![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
30. apríla 2016
Kontroverzný Lars von Trier prináša na plátna kín diela, ktoré šokujú
Na archívnej sníme je dánsky režisér Lars von Trier
Zdieľať

Ak si filmár dáva obmedzenia, čo môže a čo nemôže ukázať, prestáva byť jeho dielo zaujímavé, myslí si jeden z najdiskutovanejších režisérov súčasnosti. Lars von Trier patrí k autorom manifestu hnutia Dogma 95 presadzujúceho minimalizmus vo filme. Jeho snímky ako Prelomiť vlny (1996), Antichrist (2009), Melanchólia (2011) alebo Nymfomanka (2013) ukazujú aj veci odpudivé, kruté a provokatívne.
Rodným menom Lars Trier sa narodil 30. apríla 1956 v Kodani v Dánsku. Jeho rodičia boli liberáli, komunisti a radikálni nudisti domnievajúci sa, že trestať deti je beznádejne spiatočnícke. Budúci "enfant terrible" dánskeho filmu tak pravidelne prázdninoval v nudistických kempoch, nepoznal disciplínu a pravidlá. "Mojich rodičov nezaujímalo, či chodím do školy, alebo sa opíjam. Po takomto detstve hľadáte v živote nejaké obmedzenia," citoval režiséra istý nemecký týždenník. Už popri štúdiu na dánskej Národnej filmovej škole (Den Danske Filmskole) točil krátkometrážne študentské filmy, ktoré si odniesli ceny na filmovom festivale v nemeckom Mníchove.
Uznanie kritiky i niekoľko prestížnych medzinárodných ocenení mu priniesla voľná európska trilógia, ktorú tvoria snímky Forbrydelsens element (Prvok zločinu, 1984), Epidemic (Epidémia, 1987) a Europa (1991).
V roku 1995 dánski umelci okolo Triera a Thomasa Vinterberga odmietli smerovanie filmu a navrhli jeho obrodenie s cieľom návratu k jednoduchosti, zbavenia sa produkčných úprav a sústredenia sa na postavy a príbeh. V duchu ideí Dogmy 95 potom Lars von Trier režíroval svoje kultové snímky Breaking the Waves (Prelomiť vlny, 1996), Idioterne (Idioti, 1998) alebo Dancer in the Dark (Tanečnica v tme, 2000). Posledná menovaná dojemná dráma v hlavnej úlohe so severskou speváčkou Björk získala 10 cien z významných festivalov vrátane Zlatej palmy vo francúzskom Cannes (2000).
Na veľmi úspešnú európsku trilógiu nadviazal režisér trilógiou americkou. Tú odštartovala mysteriózna dráma Dogville (2003), v ktorej zažiarila austrálska herečka Nicole Kidmanová. Pokračovanie nesie názov Manderlay (2005), americká trilógia prinášajúca netypický pohľad na tému ľudskej dobroty a zla však ostáva nedokončená. Filmografiu nápaditého provokatéra tvorí i kritikmi ospevovaná Melancholia (2011) či mimoriadne rozporuplné snímky Antichrist (2009) a Nymphomaniac I. a II. (Nymfomanka, 2013).
Fóbiami trpiaci Lars Trier, ktorý si k menu pridal aristokraticky znejúce "von", obohacuje svetovú kinematografiu kúskami neohraničenými "normálnosťou".
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR