|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. októbra 2012
Košické múzeum letectva získalo unikátny Messerschmitt
Slovenskému technickému múzeu (STM) Košice sa podarilo získať do svojich zbierok jedno z najznámejších lietadiel 2. svetovej vojny – legendárny Messerschmitt Bf 109G-10. Pobočka STM ...
Zdieľať
KOŠICE 23. októbra (WEBNOVINY) – Slovenskému technickému múzeu (STM) Košice sa podarilo získať do svojich zbierok jedno z najznámejších lietadiel 2. svetovej vojny – legendárny Messerschmitt Bf 109G-10.
Pobočka STM – Múzeum letectva po niekoľkomesačnom rokovaní získala od súkromného zberateľa Jürgena Dilgera z Nemecka exemplár legendárnej nemeckej stíhačky zámenou za letecký motor DB-605.
Ako informoval riaditeľ Múzea letectva STM Miroslav Hájek, doposiaľ zdokumentovaná história tohto legendárneho stroja hovorí, že bol zostrelený dňa 1. januára 1945 pri operácii "Bodenplatte" v blízkosti nemeckej obce Felsberg neďaleko hraníc s Francúzskom.
Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel a zasiahla ho strela z protilietadlového dela.
Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa jeho lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak lietadla tam ležal ešte niekoľko mesiacov a postupne bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a
Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov - napríklad mostík krídlového nosníka, podvozky, protipožiarnu priečku.
Majiteľ ho sprevádzal do Košíc
V roku 2004 renováciu lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa aj tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me 109 v Európe.
Lietadlo od nadácie získal Jürgen Dilger, ktorý ho osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
„Táto výmena bola pre nás mimoriadne výhodná. Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 % lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109 je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30-tych rokov minulého storočia," povedal Hájek.
Drahý exemplár
Slovenské technické múzeum má s týmto nepochybne výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. „Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu, aby sme ho v najkratšom možnom čase mohli prezentovať našim návštevníkom,“ informoval Hájek.
Suma, ktorá bude potrebná na reštaurovanie lietadla ešte nie je definitívne vyčíslená. Už teraz je však isté, že vlastné prostriedky múzea nebudú stačiť.
„Samozrejme, že sa budeme snažiť sumu vyskladať z viacerých zdrojov. Ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva. V krátkom čase oslovíme potenciálnych partnerov s ponukou spolupráce pri tomto projekte,“ povedal Ján Melich, námestník pre marketing a služby.
Pobočka STM – Múzeum letectva po niekoľkomesačnom rokovaní získala od súkromného zberateľa Jürgena Dilgera z Nemecka exemplár legendárnej nemeckej stíhačky zámenou za letecký motor DB-605.
Ako informoval riaditeľ Múzea letectva STM Miroslav Hájek, doposiaľ zdokumentovaná história tohto legendárneho stroja hovorí, že bol zostrelený dňa 1. januára 1945 pri operácii "Bodenplatte" v blízkosti nemeckej obce Felsberg neďaleko hraníc s Francúzskom.
Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel a zasiahla ho strela z protilietadlového dela.
Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa jeho lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak lietadla tam ležal ešte niekoľko mesiacov a postupne bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a
Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov - napríklad mostík krídlového nosníka, podvozky, protipožiarnu priečku.
Majiteľ ho sprevádzal do Košíc
V roku 2004 renováciu lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa aj tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me 109 v Európe.
Lietadlo od nadácie získal Jürgen Dilger, ktorý ho osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
„Táto výmena bola pre nás mimoriadne výhodná. Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 % lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109 je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30-tych rokov minulého storočia," povedal Hájek.
Drahý exemplár
Slovenské technické múzeum má s týmto nepochybne výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. „Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu, aby sme ho v najkratšom možnom čase mohli prezentovať našim návštevníkom,“ informoval Hájek.
Suma, ktorá bude potrebná na reštaurovanie lietadla ešte nie je definitívne vyčíslená. Už teraz je však isté, že vlastné prostriedky múzea nebudú stačiť.
„Samozrejme, že sa budeme snažiť sumu vyskladať z viacerých zdrojov. Ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva. V krátkom čase oslovíme potenciálnych partnerov s ponukou spolupráce pri tomto projekte,“ povedal Ján Melich, námestník pre marketing a služby.