|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. novembra 2006
Koučujúci manažér pracuje menej a urobí viac
Všade, kde sa stretne viacero manažérov, skôr či neskôr príde na rad téma spokojnosti s prácou zamestnancov. Je veľmi málo manažérov, ktorí by mohli na otázku „ste spokojní s prácou vašich ...
Zdieľať
BRATISLAVA 14. novembra (WN/PR) - Všade, kde sa stretne viacero manažérov, skôr či neskôr príde na rad téma spokojnosti s prácou zamestnancov. Je veľmi málo manažérov, ktorí by mohli na otázku „ste spokojní s prácou vašich ľudí?“ odpovedať jednoznačne „áno“.
Keď si manažéri objednávajú služby poradensko-vzdelávacích spoločností, spravidla ich požiadavka znie: „urobte niečo s mojimi ľuďmi, naučte ich robiť lepšie“. Na druhej strane – keď zamestnanci prídu na vzdelávacie podujatie, spravidla od nich počujeme „to by ste mali najprv naučiť nášho šéfa...“.
Ako možno preťať tento začarovaný kruh? Jednou z účinných možností je práve koučovanie.
Mnohí poznajú pojem „koučovanie“ zo športu – odtiaľ sa dostal až do manažmentu a osobného rozvoja ľudí. „Účinnosť koučovania sa preukázala vtedy, keď trénera lyžovania poverili trénovaním tenistu. Zistili, že tréner nemusí ovládať techniku daného športu, ale stačí, ak pracuje s tým, ako športovec premýšľa o svojom výkone a kladie mu podnecujúce otázky“ hovorí Klára Giertlová, koučka a majiteľka spoločnosti Co/Man, 1. systemická, spol. s r. o. Banská Bystrica.
Táto spoločnosť si dala za cieľ podporovať na Slovensku rozvoj koučovania a upozorniť na jeho doteraz málo využívaný potenciál.
Preto iniciovala vznik Slovenskej asociácie koučov, ktorej cieľom je profesionalizácia koučovania a jeho širšie využitie pre zvyšovanie úspešnosti organizácií a ľudí v nich.
Významnou udalosťou roka, ktorá má manažérom a odborníkom na rozvoj ľudských zdrojov ukázať konkrétne prínosy koučovania pre prax, je
2. medzinárodná konferencia o koučovaní.
Podujatie má názov Osobný rast – zdroj bohatstva organizácií a uskutoční sa 16. – 17. novembra 2006 v Sielnici pri Banskej Bystrici. O svojej práci a jej výsledkoch budú referovať koučovia zo Slovenska, Českej republiky, Spolkovej republiky Nemecko, Veľkej Británie a zo Singapuru. Záujemcovia o účasť na konferencii majú stále možnosť prihlásiť sa prostredníctvom on-line prihlasovacieho formulára na :http://www.co-man.sk/konferencia/2006/regform.php.
Mnohí ľudia si však pojem koučovanie spájajú len so športom a nevedia si predstaviť jeho využitie v manažmente alebo pri osobnom rozvoji ľudí. Ako teda koučovanie vôbec funguje a na čo je užitočné človeku - nešportovcovi?
Ak človek premýšľa o možnostiach, ako niečo vo svojom pracovnom alebo osobnom živote zlepšiť, je to prvý krok k tomu, aby sa mu to napokon podarilo.
Kľúčovým faktorom úspechu je to, ako pristupujeme k životu, k práci, k samému sebe. Z vlastnej skúsenosti každý z nás pozná ľudí, ktorí svoj život považujú za sériu neúspechov a problémov, ktoré ich ťažia a ťahajú ku dnu... Títo ľudia často vôbec nevidia súvislosť medzi svojím konaním a neúspechmi, ktoré sa im „dejú“. Poznáme však aj ľudí, ktorí z akéhokoľvek neúspechu dokážu vyťažiť pre seba cenné skúsenosti a poučenia pre podobné situácie v budúcnosti. Takíto ľudia sa vám pri stretnutí nesťažujú, neberú život ako boj, ale ako hru, ktorú sa treba naučiť hrať. Neznamená to nerobiť chyby, ale dokázať vďaka nim rásť.
