Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. septembra 2015

Kontroly na hraniciach zdražia dovozy subdodávok a aj výrobky



Obnovenie cestných kontrol na hraniciach európskych štátov citeľne zasiahne činnosť logistických firiem, ktoré privážajú subdodávky materiálu a komponentov do závodov ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Berlín 17. septembra (TASR) - Obnovenie cestných kontrol na hraniciach európskych štátov citeľne zasiahne činnosť logistických firiem, ktoré privážajú subdodávky materiálu a komponentov do závodov finálnej výroby. Informuje o tom nemecký televízny spravodajský kanál N24 vo vysielaní a na internetovej stránke.


Nové finančné náklady, ktoré vznikajú logistickým firmám viachodinovým čakaním na odbavenie na hraniciach, sa prenesú podnikom a tie ich budú musieť premietnuť do svojich výrobných cien. Zrejme všetky dodatočné náklady bude musieť napokon zaplatiť spotrebiteľ.

Podľa šéfa spolkového združenia nákladnej dopravy a likvidácie odpadu (BGL) Karlheinza Schmidta tam, kde na dosiahnutie potrebného dopravného výkonu doteraz stačilo jedno vozidlo, neskôr bude treba možno aj dve.

A následky môžu byť ešte závažnejšie. BGL sa obáva, že sa citeľne naruší dopravný reťazec, ktorý doteraz pracoval rýchlo, spoľahlivo a rytmicky. Ak na hraniciach uviazne napríklad auto s 20 sedadlami na korbe pre automobilku, montáž nových vozidiel sa bude musieť zastaviť. Ešte horšie to môže byť, ak sa k spracovateľom nedostanú technické plyny. Vtedy sa zastaví výrobná činnosť v celom závode. Škody pôjdu do miliónov.

Situácia nie je skutočne jednoduchá. Na rakúsko-nemeckom priechode v Passau bývajú kolóny dlhé až 20 kilometrov. Vodiči už nemôžu dodržať zásadu "just in time", teda dodanie komponentov pre výrobu tesne predtým, než ich bude treba dodať na montáž.

U prvovýrobcov sa zase hromadia hotové komponenty, ktoré treba skladovať, namiesto toho, aby sa z pásu nakladali do vozidiel. To všetko sú zbytočné náklady, ktoré výrobný proces na všetkých úrovniach vracajú o niekoľko rokov späť.

A to ešte nehovoríme o tom, že požiadavky na prepravu teraz prudko rastú. Pri zvyšujúcom sa dopyte na ňu a menšej kapacite dôjde k rastu cien prepravy. Zákon dopytu a ponuky je v trhovej ekonomike neúprosný.

Nemecké združenie prepravcov a logistiky (DSLV) tvrdí, že pokiaľ budú hraničné kontroly trvať krátko, k narušeniu výroby nedôjde. Veľké problémy však nastanú, ak budú trvať týždne a mesiace.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kanadský hokejista venuje detskej nemocnici 10 miliónov dolárov
<< predchádzajúci článok
Na Slovensku bola včera tropická noc