23. augusta 2020

23.8.2020 (Webnoviny.sk) - Nákupy Slovákov sa počas
koronakrízy zmenili a viaceré zmeny nákupného správania budú podľa predikcií obchodníkov trvalé. Prišlo k zníženiu frekvencie nákupov či klesol záujem o niektoré tovarové skupiny s vyššou pridanou hodnotou.
Vzrástla hodnota priemerného nákupu
Naopak, vzrástla hodnota priemerného nákupu, záujem o základné potraviny a posilnila sa realizácia celého nákupu u jedného predajcu, či záujem o online nákup potravín a drogérie. Informoval o tom vo štvrtok na tlačovej konferencii predseda
Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič. Zároveň dodal, že slovenskí obchodníci sú pripravení na druhú vlnu pandémie koronavírusu.
Uvedené zmeny v spotrebiteľskom správaní ovplyvnili podľa SAMO aj tržby obchodníkov. Podľa údajov spoločnosti Nielsen sa priemerný medziročný rast tržieb obchodníkov po prepuknutí pandémie, v prvých troch marcových týždňoch tohto roka, najmä vďaka počiatočným hromadným nákupom do zásoby, skokovo zvýšil o 18,9 %. Avšak už v priebehu nasledujúcich štyroch týždňov prišlo k obratu, keď tržby predajcov medziročne klesli v priemere o -4,3 %. Situácia sa neskôr v máji mierne konsolidovala, avšak júnové tržby už opäť vykazovali iba minimálny medziročný rast na úrovni 1 %. "
Tieto údaje jednoznačne vyvracajú mýtus o druhých Vianociach pre obchodníkov," povedal Krajčovič.
Udržiavajú preventívne opatrenia
Obchodníci aktuálne nepodceňujú príchod druhej vlny pandémie koronavírusu. Oceňujú prijatie nového pandemického plánu, ktorý medzi rizikové skupiny obyvateľstva zaradil aj pracovníkov v potravinárskom priemysle. V prípade opätovného prijatia mimoriadnych opatrení zo strany štátu, vzhľadom na strategický význam obchodu pri zásobovaní obyvateľstva, však budú požadovať prizývanie svojho zástupcu na krízový štáb. "
Umožnilo by to nielen okamžitú spätnú väzbu priamo pri prijímaní epidemiologických opatrení, ale zabezpečila by sa tým aj vyššia pružnosť pri prenose informácií, nielen smerom k obchodníkom, ale aj ich dodávateľom a dopravcom tovaru," pokračoval Krajčovič.
Pre prípad mimoriadnej situácie však členovia SAMO pokračujú aj v udržiavaní vlastných preventívnych hygienických a organizačných opatrení. Aj naďalej plánujú ponechať ochranné plexisklá na pokladniach a vyznačené odstupové znaky medzi zákazníkmi. Vykonávajú tiež zvýšenú dezinfekciu predajní a distribučných skladov, obmedzujú kontakt medzi rôznymi pracovnými zmenami, zvyšujú množstvo bezkontaktných technológií a posilňujú kapacity, resp. rozširujú dostupnosť online nákupov pre viac domácností.
Zdroj: Webnoviny.sk - Koronakríza zmenila nákupné správanie Slovákov, obchodníci sú pripravení na druhú vlnu © SITA Všetky práva vyhradené.