„Koučovanie skôr než by niečomu učilo, pomáha učiť sa o veciach rozmýšľať iným, novým spôsobom. Nie sú to však lekcie o pozitívnom myslení ani motivačný tréning. Človek pri koučovaní hľadá vlastné odpovede na otázky, ako môže robiť lepšie svoju prácu, byť lepším kolegom či rodičom, partnerom, celkovo spokojnejším človekom. Kouč teda nie je žiaden guru - je len katalyzátorom zmeny, ktorú sa klient rozhodol urobiť vo svojom živote alebo vo svojej práci“ zhŕňa podstatu koučovania Klára Giertlová.
Čo si teda máme pod koučovaním predstaviť?
Ide o stretnutie klienta s koučom, na ktorom kouč podnecuje v klientovi premýšľanie o téme, na ktorej sa klient rozhodol pracovať. Dôležité pritom je uvedomiť si, že klientom pri koučovaní môže byť aj podriadený pracovník a koučom jeho manažér.
Kouč pomocou aktivizujúcich otázok pomáha klientovi definovať si vlastné ciele a hľadať cesty k nim. Namiesto odpovede na otázku „prečo sa v tejto situácii cítim tak zle“ hľadá človek za pomoci kouča odpovede na otázku „ako môžem túto situáciu nabudúce zvládnuť lepšie a cítiť sa v nej dobre“.
Viac než na analýzu súčasného stavu sa zameriavame na tvorbu nových, fungujúcich riešení“ – zdôrazňuje koučka Klára Giertlová. Väčšinou ide o individuálne stretnutia, i keď koučovať sa dá aj päť – šesť ľudí naraz. Koučovacím spôsobom sa dajú viesť aj pracovné porady, plánovacie stretnutia, strategické a tímové stretnutia. Koučovaním možno zefektívniť riadenie projektov a vedenie projektových tímov, naplánovať zmeny aj ich uskutočniť.
Pri externom individuálnom koučovaní trvá jedno koučovacie stretnutie spravidla jeden a pol až dve hodiny, závisí to však od cieľa stretnutia a od dohody medzi koučom a jeho klientom. Spočiatku býva frekvencia stretnutí intenzívnejšia – každé dva týždne – neskôr sa, opäť podľa dohody, zvoľňuje. Neraz však stačí na naštartovanie želaných zmien len jediné stretnutie s koučom.
Aký úžitok môžete mať z koučovania
· zlepšenie pracovných schopností a zručností
· zlepšenie schopnosti premýšľať o vlastnej práci a svojom osobnom živote
· zlepšenie schopnosti využívať svoje možnosti
Kto je vhodný pre koučovanie
· kto sám cíti potrebu a je pripravený na sebe intenzívne pracovať
Co/Man, 1. systemická, spol. s r. o. Banská Bystrica
- je koučovacia, konzultačná a vzdelávacia spoločnosť, ktorá sa zameriava na systematickú, systémovú a systemickú podporu rozvoja organizácií a jednotlivcov. Uplatňuje a rozvíja systemický manažment a systemické koučovanie, ktoré prinášajú do organizácie kultúru trvalej udržateľnosti. Táto kultúra podporuje zdravú rovnováhu medzi procesmi a vzťahmi i medzi vysokou pracovnou výkonnosťou a osobnou spokojnosťou ľudí.
www.co-man.sk
Slovenská asociácia koučov – SAKO
- je profesijné združenie slovenských koučov a ľudí, ktorí sa o koučovanie zaujímajú. Jej cieľom je podporovať rozvoj profesionálneho i manažérskeho koučovania na Slovensku, zvyšovať jeho odbornú úroveň a zaviesť do neho medzinárodne platné štandardy.
www.koucovia.sk
Viac informácií o konferencii http://www.kouc.sk, alebo priamo Alfonz Haviar, konferencia@co-man.sk, gsm 0903 955 939
SITA