![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
31. októbra 2019
Kontrolné orgány v zariadeniach pre seniorov si odovzdávali skúsenosti
Na snímke verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová.
Zdieľať

V praxi sa kontrolné orgány podľa Patakyovej často zameriavajú najmä na písomné podklady a spisy a nereflektujú reálny stav a kvalitu poskytovania sociálnych služieb. "Som presvedčená, že vzájomná výmena skúseností z vykonávania kontroly je pre činnosť kontrolných orgánov veľmi dôležitá. Z mojich zistení totiž vyplýva, že kontroly sa často vykonávajú formalisticky. Preto vítam, že účastníci a účastníčky stretnutia prijali moje pozvanie a aktívne sa zapojili do diskusie o tom, ako má vyzerať kvalitná kontrola," uviedla ombudsmanka. "Som názoru, že práve konštruktívna a kvalitná kontrola nepochybne prispeje k lepšej ochrane základných práv seniorov," vysvetlila.
Celodenné stretnutie bolo súčasťou aktuálneho terénneho prieskumu ochrany práv seniorov v zariadeniach. Ako zásadné ombudsmanka označuje svoje zistenia o nerešpektovaní súkromia ako napríklad nemožnosť uzamknúť sa na toalete, nepoužívanie paravánov pri prezliekaní či ponechávanie otvorených dverí pri vykonávaní obslužných činností. Patakyová taktiež upozornila na nedostatočný individuálny prístup a nezohľadňovanie individuálnych preferencií, inštitucionálnosť v zariadeniach, ako napríklad spoločný ranný budíček, večierku a vypnutie televízora, skorú rannú hygienu či prísne stanovené návštevné hodiny. Súhrnnú správu z prieskumu plánuje verejná ochrankyňa práv zverejniť v novembri.
Prieskum nadväzuje na júlovú anketu, z ktorej vyplynulo, že medzi najzásadnejšie problémy v zariadeniach pre seniorov patria príliš nízky počet kontrol a spôsob, akým sú vykonávané. Okrem toho je problematická aj nejasnosť kompetencií jednotlivých kontrolných orgánov. Rezort práce po upozornení ombudsmankou prisľúbil zmenu legislatívy a uviedol, že najdôležitejšiu úlohu pri kontrole zariadení majú vyššie územné celky. Ombudsmanka v prvej polovici roka tiež žiadala, aby rezort významným spôsobom zvýšil počet zamestnancov venujúcich sa výkonu dohľadu a hodnotenia kvality sociálnych služieb a zvýšil frekvenciu kontrol. Aj túto zmenu ministerstvo už realizuje.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
<< predchádzajúci článok
Fiat Chrysler a PSA Peugeot sa dohodli, vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete
Fiat Chrysler a PSA Peugeot sa dohodli, vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete