|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
31. októbra 2019
Kontrolné orgány v zariadeniach pre seniorov si odovzdávali skúsenosti
Na snímke verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová.
Zdieľať
Na snímke verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová. Foto: TASR Dano Veselský
Bratislava 31. októbra (TASR) - Verejná ochrankyňa práv (VOP) Mária Patakyová zorganizovala v októbri, ktorý je mesiacom úcty k starším, workshop pre kontrolné orgány vykonávajúce dohľad nad dodržiavaním práv v zariadeniach pre seniorov. Zástupcovia a zástupkyne takmer všetkých samosprávnych krajov, Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a odbornej verejnosti si vzájomne vymenili skúsenosti a ombudsmanka predstavila svoj spôsob kontroly s dôrazom na ochranu základných práv. TASR o tom informovala Michaela Pavelková z Kancelárie VOP.V praxi sa kontrolné orgány podľa Patakyovej často zameriavajú najmä na písomné podklady a spisy a nereflektujú reálny stav a kvalitu poskytovania sociálnych služieb. "Som presvedčená, že vzájomná výmena skúseností z vykonávania kontroly je pre činnosť kontrolných orgánov veľmi dôležitá. Z mojich zistení totiž vyplýva, že kontroly sa často vykonávajú formalisticky. Preto vítam, že účastníci a účastníčky stretnutia prijali moje pozvanie a aktívne sa zapojili do diskusie o tom, ako má vyzerať kvalitná kontrola," uviedla ombudsmanka. "Som názoru, že práve konštruktívna a kvalitná kontrola nepochybne prispeje k lepšej ochrane základných práv seniorov," vysvetlila.
Celodenné stretnutie bolo súčasťou aktuálneho terénneho prieskumu ochrany práv seniorov v zariadeniach. Ako zásadné ombudsmanka označuje svoje zistenia o nerešpektovaní súkromia ako napríklad nemožnosť uzamknúť sa na toalete, nepoužívanie paravánov pri prezliekaní či ponechávanie otvorených dverí pri vykonávaní obslužných činností. Patakyová taktiež upozornila na nedostatočný individuálny prístup a nezohľadňovanie individuálnych preferencií, inštitucionálnosť v zariadeniach, ako napríklad spoločný ranný budíček, večierku a vypnutie televízora, skorú rannú hygienu či prísne stanovené návštevné hodiny. Súhrnnú správu z prieskumu plánuje verejná ochrankyňa práv zverejniť v novembri.
Prieskum nadväzuje na júlovú anketu, z ktorej vyplynulo, že medzi najzásadnejšie problémy v zariadeniach pre seniorov patria príliš nízky počet kontrol a spôsob, akým sú vykonávané. Okrem toho je problematická aj nejasnosť kompetencií jednotlivých kontrolných orgánov. Rezort práce po upozornení ombudsmankou prisľúbil zmenu legislatívy a uviedol, že najdôležitejšiu úlohu pri kontrole zariadení majú vyššie územné celky. Ombudsmanka v prvej polovici roka tiež žiadala, aby rezort významným spôsobom zvýšil počet zamestnancov venujúcich sa výkonu dohľadu a hodnotenia kvality sociálnych služieb a zvýšil frekvenciu kontrol. Aj túto zmenu ministerstvo už realizuje.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
<< predchádzajúci článok
Fiat Chrysler a PSA Peugeot sa dohodli, vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete
Fiat Chrysler a PSA Peugeot sa dohodli, vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete