|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. novembra 2015
Kórejské, japonské a čínske lodenice ohrozuje odbytová kríza
Kórejská republika, Japonsko a Čína dosiahli vo výrobe lodí na svetovom trhu drvivú prevahu. DPA uvádza, že ostatným krajinám sa z nových objednávok ušli len ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Hamburg 23. novembra (TASR) - Kórejská republika, Japonsko a Čína dosiahli vo výrobe lodí na svetovom trhu drvivú prevahu. DPA uvádza, že ostatným krajinám sa z nových objednávok ušli len omrvinky.Teraz sa však svetové trhy s plavidlami dostali do hrozivej krízy. V odvetví je veľký nadbytok výrobných kapacít, pretrváva slabý dopyt a nízke ceny ropy spôsobujú výrobcom miliardové straty. Vyplýva to zo správy Združenia lodeníc a námornej techniky (VSM) v Hamburgu. Jeho konateľ Reinhard Lüken uviedol, že dva silné sektory - námorná nákladná doprava a firmy, ktoré ťažia ropu a plyn v príbrežnom pásme, teraz dosahujú výrazne nižšie príjmy, preto nemajú dosť prostriedkov na investície. Dodal, že v Číne a v Kórejskej republike panuje v sektore katastrofálna nálada.
Podľa analýzy európskeho zduženia lodeníc SEA Europe (Ships & Marine Equipment Association) juhokórejské lodenice Hyundai, Daewoo a Samsung vyprodukovali stratu viac ako 6 miliárd USD (5,61 miliardy eur). Objednávky, ktoré výrobcovia doteraz dostali, sú hlboko pod ich očakávaním. Namiesto toho museli zobrať na vedomie početné storná. Zákazníci zrušili až 70 % objednávok na plavidlá a morskú techniku.
Čínske lodenice sa dostali do ešte horšej situácie. Za prvých päť mesiacov tohto roka museli v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška vyčiarknuť zo svojich výrobných plánov viac ako 75 % objednávok. Počet lodeníc už klesá, ale ešte stále v ňom pôsobí viac ako 1400 podnikov. Aj čínske lodenice vyrábajú plavidlá so stratou, avšak nad vodou ich držia štátne subvencie.
Ázijské lodenice si udržujú dominantnú pozíciu aj počas súčasnej krízy sektora. V 1. polroku 2015 dostali objednávky na 865 lodí. Ich počet je o polovicu menší než v predchádzajúcich dvoch polrokoch. Kórea tonážou objednaných lodí dosiahla trhový podiel 32 % a vrátila sa na prvú priečku, Japonsko je s podielom 27 % druhé a Čína stratila z predchádzajúceho podielu vyše 30 % viac ako 6 percentných bodov a zaradila sa na 3. miesto. Podiel uvedených krajín na svetovom trhu s morskými plavidlami zostáva aj po poklese drvivý.
DPA uviedla, že podiel Nemecka na svetovom trhu s plavidlami zostáva slabý, iba 2-%. Hoci je v sektore trpaslíkom, aj taký mu stačí vo svetovom rebríčku na šiestu pozíciu. Vlani dosiahol sektor prírastok tržieb a stúpla aj hodnota objednávok, ktoré dostal. Je to tým, že podniká na menej príťažlivom trhu, ktorý Ázijčanov nezaujíma. Dodáva veľké výletné lode, jachty, ponorky a plavidlá určené na špeciálne úlohy.
(1 EUR = 1,0688 USD)
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR