnej služby. Jej cieľom bolo zabezpečiť, aby dojazd ambulancie do každej obce nepresiahol 15 minút.
Posledné rozdeľovanie licencií na záchranky vyvolalo na Slovensku vlnu kritiku. Výhrady mala najmä Asociácia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby. Nepozdávali sa jej kritériá súťaže, ako aj ich vyhodnocovanie. Ministra Richarda Rašiho preto ešte po prvom kole vyzvali, aby súťaž zrušil a neskôr aj na to, aby odstúpil. Ten však všetky pochybnosti odmietol. Neskôr členovia asociácie podali na ministerstvo žalobu a zároveň sa obrátili aj na Generálnu prokuratúru SR.
Vo všetkých troch kolách tendra sa rozdeľovalo 270 staníc. Najúspešnejšou spoločnosťou sa stala Falck Záchranná, a.s. Košice. Dohromady bude prevádzkovať 90 z nich. Druhou v poradí je štátna Záchranná a dopravná zdravotnícka služba Bratislava s 53 sídlami. Trojicu najúspešnejších uzatvára košická štátna záchranka. Tá dostala 38 ambulancií. K ďalším úspešným firmám patrí najmä LSE - Life Star Emergency, spol. s.r.o. Limbach (20) a ZaMED, s.r.o. Komárno (19).
Ešte prvé kolo tendra však spôsobilo rozbroje aj medzi samotnými poskytovateľmi, keď sa proti sebe postavili úspešní a neúspešní uchádzači. Situácia vyústila až do založenia novej asociácie záchraniek. Popri existujúcej Asociácie poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby si najúspešnejšie spoločnosti z prvého kola vytvorili Asociáciu záchrannej zdravotnej služby.
SITA
Výhrady má aj k presunu sídla z Demänovskej doliny do Východnej. Údajne by ho podporil iba vtedy, ak by stanica ostala v Demänovskej doline a zároveň by vznikla aj nová vo Východnej. "Demänovská dolina je turistická oblasť a túto oblasť žiadna z okolitých ambulancií nie je schopná pokryť do 15 minút. Napríklad z Liptovského Mikuláša je to do Demänovskej doliny asi 19 až 20 minút, z novovytvorenej Východnej približne 30 minút a z Bešeňovej okolo 25 minút, a to len do sídla záchranky, nehovoriac o spádovom území, ktoré táto stanica záchrannej služby zabezpečuje," argumentuje.
Bratislavský samosprávny kraj zase od ministerstva požaduje relokáciu existujúcich sídiel tak, aby okresy Malacky a Senec pokrývali dve a nie iba jedna stanica, ako je to navrhované v súčasnosti. Taktiež by uvítal, keby bola pri každej ambulancii uvedená aj jej adresa. "Túto pripomienku žiadame zapracovať z dôvodu väčšej prehľadnosti umiestnenia všetkých záchraniek a z dôvodu potreby informovanosti širokej verejnosti," zdôvodňuje návrh vyšší územný celok. Rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií chce zase z dôvodu zabezpečenia medzinárodných zdravotných predpisov v oblasti leteckej dopravy vytvoriť sídlo na Letisku M. R. Štefánika.
Ministerstvo zdravotníctva plánuje v rámci novely výnosu o sídlach záchraniek opätovne navýšiť ich počet, a to zo súčasných 270 na 273. Pribudnúť by mali v Medzeve, Dechticiach a Uliči. Na prevádzkovanie nových staníc bude vypísané výberové konanie. Okrem navýšenia počtu ambulancií by na základe žiadostí poskytovateľov malo prísť aj k niekoľkým zmenám umiestnenia bodov. Podľa rezortu by sa v štyroch prípadoch mali posunúť do vzdialenosti 15 kilometrov, pričom nepríde k zmene poskytovateľa. Úpravy vychádzajú z analýzy operačného strediska záchrannej zdravotnej služby. Jej cieľom bolo zabezpečiť, aby dojazd ambulancie do každej obce nepresiahol 15 minút.
Posledné rozdeľovanie licencií na záchranky vyvolalo na Slovensku vlnu kritiku. Výhrady mala najmä Asociácia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby. Nepozdávali sa jej kritériá súťaže, ako aj ich vyhodnocovanie. Ministra Richarda Rašiho preto ešte po prvom kole vyzvali, aby súťaž zrušil a neskôr aj na to, aby odstúpil. Ten však všetky pochybnosti odmietol. Neskôr členovia asociácie podali na ministerstvo žalobu a zároveň sa obrátili aj na Generálnu prokuratúru SR.
Vo všetkých troch kolách tendra sa rozdeľovalo 270 staníc. Najúspešnejšou spoločnosťou sa stala Falck Záchranná, a.s. Košice. Dohromady bude prevádzkovať 90 z nich. Druhou v poradí je štátna Záchranná a dopravná zdravotnícka služba Bratislava s 53 sídlami. Trojicu najúspešnejších uzatvára košická štátna záchranka. Tá dostala 38 ambulancií. K ďalším úspešným firmám patrí najmä LSE - Life Star Emergency, spol. s.r.o. Limbach (20) a ZaMED, s.r.o. Komárno (19).
Ešte prvé kolo tendra však spôsobilo rozbroje aj medzi samotnými poskytovateľmi, keď sa proti sebe postavili úspešní a neúspešní uchádzači. Situácia vyústila až do založenia novej asociácie záchraniek. Popri existujúcej Asociácie poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby si najúspešnejšie spoločnosti z prvého kola vytvorili Asociáciu záchrannej zdravotnej služby.
SITA