|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. augusta 2012
Košická historická železnica sa teší z návratu starého vozňa
Známa atrakcia – Košická detská historická železnica (KDHŽ) sa na náročnej ceste záchrany a obnovy môže pochváliť ďalším etapovým víťazstvom. Po takmer desaťročí je ním ...
Zdieľať
KOŠICE 18. augusta (WEBNOVINY) – Známa atrakcia – Košická detská historická železnica (KDHŽ) sa na náročnej ceste záchrany a obnovy môže pochváliť ďalším etapovým víťazstvom.
Po takmer desaťročí je ním návrat vzácneho úzkorozchodného služobného vozňa D/u 841 na koľajnice v Čermeľskom údolí.
Vozeň vyrobila budapeštianska továreň GANZ v roku 1886 na prepravu batožín pre niekdajšiu úzkorozchodnú železnicu do Smolníckej Huty.
Pod rekonštrukciu vozňa sa podpísali dobrovoľníci a členovia Občianskeho združenia Detská železnica Košice.
Mesto projekt podporilo
Projekt Detská železnička pre všetkých podporilo mesto Košice s finančnou podporou 1500 eur od Fondu zdravia mesta Košice.
Členovia občianskeho združenia a dobrovoľníci na vozni odpracovali viac ako 450 brigádnických hodín. Vozidlo najskôr čiastočne rozobrali, vymenili zhnitú výdrevu, vybrúsili poškodené časti a postupne ich natreli tak, aby bola zachovaná jeho historickosť.
„Veľmi sa páči vozeň, ktorý sa zrekonštruoval aj vďaka Fondu zdravia mesta Košice, lebo železnička sa tak otvára aj hendikepovaným ľuďom, rodinám s kočíkmi či cyklistom, čo vnímam veľmi pozitívne. Vďaka Košickej detskej historickej železnici sa nám darí dostať ľudí zo šedi miest a obchodných centier do prírody,“ povedal primátor Košíc Richard Raši.
„Má neuveriteľných 126 rokov a jeho zvláštnosťou je, že pravdepodobne ide o najstarší železničný vagón na Slovensku, ktorý slúži svojmu pôvodnému účelu,“ informoval predseda OZ Detská železnica Košice a riaditeľ KDHŽ Ľubomír Lehotský.
Unikát na koľajniciach
Tento unikát niekoľko rokov nehybne odolával neľútostným poveternostným vplyvom, ba istý čas v ňom prespávali bezdomovci, čoho následkom bol čiastočne obhorený interiér.
Našťastie vozeň je tu a opäť slúži cestujúcim, prevážame v ňom detské kočiare, invalidné vozíky, či bicykle. „Do budúcej sezóny by sme radi zrekonštruovali aj ďalšie dva vozne železničky,“ povedal Lehotský.
Obrazom: Zrekonštruovaný unikát na koľajniciach
Podobne ako 128-ročná parná lokomotíva Katka, ikona Košickej detskej historickej železnice, aj obnovený služobný vozeň D/u 841 je zapísaný v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok SR a dotvára železničný kolorit Čermeľského údolia v Košiciach.
Po takmer desaťročí je ním návrat vzácneho úzkorozchodného služobného vozňa D/u 841 na koľajnice v Čermeľskom údolí.
Vozeň vyrobila budapeštianska továreň GANZ v roku 1886 na prepravu batožín pre niekdajšiu úzkorozchodnú železnicu do Smolníckej Huty.
Pod rekonštrukciu vozňa sa podpísali dobrovoľníci a členovia Občianskeho združenia Detská železnica Košice.
Mesto projekt podporilo
Projekt Detská železnička pre všetkých podporilo mesto Košice s finančnou podporou 1500 eur od Fondu zdravia mesta Košice.
Členovia občianskeho združenia a dobrovoľníci na vozni odpracovali viac ako 450 brigádnických hodín. Vozidlo najskôr čiastočne rozobrali, vymenili zhnitú výdrevu, vybrúsili poškodené časti a postupne ich natreli tak, aby bola zachovaná jeho historickosť.
„Veľmi sa páči vozeň, ktorý sa zrekonštruoval aj vďaka Fondu zdravia mesta Košice, lebo železnička sa tak otvára aj hendikepovaným ľuďom, rodinám s kočíkmi či cyklistom, čo vnímam veľmi pozitívne. Vďaka Košickej detskej historickej železnici sa nám darí dostať ľudí zo šedi miest a obchodných centier do prírody,“ povedal primátor Košíc Richard Raši.
„Má neuveriteľných 126 rokov a jeho zvláštnosťou je, že pravdepodobne ide o najstarší železničný vagón na Slovensku, ktorý slúži svojmu pôvodnému účelu,“ informoval predseda OZ Detská železnica Košice a riaditeľ KDHŽ Ľubomír Lehotský.
Unikát na koľajniciach
Tento unikát niekoľko rokov nehybne odolával neľútostným poveternostným vplyvom, ba istý čas v ňom prespávali bezdomovci, čoho následkom bol čiastočne obhorený interiér.
Našťastie vozeň je tu a opäť slúži cestujúcim, prevážame v ňom detské kočiare, invalidné vozíky, či bicykle. „Do budúcej sezóny by sme radi zrekonštruovali aj ďalšie dva vozne železničky,“ povedal Lehotský.
Obrazom: Zrekonštruovaný unikát na koľajniciach
Podobne ako 128-ročná parná lokomotíva Katka, ikona Košickej detskej historickej železnice, aj obnovený služobný vozeň D/u 841 je zapísaný v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok SR a dotvára železničný kolorit Čermeľského údolia v Košiciach.