|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. apríla 2010
Kováci rokujú so Zväzom autobusovej dopravy
Odborový zväz KOVO a Zväz autobusovej dopravy začínajú vo štvrtok v Trenčíne vyjednávať so sprostredkovateľom o uzavretí dodatku ku Kolektívnej zmluve vyššieho ...
Zdieľať
Foto: SITA/Mária Pietová
BRATISLAVA 22. apríla (WEBNOVINY) - Odborový zväz KOVO a Zväz autobusovej dopravy začínajú vo štvrtok v Trenčíne vyjednávať so sprostredkovateľom o uzavretí dodatku ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa. Rokovanie s plánovaným začiatkom o 10:00 v areáli SAD Trenčín, a.s. sa koná v podmienkach štrajkovej pohotovosti vyhlásenej kovákmi začiatkom apríla. Odborári chcú presadiť zachovanie doterajších cestovných zliav pre zamestnancov autobusových spoločností a ich rodinných príslušníkov. Platnosť zliav totiž uplynie koncom tohto mesiaca. Kováci zároveň žiadajú, aby autobusoví prepravcovia preplácali vodičom dve potrebné karty oprávňujúce ich k jazde v hodnote 70 eur a 50 eur a s platnosťou päť rokov. Sprostredkovateľa Jozefa Liptáka určilo ministerstvo práce, ten by mal vyjednávanie uzatvoriť do 30 dní od oboznámenia sa so sporom, čiže asi do polovice mája.
"Štrajková pohotovosť môže skončiť tým, že dosiahneme to, čo budeme považovať za prijateľné. Chceme, aby boli splnené všetky tri požiadavky, aj v rozsahu, ktorý sme navrhli. Keď sa nedohodneme, zvoláme výbory všetkých základných organizácií. Pripúšťam štrajk, veď preto sme vyhlásili štrajkovú pohotovosť," povedal pred začiatkom vyjednávania podpredseda OZ KOVO a hlavný vyjednávač Anton Mifka pre agentúru SITA. Je to podľa neho varovanie, aby sa pristupovalo veľmi urýchlene a seriózne k vyjednávaniu. Cieľom odborárov však nie je štrajkovať. Chcú sa dohodnúť tak, aby to bolo prijateľné pre zamestnancov. "Ak by mali prísť aj o zľavy pri nízkych mzdách (640 až 660 eur), v tom prípade sme ochotní aj štrajkovať," dodal .
Zamestnanci doteraz platili za tzv. režimku 10 eur ročne. Odborári teraz navrhujú určiť tarifu zľavneného cestovného 5 centov na 50 kilometrov, autobusový zväz 10 centov na 25 kilometrov. Rozhodnutie o vydaní taríf je však v kompetencii samosprávnych krajov, ktoré prispievajú autobusovým firmám na prímestskú dopravu do 100 kilometrov. Odborári tvrdia, že zachovanie zliav nebude pre ne znamenať žiadne náklady navyše, len sa zmení ich systém. "Ak by sa zľavy nezachovali, musíme prehodnotiť výšku miezd. Vnútorné odhady sú, že by sa mzdy v takom prípade mali zvýšiť o 15 % až 20 %," povedal ďalej Mifka. Podľa neho je pri tarifách veľmi dôležitá práve vzdialenosť. V mnohých prípadoch totiž zamestnanci alebo ich rodinní príslušníci musia absolvovať do práce dlhšiu trasu ako 25 kilometrov. Potom by museli platiť dva lístky. "Na ťahu sú zamestnávatelia, aby s krajmi rokovali. Ak budeme tlačiť na mzdy, budú ich musieť vyššie územné celky uhradiť," dodal Mifka.
Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie pre agentúru SITA pred týždňom povedal, že podporujú zachovanie cestovných zliav, ale dodal, že o tom musia rozhodnúť vyššie územné celky.
SITA
"Štrajková pohotovosť môže skončiť tým, že dosiahneme to, čo budeme považovať za prijateľné. Chceme, aby boli splnené všetky tri požiadavky, aj v rozsahu, ktorý sme navrhli. Keď sa nedohodneme, zvoláme výbory všetkých základných organizácií. Pripúšťam štrajk, veď preto sme vyhlásili štrajkovú pohotovosť," povedal pred začiatkom vyjednávania podpredseda OZ KOVO a hlavný vyjednávač Anton Mifka pre agentúru SITA. Je to podľa neho varovanie, aby sa pristupovalo veľmi urýchlene a seriózne k vyjednávaniu. Cieľom odborárov však nie je štrajkovať. Chcú sa dohodnúť tak, aby to bolo prijateľné pre zamestnancov. "Ak by mali prísť aj o zľavy pri nízkych mzdách (640 až 660 eur), v tom prípade sme ochotní aj štrajkovať," dodal .
Zamestnanci doteraz platili za tzv. režimku 10 eur ročne. Odborári teraz navrhujú určiť tarifu zľavneného cestovného 5 centov na 50 kilometrov, autobusový zväz 10 centov na 25 kilometrov. Rozhodnutie o vydaní taríf je však v kompetencii samosprávnych krajov, ktoré prispievajú autobusovým firmám na prímestskú dopravu do 100 kilometrov. Odborári tvrdia, že zachovanie zliav nebude pre ne znamenať žiadne náklady navyše, len sa zmení ich systém. "Ak by sa zľavy nezachovali, musíme prehodnotiť výšku miezd. Vnútorné odhady sú, že by sa mzdy v takom prípade mali zvýšiť o 15 % až 20 %," povedal ďalej Mifka. Podľa neho je pri tarifách veľmi dôležitá práve vzdialenosť. V mnohých prípadoch totiž zamestnanci alebo ich rodinní príslušníci musia absolvovať do práce dlhšiu trasu ako 25 kilometrov. Potom by museli platiť dva lístky. "Na ťahu sú zamestnávatelia, aby s krajmi rokovali. Ak budeme tlačiť na mzdy, budú ich musieť vyššie územné celky uhradiť," dodal Mifka.
Prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie pre agentúru SITA pred týždňom povedal, že podporujú zachovanie cestovných zliav, ale dodal, že o tom musia rozhodnúť vyššie územné celky.
SITA