|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 16.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Agnesa
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. novembra 2006
Koučovanie ako štýl manažmentu na pracovisku
Prečo koučovanie na pracovisku? Žijeme v storočí, ktoré je charakteristické obdobím rapídnych zmien v spoločnosti, obchode a organizáciách. Ľudia očakávajú od svojich ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. novembra (WN/PR) -
Prečo koučovanie na pracovisku?
Žijeme v storočí, ktoré je charakteristické obdobím rapídnych zmien v spoločnosti, obchode a organizáciách.
Ľudia očakávajú od svojich manažérov viac - iné správanie, viac rešpektu, nie sú pripravení prijať len direktívne riadenie, ktoré malo svoje miesto v minulosti, alebo len v špecifických situáciách – ako napríklad : „Keď horí, tak treba hasiť a žiadna debata.“
Zmeny vyžadujú od manažérov úplne iný postoj k ľuďom a iný - nový štýl manažmentu.
Nový štýl manažmentu žiada vodcovstvo, dôveru, flexibilitu, vieru v ľudí a v ich potenciál, rešpekt hodnôt a spoluprácu. Koučovanie ako štýl manažmentu podporuje všetky tieto potreby.
Čo je koučovanie?
„Koučovanie je uvoľňovanie potenciálu človeka a tým maximalizovanie jeho výkonnosti. Je to viac mu pomáhať sa učiť, ako ho učiť“ povedal Tim Gallwey, jeden z pionierov koučovania.
Koučovanie je štruktúrny proces, založený na zručnostiach, ktoré sa dajú naučiť. Hlavnými zručnosťami sú: aktívne počúvanie a cielené kladenie otázok, spätná väzba, cieľom čoho je zvýšená sústredenosť na veci, o ktoré ide. Tu pomáha kouč, alebo kouč - manažér koučovanému nájsť skryté zdroje a cestu, ktorá sa predtým zdala neprekonateľná.
Hlavnými charakteristikami koučovania sú jeho pozitivita, pohľad do budúcnosti, zlaďovanie hodnôt, presvedčení a cieľov, dôvera v ľudí a viera v ľudský potenciál, ako aj posilňovanie sebadôvery koučovaného.
Kouč - manažér sa pozerá na svojich ľudí nie z hľadiska ich výkonu, ale z hľadiska ich potenciálu.
Cieľom koučovania je odstrániť vonkajšie a vnútorné prekážky, ktoré koučovanému bránia k dosiahnutiu cieľov.
Ako sa to prakticky robí?
Koučovacie zručnosti a proces koučovania je niečo, čo sa dá naučiť. Dôležité ale je, aby kouč - manažér mohol vyskúšať efektívnosť naučených zručností v praxi. Tak, ako so všetkými novými zručnosťami, je potrebné ich stále používať, aby sa stali normálnym správaním v každodenných, nielen v špecifických situáciách.
Koučovanie stimuluje cieľavedomé myslenie, pozornosť a pozorovanie.
Koučovanie neznamená strata kontroly.
Namiesto prikazovania a inštrukcií, kouč - manažér používa otázky zamerané na problém v danej situácii. Otázky zameriavajú pozornosť na presné odpovede a koučovaný má možnosť dať spätnú väzbu, alebo nájsť odpoveď na dané otázky, pričom kouč - manažér a koučovaný spoločne súhlasia s tým, čo je potrebné urobiť a kedy.
Kouč - manažér vie presne čo sa deje, nestráca kontrolu, kým koučovaný vlastní problém a jeho riešenie. Je motivovaný a jeho sebadôvera stúpa. Nabudúce to urobí sám a ak to bude potrebné, nebude sa báť požiadať o podporu manažéra.
Aké sú benefity koučovania na pracovisku?
Kultúra orientovaná na rešpekt pre ľudí.
Manažér sa môže sústreďovať na stratégiu, vodcovstvo a víziu.
Ľudia pod ním rastú, ale aj on rastie.
Sebarealizácia všetkých zainteresovaných.
Znížená fluktuácia ľudí, ľudia sú motivovaní, rešpektovaní, rastú spolu s podnikom.
Kouč - manažér má oveľa menej stresu, nestráca kontrolu a má možnosť pracovať na stratégii a plánoch do budúcnosti, má dôveru vo svojich ľuďoch, ktorých potenciál objavil.
Zlatica M. Stubbs, jedna zo zahraničných spíkrov na 2. medzinárodnej konferencii o koučovaní v Sielnici pri Banskej Bystrici, 16.-17. novembra sa vyjadrila takto:
Čo znamenalo pre mňa osobne byť kouč - manažér?
- Sebadôveru v moje schopnosti a neváhanie prijať hocijakú výzvu
- Neporovnateľné zníženie stresu v porovnaní s predošlými pozíciami s oveľa menšou zodpovednosťou
- Vybudovanie dôvery znamenalo, že delegovanie bolo oveľa ľahšie
- Mala som FUN, bavilo ma to!
2. medzinárodná konferencia o koučovaní
je významnou udalosťou roka, ktorá má manažérom a odborníkom pre rozvoj ľudských zdrojov ukázať konkrétne prínosy koučovania pre prax. Podujatie má názov Osobný rast – zdroj bohatstva organizácií a uskutoční sa 16. – 17. novembra 2006 v Sielnici pri Banskej Bystrici. O svojej práci a jej výsledkoch budú referovať koučovia zo Slovenska, Českej republiky, Spolkovej republiky Nemecko, Veľkej Británie a zo Singapuru. Záujemcovia o účasť na konferencii majú stále možnosť prihlásiť sa prostredníctvom on-line prihlasovacieho formulára na:http://www.co-man.sk/konferencia/2006/regform.php
Co/Man, 1. systemická, spol. s r. o. Banská Bystrica
- je koučovacia, konzultačná a vzdelávacia spoločnosť, ktorá sa zameriava na systematickú, systémovú a systemickú podporu rozvoja organizácií a jednotlivcov. Uplatňuje a rozvíja systemický manažment a systemické koučovanie, ktoré prinášajú do organizácie kultúru trvalej udržateľnosti. Táto kultúra podporuje zdravú rovnováhu medzi procesmi a vzťahmi i medzi vysokou pracovnou výkonnosťou a osobnou spokojnosťou ľudí.
www.co-man.sk
Zlatica M. Stubbs
- pôsobí ako koučka, konzultantka a manažérka vo Veľkej Británii a na Slovensku, je jedna zo zakladajúcich členov SAKO a členka predsedníctva. Jej skúsenosti ako kouča pokrývajú široké spektrum oblastí - od malých a stredných podnikateľov až po stredných a vysokých manažérov veľkých podnikov.
www.zms-consulting-coaching.com
Slovenská asociácia koučov – SAKO
- je profesijné združenie slovenských koučov a ľudí, ktorí sa o koučovanie zaujímajú. Jej cieľom je podporovať rozvoj profesionálneho i manažérskeho koučovania na Slovensku, zvyšovať jeho odbornú úroveň a zaviesť do neho medzinárodne platné štandardy.
www.koucovia.sk
Bližšie informácie o konferencii nájdete na http://www.kouc.sk alebo priamo kontaktujte: Alfonz Haviar, konferencia@co-man.sk, gsm: 0903/955 939.
SITA